August 4, 2012
18:56 شنبه، 14ام مردادماه 1391
کد خبر: 43685

ده گوشی پرفروش در بازار موبایل ایران

لیلا محمدنظامی – همشهری اقتصاد : بازار گوشی موبایل به عنوان یکی از بازارهای دیجیتالی پایتخت در سه ماهه فصل بهار با فرازونشیب های گوناگونی روبرو بود که حتی این فرازونشیب ها نیز از اهمیت این کالای ارتباطی در میان مصرف کنندگان نکاست و انواع گوشی های موبایل با قیمتهای مختلف در اختیار مشتریان قرار گرفت و با استقبال مواجه شد.


سه ماهه اول امسال  برای بازار گوشی های ارزان قیمت و زیر 200 هزار تومانی گرم و پرجنب و جوش سپری شد چرا که بیشتر کاربران به دلیل کاهش قدرت خرید و جو اقتصادی حاکم بر کشور که نشات گرفته از تحریمهای اقتصادی و همچنین تورم بود ترجیج دادند گوشی های موبایل با قیمت مناسب و ارزانتری خریداری کنند.


با این وجود مهمترین رویدادهای بازار تلفن همراه در سه ماه نخست سال را می توان در کاهش واردات گوشی موبایل و همچنین افزایش نرخ دلار و درهم عنوان کرد که باعث شد بهای بیشتر گوشی های موجود در بازار به طور چشمگیری افزایش یابد اما با این حال نکته جالب توجه استقبال مردم از این گوشیها و عدم کاهش تقاضا در این بازار بود.


پنج برند نوکیا، سامسونگ، سونی، اچ تی سی و آی فون از جمله برندهای پرفروش در سه ماهه فصل بهار بودند که برخی از مدل های این برندها در پی استمرار خریداران به پرفروش ترین ها تبدیل شده اند.


1280 نوکیا هنوز هم پرطرفدار است


گوشی 1280 نوکیا که در لیست گوشی های ارزان قیمت این برند قرار دارد به دلیل قیمت 38 هزار تومانی خود توانست به یکی از پرفروش ترین ها و همچنین صدرنشینهای این برند در بازار تلفن همراه تبدیل شود.


گوشی ساده 1280 جزء سری گوشی های نوکیا با امکانات بسیار معمولی است که تنها از امکاناتی همچون صفحه نمایش تک رنگ، رادیو FM، چراغ قوه و قابهای قابل تعویض برخوردار است و این مدل برای آن دسته از کاربرانی که فقط به برقراری تماس نیاز دارند مورد استقبال قرار گرفت.


این گوشی که از مدل های قدیمی این برند در بازار به شمار می آید بیش از دو سال است که در بازار موجود است و همچنان مشتریان خاص خود را دارد؛ فروشندگان دلیل این پرفروشی و صدرنشینی را تنها قیمت مناسب و عمر بالای این گوشی می دانند.


تقاضا برای دوسیمکارته ای از خانواده نوکیا


استفاده همزمان کاربران تلفن همراه از دو سیمکارت که از سال های گذشته باب شده بر شمار تقاضا و همچنین فروش گوشی های موبایل با قابلیت دو سیمکارته تاثیر بسزایی داشته است.


یکی از گوشی های دوسیمکارته ارزان قیمت که توانسته نظر شمار بالایی از مشتریان را به خود جلب کند x1-01 نوکیا است که این گوشی که به صورت همزمان از دو سیمکارت پشتیبانی می کند و توانسته در سه ماهه گذشته شمار بالایی از تقاضای علاقمندان به گوشیهای دوسیمکارته را به خود اختصاص دهد.


گوشی x1-01 که از عمر آن در بازار بیش از یک سال نمی گذرد به یکی از پرتقاضا ترین مدل های این برند در سطح کشور تبدیل شده که فعالان بازار قیمت مناسب را از جمله عواملی می دانند که به فروش بالای این مدل کمک کرده است.


این گوشی دوسیمکارته نوکیا برای آن دسته از کاربرانی که از گوشی خود تنها برای برقراری تماس استفاده می‌کنند بسیار مناسب است و صفحه نمایش رنگی 1.8 اینچ با وضوح 128 در 160 پیکسل، کلیدهای اختصاصی موسیقی، پشتیبانی از کارت حافظه 16 گیگابایتی و دو سیم کارت همزمان فعال، رادیو استریو FM، چراغ قوه و پخش مداوم موسیقی تا 36 ساعت از ویژگی های بارز آن به شمار می آید.


هوشمند نوکیا در لیست پرفروشها


از گوشیهای هوشمند و پرفروش که توانست در سه ماهه گذشته فروش بالایی را از آن خود کند می توان به N8 نوکیا اشاره کرد که با قیمت 585هزار تومان و با برخورداری از امکاناتی چون دوربین عکاسی و فیلمبرداری  12 مگاپیکسلی نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرد.


دوربین 12 مگاپیکسلی نوکیا N8از لنز ساخت کمپانی Carl Zeiss آلمان بهره می‌برد به طوری که به محض ضبط تصاویر HD می‌توان با استفاده از خروجی HDMI آن را بر روی HDTV به دوستان نشان داد.


این گوشی کمتر از دو سال است که روانه بازارهای جهانی موبایل و نیز بازار تلفن همراه کشورمان شده و از بدو ورود به بازار توانسته مورد توجه خریداران گوشی های هوشمند قرار گیرد.


