رسانه‌های اجتماعی

December 17, 2025
14:43 چهارشنبه، 26ام آذرماه 1404
کد خبر: 208541

ایلان ماسک از «عملیات پرنده آبی» شکایت کرد

منبع: زومیت

ایکس کورپ برای حفظ برند توییتر وارد نبرد حقوقی تمام‌عیار با استارتاپی شده است که قصد دارد پرنده‌ی آبی را دوباره زنده کند.
شرکت ایکس کورپ متعلق به ایلان ماسک، با ثبت شکایتی رسمی از استارتاپ تازه‌تأسیس Operation Bluebird بار دیگر نام توییتر را به صدر اخبار فناوری بازگرداند. این استارتاپ قصد دارد برند Twitter را برای راه‌اندازی شبکه‌ی اجتماعی جدید احیا کند؛ ادعایی که با واکنش تند مالک فعلی ایکس مواجه شده است.

ایکس در دادخواستی که روز سه‌شنبه ثبت شد ادعا می‌کند که Operation Bluebird به‌طور آشکار در تلاش برای سرقت علائم تجاری توییتر است و تأکید می‌کند که توییتر هرگز از بین نرفته و همچنان به‌طور انحصاری متعلق به X Corp است.

هفته‌ی گذشته Operation Bluebird با ارائه‌ی درخواستی به اداره‌ی ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) خواستار لغو مالکیت ایکس بر علائم تجاری Twitter و Tweet شد. این شرکت ادعا کرد ایکس با تغییر برند، عملاً حقوق قانونی خود را رها کرده است و قصدی برای استفاده‌ی دوباره از نام توییتر ندارد. هم‌زمان، Operation Bluebird درخواست ثبت علامت تجاری Twitter را نیز برای راه‌اندازی وب‌سایتی جدید با نام Twitter.new ارائه داد.

در مقابل ایکس کورپ می‌گوید تغییر برند از توییتر به ایکس به‌هیچ‌وجه به‌معنای انصراف از حقوق علائم تجاری نیست. به‌گفته‌ی این شرکت، کاربران همچنان از نام توییتر و واژه‌ی «توییت» استفاده می‌کنند و حتی برخی وب‌سایت‌ها هنگام لینک دادن به ایکس، هنوز آیکون پرنده‌ی آبی توییتر را نمایش می‌دهند. در متن شکایت آمده است که تا تاریخ ۱۱ دسامبر ۲۰۲۵ (۲۰ آذر ۱۴۰۴)، بیش از چهار میلیون کاربر همچنان ازطریق دامنه‌ی twitter.com به ایکس دسترسی داشته‌اند؛ دامنه‌ای که از سال گذشته به x.com هدایت می‌شود.

Operation Bluebird همچنین فرایند رزرو نام‌های کاربری در وب‌سایت Twitter.new را آغاز کرده است؛ اقدامی که به‌زعم ایکس برای ایجاد ارتباط گمراه‌کننده میان این استارتاپ و محصول فعلی ایکس انجام می‌شود. این شرکت می‌گوید استفاده از نام، لوگو و ترکیب رنگی مشابه توییتر، تلاشی آگاهانه برای سوءاستفاده از اعتبار برند قدیمی است.

در متن شکایت آمده است: «Bluebird هیچ‌گاه پنهان نکرده که قصد دارد از اعتبار و شهرت توییتر استفاده کند. درحالی که گزینه‌های بی‌شماری برای انتخاب نام برند وجود داشت، این شرکت ترجیح داد روی برندی سرمایه‌گذاری کند که ارزش آن به میلیاردها دلار می‌رسد.»

ایکس کورپ از دادگاه خواسته است Operation Bluebird را از هرگونه استفاده از علائم تجاری مرتبط با توییتر منع کند و همچنین USPTO درخواست ثبت علامت تجاری توییتر ازسوی این استارتاپ را رد و باطل کند. این شرکت همچنین خواستار دریافت غرامت بابت خسارات ناشی از نقض حقوق مالکیت فکری شده است.

در همین‌حال جاش گربن وکیل حوزه‌ی علائم تجاری به ورج گفت ایکس الزاماً نیازی به طرح دعوی نداشت و می‌توانست ازطریق هیئت رسیدگی به اختلافات علائم تجاری از حقوق خود دفاع کند. به‌گفته‌ی او، اگرچه ایکس سعی کرد برند توییتر را دفن کند، اما هنوز حاضر نیست اجازه دهد شخص دیگری آن را دوباره زنده کند.

Operation Bluebird تاکنون واکنش رسمی به شکایت ایکس نشان نداده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.