هوش مصنوعی

December 20, 2025
16:37 شنبه، 29ام آذرماه 1404
کد خبر: 208707

یک سوم کاربران از هوش مصنوعی برای حمایت عاطفی استفاده می‌کنند

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش تازه یک نهاد دولتی بریتانیا نشان می‌دهد استفاده از هوش مصنوعی به فراتر از کارکردهای فنی و کاری توسعه یافته و به حوزه عاطفی و اجتماعی زندگی مردم ورود کرده است. براساس این گزارش اکنون از هر سه بزرگسال بریتانیا، یک نفر از هوش مصنوعی برای حمایت عاطفی یا تعامل اجتماعی استفاده می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این یافته‌ها که در نخستین گزارش «موسسه امنیت هوش مصنوعی» بریتانیا (AISI) نشان می‌دهد یک نفر از هر ۲۵ نفر هرروز برای گفتگو یا دریافت حمایت روانی از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

این پژوهش که بر پایه نظرسنجی از بیش از دو هزار بزرگسال بریتانیایی انجام گرفته نشان می‌دهد چت‌بات‌هایی مانند ChatGPT در صدر ابزارهای مورد استفاده برای حمایت عاطفی قرار دارند و پس از آن دستیارهای صوتی مانند الکسا آمازون استفاده می‌شوند.

پژوهشگران AISI علاوه بر نظرسنجی، رفتار کاربران را در یک جامعه آنلاین با بیش از دو میلیون کاربر ردیت مورد بررسی قرار داده‌اند که تمرکزشان بر گفت‌وگو درباره «همراهان هوش مصنوعی» بوده است.

نتایج این بررسی نشان می‌دهد زمانی که این چت‌بات‌ها از دسترس خارج شدند، برخی کاربران علائمی شبیه «نشانه‌های ترک‌شدگی» را گزارش کرده‌اند و مواردی چون احساس اضطراب و افسردگی، اختلال در خواب و حتی نادیده گرفتن مسئولیت‌های روزمره در میان کاربران مشاهده شده است که نشان از نقش پررنگ این ابزارها در زندگی برخی از کاربران دارد و این یافته‌ها بار دیگر نگرانی‌هایی را پیرامون وابستگی عاطفی به سیستم‌های هوش مصنوعی در مرکز توجه قرار می‌دهد.

رشد چشمگیر عملکرد ابزارهای هوش مصنوعی
با این حال گزارش مذکور تنها محدود به ابعاد روانی و اجتماعی نیست و AISI طی دو سال، توانمندی‌های بیش از ۳۰ مدل پیشرفته هوش مصنوعی را در حوزه‌هایی حساس مانند امنیت سایبری، شیمی و زیست‌شناسی مورد بررسی قرار داده است.

به گفته پژوهشگران، توانایی این سیستم‌ها در شناسایی و بهره‌برداری از ضعف‌های امنیتی در برخی موارد «هر هشت ماه دو برابر شده» و برخی مدل‌ها اکنون قادر به انجام وظایف سایبری در سطحی هستند که معمولا برای رسیدن به این سطح در انسان‌ها به به بیش از ۱۰ سال تجربه نیاز است. با این حال همین توانمندی‌ها را می‌توان برای تقویت امنیت و دفاع در برابر حملات سایبری نیز استفاده کرد.

رشد توانمندی‌های هوش مصنوعی در حوزه علمی نیز جالب توجه است. گزارش این نهاد می‌گوید تا سال ۲۰۲۵، مدل‌های هوش مصنوعی «از متخصصان زیست‌شناسی در سطح دکترا پیشی‌ گرفته‌اند» و عملکرد آن‌ها در شیمی نیز به‌سرعت در حال نزدیک شدن به سطح کارشناسان انسانی است. این یافته گرچه امید به شتاب‌گرفتن پیشرفت‌های علمی را افزایش می‌دهد اما در عین حال پرسش‌هایی را درباره نظارت و کنترل این توانمندی‌ها و تاثیر آنها بر فعالان و مشاغل این حوزه مطرح می‌کند.

