اپلیکیشن

تلفن همراه

November 28, 2025
15:33 جمعه، 7ام آذرماه 1404
کد خبر: 207035

بیمه اجباری رانندگان تاکسی‌های اینترنتی؛ دغدغه رانندگان یا رفع مشکل ناترازی تامین اجتماعی

منبع: پیوست

سازمان تأمین اجتماعی با ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و کسری منابع دست‌وپنجه نرم می‌کند و نمایندگان مجلس به نظر می‌رسد برای رفع این مشکل و یافتن درآمد جدید برای تامین اجتماعی به دنبال افزایش هزینه‌های ۴ درصدی سفر و وصول آن به حساب تامین اجتماعی و در نهایت پرداخت ۱۳.۵ درصد از سوی راننده برای پرداخت حق بیمه تاکید می‌کنند. مدلی که به نظر می‌رسد بیشتر از آنچه به فکر رفع مشکل بیمه رانندگان باشد به دنبال رفع مشکل تامین اجتماعی است.

شائبه پیشنهاد این طرح برای رفع ناترازی تامین اجتماعی زمانی پررنگ‌تر شد که احمد بیگدلی عضوی از کمیسیون اجتماعی مجلس در صحبت‌های خود مربوط به بیمه رانندگان در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد: مردم ایران همیشه ایثارگرانه به هم کمک کردند. در بحث همسان‌‌سازی حقوق بازنشستگان هم که منابعی وجود نداشت، مجلس یازدهم تصویب کرد که یک درصد به مالیات ارزش افزوده اضافه شود و از آن منبع همسان‌سازی بازنشستگان انجام شد.

او ضمن تایید اثر مستقیم اخذ هزینه چهار درصد بیمه از راننده روی هزینه سفر تاکسی‌های اینترنتی، گفته است: باتوجه به بند خ ماده ۲۸ برنامه هفتم چه کاری باید انجام داد؟ برای رانندگان بین‌شهری ۲.۵ درصد روی بار گرفته می‌شود و آن چهار درصد مربوط به رانندگان درون شهری نیز به سقف کرایه مسافر اضافه می‌شود که در نهایت عدد خاصی هم نیست.

او در اصل تاکید می‌کند که این طرح به منظور رفع ناترازی صندوق‌های بیمه تامین اجتماعی ارائه شده است به‌جای اینکه به نفع رانندگان تاکسی‌های اینترنتی باشد.

طبق طرح، بخشی از سهم بیمه رانندگان پلتفرمی از کرایه سفرها پرداخت می‌شود؛ در حقیقت این طرح مکلف کرده است چهار درصد از کرایه‌ سفرهای رانندگان پلتفرمی، به صورت مستقیم به حساب اختصاصی تامین اجتماعی واریز شود. علاوه بر این راننده باید ۱۳.۵ درصد دیگر از حق بیمه را از حساب خود پرداخت کند. از سویی رانندگان اعلام می کنند که اگر قرار است ۱۳.۵ درصد را خودمان بپردازیم پس چه لزومی به اجباری بودن بیمه؛ چرا که هر راننده‌ای می‌تواند خودش را بیمه کند.

منبع مالی آن ۲۷ درصد هنوز مشخص نیست
صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس به پیوست گفت: چندین بار درباره طرح اصلاح قانون بیمه رانندگان حمل‌ونقل بار و مسافر جلسه گذاشته شده اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده است چون بحث‌های مختلفی درباره بیمه رانندگان پلتفرمی وجود دارد. سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است که نمی‌تواند بحث بیمه رانندگان پلتفرمی را به جمع‌بندی برساند.

صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس

او ادامه داد: موضع تامین اجتماعی این است که بار مالی یا همان پرداخت ۲۷ درصد حق بیمه راننده را چه کسی باید پرداخت کند؟ منبع مالی ۲۷ درصد حق بیمه رانندگان پلتفرم‌ها هنوز مشخص نیست و به همین دلیل سازمان تامین اجتماعی فعلا به پاسخ مشخصی برای بیمه کردن رانندگان پلتفرمی ندارد.

بدری درباره موضع سازمان تامین اجتماعی گفت: تامین اجتماعی می‌گوید نمی‌تواند از سهم بازنشستگان تامین اجتماعی یا سهم کسانی که بیمه پرداخت می‌کنند منابعی در نظر بگیرد. برای پرداخت سهم بیمه، دولت باید منابعی در نظر بگیرد یا از یک منبع دیگری در نهایت این ۲۷ درصد برای تامین اجتماعی وصول شود.

بدری افزود: در بحث‌های اولیه، سهم بیمه‌ رانندگان پلتفرمی به صورت نصف در نظر گرفته شده بود. یعنی ۵۰ درصد حق بیمه را رانندگان واریز کنند و ۵۰ درصد دیگر از محل‌هایی که دولت بودجه‌ پیش‌بیینی می‌کند یا با تعدیل قیمت‌ها پرداخت شود. به تعبیری دیگر پنجاه درصد سهم ‌بیمه‌ای که بر عهده راننده نیست، باید توسط دولت، یک بخش یا صاحبان پلتفرم‌ها که از رانندگان خود کمیسیون اخذ می‌‌کنند، پرداخت شود اما هنوز درباره این موضوع تصمیم‌گیری نشده است.

