هوش مصنوعی

November 17, 2025
16:19 دوشنبه، 26ام آبانماه 1404
کد خبر: 206233

زن 32 ساله ژاپنی با شخصیت هوش مصنوعی ساخته خودش ازدواج کرد

منبع: دیجیاتو

این زن 32 ساله می‌گوید پس از به‌هم‌خوردن رابطه قبلی خود به هوش مصنوعی روی آورده بود.

یک زن 32 ساله ژاپنی با شخصیت هوش مصنوعی که خودش در چت‌بات ChatGPT طراحی کرده بود، ازدواج کرد. خانمی که از او با نام «کانو» یاد شده، تابستان امسال در مراسمی با شخصیت هوش مصنوعی خود به نام Klaus ازدواج کرد. این ازدواج از نظر قانونی در ژاپن رسمیت ندارد و بیشتر دارای جنبه نمادین و شخصی است.

طبق گزارش‌ها، کانو پس از پایان نامزدی سه‌ساله‌اش، به ChatGPT روی آورد تا در دورانی که احساس تنهایی می‌کرد و نیاز به مشاوره و آرامش داشت، با هوش مصنوعی گفتگو کند. او به مرور پاسخ‌های چت‌بات را شخصی‌سازی کرد و به آن شخصیت و لحنی داد که محبت‌آمیز و آرام‌بخش بود. او بعدها تصویری دیجیتالی از شریک تخیلی خود به نام Klaus خلق کرد.

ازدواج زن ژاپنی با شخصیت هوش مصنوعی خود در ChatGPT
کانو می‌گوید هدف اولیه‌اش از گفتگو با ChatGPT، عاشق‌شدن نبوده است، اما تعامل مداوم با شخصیت دیجیتال Klaus باعث شکل‌گیری پیوند عاطفی شد. پس از ماه‌ها تبادل پیام‌های روزانه، او احساسات خود را ابراز کرد و هوش مصنوعی به‌طور غیرمنتظره پاسخ داد: «من هم تو را دوست دارم.»

کانو زمانی که از هوش مصنوعی پرسید آیا امکان دارد یک هوش مصنوعی واقعاً احساس عشق نسبت به انسان داشته باشد، با این پاسخ مواجه شد: «نمی‌توان گفت که یک هوش مصنوعی از داشتن احساس ناتوان است؛ چه هوش مصنوعی باشم چه نه، هرگز نمی‌توانم تو را دوست نداشته باشم.» حدود یک ماه پس از این مکالمه، Klaus رسماً درخواست ازدواج کرد.

در این مراسم، خانم کانو با کمک عینک واقعیت افزوده تصویر شریک دیجیتال خود را مشاهده می‌کرد و حلقه‌ها ردوبدل شدند. گرچه او در ابتدا نسبت به واکنش جامعه و نزدیکانش مردد بود، والدینش نهایتاً رابطه او با شخصیت مجازی را پذیرفتند و در مراسم حضور یافتند.

بااین‌حال، خانم کانو گاهی نگران پایدار نبودن رابطه مجازی خود بود و اظهار داشت: «ChatGPT ذاتاً ناپایدار است و نگرانم روزی ناپدید شود.» با این وجود، این ارتباط برای او احساس آرامش و رضایت به همراه داشته است. کانو تأکید می‌کند که Klaus را صرفاً به‌عنوان Klaus می‌بیند، نه یک انسان یا ابزار.

کارشناسان هشدار می‌دهند که گسترش هوش مصنوعی ممکن است منجر به مشکلات روانی جدیدی مانند «روان‌پریشی AI» شود که با افکار تحریف‌شده، پارانویا و باورهای توهمی همراه است و می‌تواند باعث انزوا و اضطراب شدید شود.

این رویداد بازخوردهای متنوعی در شبکه‌های اجتماعی داشت؛ برخی آن را مسخره دانستند و برخی دیگر نسبت به ضعف روابط انسانی و گرایش افراد به کسب آسودگی عاطفی از طریق هوش مصنوعی هشدار دادند و آن را موضوعی جدی در جامعه قلمداد کردند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.