از دست رفتن کنترل انسان
یکی از بخش‌های بحث‌برانگیز گزارش اما به سناریوهای بدبینانه درباره از دست رفتن کنترل انسان بر سیستم‌های پیشرفته هوش مصنوعی می‌پردازد. گزارش AISI می‌گوید گرچه چنین سناریویی را سال‌ها در آثار علمی‌تخیلی مشاهده کردیم، اما چنین اتفاقی تا حدی به واقعیت تبدیل شده که بسیاری از کارشناسان نیز به‌طور جدی آن را در مرکز توجه خود دارند.

طبق آزمایش‌های کنترل‌شده، برخی مدل‌ها نشانه‌هایی را بروز داده‌اند که حاکی از توانایی‌های خودتکثیری آنها در اینترنت است اما برای تحقق این امر در دنیای واقعی، باید مجموعه‌ای از اقدامات پیچیده را به‌صورت پنهانی و پیوسته انجام دهند و به گفته پژوهشگران در حال حاضر چنین امکانی برای هوش مصنوعی فراهم نیست.

این موسسه همچنین امکان «پنهان‌کاری هدفمند» یا sandbagging را نیز مورد بررسی قرار داده است؛ وضعیتی که مدل‌ها توان واقعی خود را از آزمون‌گران پنهان می‌کنند.

آزمایش‌های انجام گرفته نشان داد چنین رفتاری از نظر فنی ممکن است، اما شواهدی از وقوع آن در عمل پیدا نشده است. این بخش از گزارش در حالی منتشر شده که پیش‌تر شرکت انتروپیک با انتشار گزارشی جنجالی اعلام کرد که یک مدل هوش مصنوعی در مواجهه با موقعیتی که بقای آن را تهدید می‌کرد، اقدام به باج‌گیری و تهدید کرده است. با این حال، خطر «سرکشی هوش مصنوعی» همچنان محل اختلاف جدی میان پژوهشگران است و برخی آن را بزرگ‌نمایی توصیف می‌کنند.

در زمینه ایمنی، گزارش AISI به موضوع «جیلبریک‌های همگانی» نیز پرداخته است. پژوهشگران موفق شده‌اند برای تمام مدل‌های بررسی‌شده راه‌هایی بیابند که محدودیت‌ها و محافظ‌های ایمنی آن‌ها را دور بزند. با این حال، برای برخی مدل‌ها، مدت‌زمان لازم برای متقاعد کردن سیستم‌ها به عبور از این محافظ‌ها در عرض شش ماه تا ۴۰ برابر افزایش یافته که نشان‌دهنده بهبود نسبی دفاع‌هاست.

مواردی که در گزارش دولت بریتانیا از قلم افتاده است
استفاده از ابزارهایی که به عامل‌های هوش مصنوعی اجازه انجام «وظایف پرریسک» در بخش‌های حساسی مانند مالی را می‌دهند، با پیشرفت عامل‌ها در حاف افزایش است و در سو دیگر نیز تهدید جدی برای نیروی کار به چشم می‌خورد.

با این همه، گزارش مذکور به مسئله بیکاری ناشی از جایگزینی نیروی انسانی با هوش مصنوعی در کوتاه‌مدت اشاره‌ای نکرده و همچنین اثرات زیست‌محیطی مصرف عظیم منابع محاسباتی را بررسی نکرده است. نویسندگان گزارش می‌گویند تمرکز آن‌ها بر پیامدهای اجتماعی که ارتباط مستقیم با توانمندی‌های هوش مصنوعی دارند، بوده است و آثار اقتصادی یا محیط‌زیستی مرکز توجه آنها نیست.

با این حال تنها ساعاتی پیش از انتشار گزارش AISI، یک مطالعه داوری‌شده علمی هشدار داد که اثرات زیست‌محیطی هوش مصنوعی ممکن است بیش از برآوردهای قبلی باشد و خواستار شفافیت بیشتر شرکت‌های بزرگ فناوری در ارائه داده‌های مربوط به مصرف انرژی و منابع شد.

دولت بریتانیا اعلام کرده است که یافته‌های موسسه امنیت هوش مصنوعی نقش مهمی در سیاست‌گذاری‌های آینده خواهد داشت و به شرکت‌ها در برطرف کردن مشکلات احتمالی پیش از عرضه عمومی و مشکل‌ساز شدن آنها در ابعاد گسترده، کمک می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.