پلتفرم‌ها راضی به پرداخت بیمه نیستند
بدری در ادامه گفت: پلتفرم‌ها راضی به پرداخت حق‌بیمه نیستند؛ چون معتقد هستند میزان کمیسیونی که از راننده اخذ می‌شود نیز برای ارائه خدمات به خود راننده است. مگر اینکه کرایه‌ها را افزایش دهند که در نهایت بار روی دوش مردم خواهد بود.

او تشریح کرد: رانندگان می‌توانند به صورت خودکفا و آزاد خود را بیمه کنند و مشکلی درباره این موضوع وجود ندارد؛ اگر قرار است راننده تمام سهم بیمه را پرداخت کند، چه لزومی دارد که بحث بیمه رانندگان پلتفرمی مطرح شود؟ کمیته حمل‌ونقل با صاحبان پلتفرم‌ها گفت‌وگو کرده است اما توافقی که باید صورت بگیرد هنوز حاصل نشده است.

او افزود: در کنار این تصمیم‌گیری، بحث بیمه رانندگان تاکسی‌های داخل شهری هم مطرح است و با پیگیری‌های چندین ساله، دولت هنوز منابع لازم را پیش‌بینی نکرده است و تامین اجتماعی رانندگان تاکسی‌ها را بیمه نمی‌کند و سهمی برای آن‌ها در نظر نمی‌گیرد. به تعبیری دیگر بیمه رانندگان تاکسی‌های شهری یارانه‌ای نیست.

درآمد رانندگان برای پرداخت سهم بیمه کفاف نمی‌دهد
عضو کمیسیون عمران به بیمه رانندگان بین‌شهری اشاره کرد: درباره رانندگان بین‌شهری توافق شده است که ۵۰ درصد سهم بیمه را دولت پرداخت کند و ۵۰ درصد دیگر از فرایند صدور بارنامه‌ها لحاظ شود و به حساب تامین اجتماعی واریز کنند. به صورت کلی بیمه رانندگان بین‌شهری، شهری و پلتفرمی درحال بررسی است؛ رانندگان پلتفرمی دارای چالش‌های جدی هستند و سهم‌بیمه‌ای که باید پرداخت شود زیاد است و درآمد رانندگان نیز کفاف نمی‌دهد. موضع کمیسیون عمران حمایت از رانندگان است. باید دید که دولت و سازمان تامین اجتماعی تا چه اندازه‌ای می‌توانند منابعی به سهم بیمه رانندگان پلتفرمی اختصاص دهند. احتمال دارد هفته اول آذر ماه کمیسیون عمران درباره این موضوع بیمه رانندگان پلتفرمی به جمع‌بندی برسد.

۱۳.۵ درصد دیگر سهم بیمه از بارنامه‌ها اخذ می‌شود
غلامرضا شریعتی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با پیوست درباره بیمه رانندگان بین‌شهری که بخش دیگری از طرح «اصلاح قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل ونقل بار و مسافر بین‌شهری» است، گفت: از مجموع ۲۷ درصد حق بیمه، ۱۳.۵ درصد از بارنامه‌ها اخذ می‌شود و آن نصف دیگر ۲۷ درصد را راننده پرداخت می‌کند.

شریعتی گفت: این طرح اکنون در کمیسیون عمران مجلس تصویب شده است و آماده بررسی در صحن علنی است. موضوعی که در کمیسیون عمران تصویب شد محصول مشورت های فشرده با جامعه حمل‌ونقلی کشور، انجمن ها و سازمان تامین اجتماعی است. این طرح چند رکن اساسی دارد؛ در وهله اول هر راننده‌ای که سازمان راهداری کشور صلاحیت او را به عنوان راننده تایید کرده است، با دو شرط شامل بیمه می‌شود. شرکت هایی که بتوانند راننده را در قالب صورت وضعیت و بارنامه قرار دهند، با کسر ۱۳.۵ درصد از خود راننده و کسر ۱۳.۵ درصد مابقی از بارنامه، راننده بیمه می‌شود.

او افزود: بعد از شناسایی فرد به عنوان راننده از طرف سازمان راهداری و وزارت کشور و قرارگیری راننده بین‌شهری در قالب صورت‌وضعیت و بارنامه، راننده ۱۳.۵ درصد را پرداخت می‌کند. بعد از این مراحل، سازمان تامین اجتماعی بلافاصله بعد از وصول ۱۳.۵ درصد راننده، مکلف است فرد را بیمه کند. بحث ما در این طرح صرفا رانندگان پلتفرمی و شرکت‌های حمل‌ونقلی نیست. بلکه موضوع تحت عنوان بیمه برای هر راننده مورد بحث قرار گرفته است و این راننده می‌تواند تحت عنوان راننده اتوبوس، کامیون یا پلتفرم باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.