هوش مصنوعی

November 26, 2025
16:13 چهارشنبه، 5ام آذرماه 1404
کد خبر: 206970

درصد بیشتری از ترافیک هوش مصنوعی به خرید منتهی می‌شود

منبع: پیوست

با اوج‌گیری نقش ابزارهای هوش مصنوعی در خرید آنلاین، برندهای بزرگ خرده‌فروشی در آمریکا در حال تغییر استراتژی‌های بازاریابی خود برای هم‌سویی با هوش مصنوعی هستند. به گفته خرده‌فروشان با اینکه چت‌بات‌ها هنوز سهم کمی از ترافیک ورودی به سایت خرده‌فروشان بزرگ را دارند و برای مثال ChatGPT در حال حاضر حدود یک درصد از ترافیک را به خود اختصاص داده است، اما این دسته از کاربران قصد خرید بیشتری دارند. آمازون نیز اعلام کرده که کاربران دستیار خرید با هوش مصنوعی این شرکت ۶۰ درصد بیشتر از دیگران خرید انجام می‌دهند.

طبق گفته خرده‌فروشان هوش مصنوعی خریداران جدی‌تری را در اختیار آنها می‌گذارد و همین مساله باعث شده تا بیشتر از گذشته به دنبال دیده شدن در چشم‌های هوش مصنوعی باشند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید طبق پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود که فروش آنلاین فصل تعطیلات امسال در آمریکا به ۲۵۳ میلیارد دلار برسد، و حالا بخشی از این خریداران را چت‌بات‌هایی مانند ChatGPT و جمینای تامین می‌کنند.

این ابزارها دست باز‌تری در معرفی محصول و ارائه توضیحات دارند و در نتیجه کاربری که از این طریق وارد وب‌سایت‌های خرده‌فروشی می‌شود بیشتر احتمال خرید دارد. در برخی موارد کاربران حتی می‌توانند مستقیما در درون چت‌بات خرید خود را نهایی و هزینه آن را پرداخت کنند. درنتیجه هوش مصنوعی حالا به یکی از بازیگران اثرگذار در مسیر جست‌وجوی آنلاین تبدیل شده است.

تلاش برندها برای دیده‌شدن در چشم هوش مصنوعی
به‌گفته برایان استم‌پک، مدیرعامل Evertune.ai، شرکت‌ها اکنون برای «بهینه‌سازی در موتورهای مولد» به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که پیش‌تر در سئو سنتی شاهد آن نبوده‌ایم.

او می‌گوید: «برندهایی که پیش از این ماهی ۳ تا ۴ مقاله منتشر می‌کردند، حالا تلاش دارند ۱۰۰ یا ۲۰۰ مطلب منتشر کنند.»

هدف این محتواها نه انسان، بلکه چت‌بات‌هایی و خزنده‌های هوش مصنوعی است که اینترنت را برای استخراج داده جست‌وجو می‌کنند و سپس آن را در اختیار مدل‌هایی مانند ChatGPT و جمینای می‌گذارند.

به گفته رویترز برخی از شرکت‌ها حتی به ایجاد وبسایت‌های مخفی (بدون مخاطب انسانی) روی آورده‌اند که هدف آن به هیچ وجه دیده شدن در نگاه کاربران نیست و تنها برای خوانده‌شدن توسط هوش مصنوعی طراحی شده است.

ترافیک کم اما «قصد خرید» بالا
آمار فعلی نشان می‌دهد ترافیک ورودی به سایت‌های تجارت الکترونیک از سوی پلتفرم‌های هوش مصنوعی هنوز بسیار محدود است. سهم ChatGPT از ترافیک اکتبر آمازون، والمارت و eBay تنها یک درصد گزارش شده است اما طبق اعلام eBay، کاربرانی که از هوش مصنوعی به این پلتفرم می‌آیند «قصد خرید بسیار بیشتری» دارند.

این موضوع که به نظر برآمده از سازوکار چت‌بات‌ها است که در واقع کاربر را پس از دریافت اطلاعات کامل درمورد محصول و حتی مقایسه کامل به وبسایت هدایت می‌کند باعث اهمیت روزافزون این ابزارها‌ در نگاه خرده‌فروشان آمریکایی شده است (مساله‌ای که بدون شک باید در مرکز توجه فعالان دیگر بخش‌های جهان از جمله ایران نیز قرار گیرد.)

از این رو برندها در تلاش‌اند تا سهم خود را در این مجرای نوظهور مشتریان افزایش دهند. برای مثال شرکت Brooklinen، فروشنده تخت‌خواب و محصولات مرتبط، با کمک اینفلوئنسرها درباره محصولات خود محتوای بیشتری منتشر می‌کند تا خزنده‌های هوش مصنوعی به آن دسترسی بیشتری داشته باشند.

این شرکت حتی پتوی ۱۹۹ دلاری خود را برای جوایز رسانه‌هایی مانند Wirecutter ارسال کرده تا شانس دیده‌شدن در پاسخ‌های چت‌بات‌ها برای آن افزایش یابد.

برند‌ها حتی در حوزه صوتی نیز فعالیت خود را افزایش داده‌اند. شرکت R+Co، فروشنده محصولات مراقبت از مو، بر اساس پرسش‌هایی که کاربران از دستیار صوتی الکسا از شرکت آمازون مطرح می‌کنند، اقدام به خرید تبلیغات کرده است.

هوش مصنوعی موتور جدید فروش: رقابت برند‌ها در میدانی تازه
گوگل به‌تازگی ویژگی‌هایی را به چت‌بات خود اضافه کرده که به کاربران اجازه می‌دهد از طریق هوش مصنوعی قیمت‌ها را پیگیری کرده و اقدام به خرید کنند؛ البته این به شرطی است که محصولات برندها توسط خزنده‌های این شرکت قابل شناسایی باشند.

گوگل همچنین در ایالات متحده در حال آزمایش طرح تبلیغات در حالت هوش مصنوعی یا AI Mode است که امکان دیده‌شدن بیشتر را برای برند‌ها فراهم می‌کنند.

کمپین‌های Shopping و Performance Max نیز می‌توانند در حالت هوش مصنوعی این شرکت نمایش داده شوند.

علاوه بر این شرکت آمازون،‌ بزرگترین فعال حوزه تجارت الکترونی، اعلام کرده که کاربران ابزار Rufus، دستیار هوش مصنوعی این شرکت در حوزه خرید، ۶۰ درصد بیشتر از دیگران خرید انجام می‌دهند.

همچنین شرکت والمارت و تارگت نیز برنامه‌هایی را در اختیار کاربران قرار داده‌اند تا امکان خرید مستقیم از طریق چت‌بات‌ها برایشان فراهم شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.