هوش مصنوعی

December 10, 2025
11:49 چهارشنبه، 19ام آذرماه 1404
کد خبر: 208020

از هر ۳ نوجوان یک نفر از هوش مصنوعی استفاده می‌کند

منبع: ایسنا

نتیجه یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که تقریباً یک سوم نوجوانان به صورت روزانه از چت‌بات‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و از میان شرکت‌های بزرگ، شرکت «اوپن‌ای‌آی»(OpenAI) با چت‌بات مشهور ChatGPT بیشترین دسترسی را در بین کاربران جوان‌تر دارد.

چت‌بات‌های هوش مصنوعی هنوز به جایگزینی کامل در عادات رسانه‌های اجتماعی نوجوانان نزدیک هم نشده‌اند، اما نقش مهمی در عادات آنلاین آنها ایفا می‌کنند و طبق گزارش جدید مؤسسه پژوهشی «Pew Research»، تقریباً یک سوم نوجوانان آمریکایی روزانه یا بیشتر از چت‌بات‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

این گزارش اولین گزارش از این مؤسسه است که به طور خاص بررسی می‌کند که نوجوانان به طور کلی چند وقت یک‌بار از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و در کنار آخرین تحقیقات آن، از استفاده نوجوانان از رسانه‌های اجتماعی نیز گفته شده است.

این گزارش بر اساس یک نظرسنجی آنلاین از ۱۴۵۸ نوجوان آمریکایی است که بین ۲۵ سپتامبر تا ۹ اکتبر ۲۰۲۵ مورد نظرسنجی قرار گرفته‌اند. به گفته این مؤسسه، این نظرسنجی به گونه‌ای طراحی شده است که نماینده نوجوانان آمریکایی ۱۳ تا ۱۷ ساله باشد که با والدین خود زندگی می‌کنند. همچنین بر اساس سن، جنسیت، نژاد و قومیت، درآمد خانوار و سایر دسته‌بندی‌ها پژوهش شده است.

طبق این گزارش، ۴۸ درصد از نوجوانان «چندین بار در هفته یا بیشتر» از چت‌بات‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، ۱۲ درصد استفاده خود را «چندین بار در روز» گزارش می‌دهند و ۴ درصد می‌گویند که «تقریباً به طور دائم» از این ابزارها استفاده می‌کنند.

این تعداد بسیار کمتر از ۲۱ درصد نوجوانانی است که تقریباً به شکل دائم از برنامه «TikTok» استفاده می‌کنند و ۱۷ درصدی که همین را در مورد «YouTube» می‌گویند، اما با توجه به اینکه این سرویس‌ها در مقایسه با برنامه‌های اصلی رسانه‌های اجتماعی چقدر جدیدتر هستند، این اعداد باز هم قابل توجه هستند.

این گزارش همچنین بینشی در مورد اینکه چت‌بات‌های کدام شرکت‌های هوش مصنوعی بیشترین استفاده را در بین نوجوانان دارند، ارائه می‌دهد. چت‌بات ChatGPT از شرکت OpenAI با ۵۹ درصد از نوجوانان که گفته‌اند از این سرویس استفاده کرده‌اند، با اختلاف زیاد پیشی گرفته و پس از آن جمینای(Gemini) گوگل با ۲۳ درصد و «Meta AI» با ۲۰ درصد قرار گرفتند.

فقط ۱۴ درصد از نوجوانان گفتند که تا به حال از هوش مصنوعی Copilot شرکت مایکروسافت استفاده کرده‌اند و به ترتیب ۹ درصد و ۳ درصد گزارش داده‌اند که از «Character AI» و «Claude» محصول شرکت آنتروپیک(Anthropic) استفاده کرده‌اند.

این پژوهش در حالی منتشر می‌شود که بررسی‌های فزاینده‌ای در مورد نحوه برخورد شرکت‌های هوش مصنوعی با کاربران جوان‌تر صورت گرفته است. «اوپن‌ای‌آی» و «Character AI» در حال حاضر با دعاوی مرگ غیرعمد از سوی والدین نوجوانانی که بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند، روبرو هستند. در هر دو مورد، والدین ادعا می‌کنند که تعاملات فرزندشان با یک چت‌بات در مرگ آنها نقش داشته است.

گفتنی است که «Character AI» قبل از معرفی قالبی محدودتر برای کاربران جوان‌تر، نوجوانان را از خدمات خود منع کرد.

ضمن اینکه سایر شرکت‌ها از جمله «آلفابت» و «متا» نیز در مورد سیاست‌های ایمنی خود برای کاربران جوان‌تر تحت بررسی هستند.

جالب اینجاست که این گزارش همچنین نشان می‌دهد که تغییر کمی در استفاده نوجوانان آمریکایی از رسانه‌های اجتماعی رخ داده است. مؤسسه Pew که به طور منظم از نوجوانان در مورد نحوه استفاده از رسانه‌های اجتماعی نظرسنجی کرده است، خاطرنشان می‌کند که استفاده روزانه نوجوانان از این پلتفرم‌ها در مقایسه با سال‌های اخیر «نسبتاً ثابت مانده است».

«یوتیوب» هنوز هم پرکاربردترین پلتفرم است که ۹۲ درصد از نوجوانان از آن استفاده می‌کنند و پس از آن «TikTok» با ۶۹ ​​درصد، «اینستاگرام» با ۶۳ درصد و «اسنپ‌چت» با ۵۵ درصد قرار دارند.

از میان برنامه‌های اصلی که در این گزارش بررسی شده‌اند، «واتس‌اپ» تنها سرویسی است که در سال‌های اخیر تغییر قابل توجهی را تجربه کرده است، به طوری که اکنون ۲۴ درصد از نوجوانان گزارش می‌دهند که از این برنامه پیام‌رسان استفاده می‌کنند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۷ درصد بوده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.