از نقاط قوت این گوشی می توان به دوربین 12 مگاپیکسلی به همراه اپتیک کارل زایس، اتوفوکوس، فلاش زنون، تشخیص چهره، خروجی HDMI، بلوتوث نسخه 3.0، نمایشگر لمسی 3.5 اینچی AMOLED Capacitive با توان 16.7 میلیون رنگ و رزولوشن 360 در 640 پیکسل، هدایتگر ماهواره‌ای رایگان به همراه OVI Mapو پشتیبانی از نسل سوم موبایل و انواع امکانات ارتباط با شبکه و دیگر دستگاههای سازگار، سیستم عامل Symbian نسخه‌ 3.0 و16 گیگابایت حافظه داخلی و 256 مگابایت حافظه‌ RAM و 512 مگابایت حافظه‌ ROM به همراه قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه‌ MicroSD تا سقف 32 گیگابایت اشاره کرد.


فروشندگان بازار توانایی شارژدهی بلندمدت باتری تا 12 ساعت و 30 دقیقه برای مکالمه GSM و390 ساعت زمان انتظار و 50 ساعت زمان پخش موسیقی و پشتیبانی مرورگر اینترنت از فرمت‌های HTML, XHTML MP, CSS, را از دیگر نقاط قوت این اسمارت فون پرفروش می دانند.


ارزان قیمت سامسونگ هم خوب می فروشد


سامسونگ E1080 سامسونگ از جمله گوشی های پرفروش در سه ماه گذشته بود که با قیمت 33هزار تومان به یکی از پرفروش ترین های فصل بهار در میان برندهای کره ای تبدیل شد.


از مشخصات این گوشی ارزان قیمت و پرفروش می توان به اندازه صفحه ۱.۴۳ اینچی، وزن ۶۴.۵ گرمی، امکان نصب برنامه های جاوا، زمان کار ۴۲۰ ساعت و زمان مکالمه ۱۲ ساعت اشاره کرد که البته این گوشی سبک سامسونگ بیشتر برای مکالمه ساده تلفنی به کار می رود اما با این حال خوب می فروشد.


گرانقیمت پرفروشی از سامسونگ


سامسونگ توانست با تولید و عرضه گوشی GALAXY NOT فروش خود را در سطح بازار تلفن همراه دنیا از جمله ایران  افزایش دهد. استمرار تقاضا برای این گوشی باعث شده تا این مدل به عنوان یکی از پرفروش ترینهای بهار امسال معرفی شود.


این گوشی که با قیمت یک میلیون و 250 هزار تومانی در بازار به فروش می رسد با ویژگی های سخت افزاری پیشرفته ای تولید شده به طوری که علاوه بر گوشی یک PDA نسل جدید به شمار می آید.


 صفحه نمایش لمسی 5.3 اینچی Super AMOLED ، ارتقا حافظه داخلی توسط مموری کارت تا 32 گیگابایت، دوربین عکاسی و فیلمبرداری هشت مگاپیکسلی ، پردازنده دو هسته ای، سیستم عامل آندروئید، خروجی تلویزیون، مرورگر اینترنتی و بلوتوث نسخه 3 از ویژگی های بارز این گوشی به شمار می آید.


Xperia mini سونی اریکسون در میان پرفروشها


بازار گوشی های سونی اریکسون در سه ماهه اول سال جاری برای گوشی های با قیمت متوسط رو به بالا پر رونق بود و این برند توانست با عرضه گوشی های هوشمند، توجه شمار بالایی از علاقمندان را به خود جلب کند.


سونی اریکسون Xperia mini یک گوشی دوست داشتنی کوچک از نگاه خریداران است که از قابلیت های لازم برخوردار است. این گوشی در واقع نسخه کوچک Neo یا Arc است که در اندازه کوچکتر، با همان قدرت پردازش و همان نسخه از آندروید تولید شده است.


این گوشی یکی از پرفروش های بازار در فصل بهار بود که با قیمت فروش 235 هزار تومانی در لیست 10 گوشی برتر بهار جای گرفته است.


 صفحه نمایش لمسی خازنی 3 اینچ LCD با 16 میلیون رنگ ،  نسخه 2.3 سیستم عامل آندروید (Gingerbread)، دوربین پنج مگاپیکسل با کانون اتوماتیک ، ارتقا حافظه داخلی توسط مموری کارت تا 32 گیگابایت، شتاب سنج و حسگر Proximity، سوکت صوتی استاندارد 3.5 میلی متری، رادیو FM استریو با RDS، پورت MicroUSB (شارژ) و نسخه 2.1 بلوتوث استریو و شماره گیری صوتی ازمزایای این گوشی پرفروش است.


اقبال موبایل هوشمند موسیقی محور


گوشی سونی‌اریکسون Live with Walkman (لایو ویت واکمن) یک تلفن هوشمند موسیقی‌محور است که مورد تقاضای کاربران در سه ماهه ابتدای امسال قرار گرفت و حدود 365 هزار تومان قیمت داشت.


این گوشی نیز مانند مدل های قبلی واکمن سونی بر قابلیت های موسیقی تاکید دارد و علاوه بر این به یک دوربین پنج مگاپیکسل و نسخه Gingerbread آندروید مجهز است. Live With Walkman دارای سبک نوین Xperia از گوشی های جدید Minis و Ray است.


صفحه نمایش لمسی خازنی 3.2 اینچ LCD با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ ، نسخه 2.3 آندروید (Gingerbread)، پردازنده یک گیگاهرتزی ، نرم افزار واکمن با دکمه اختصاصی و جلوه های ویژه نور، GPS با A-GPS، ارتقا حافظه داخلی توسط مموری کارت تا 32 گیگابایت، شتاب سنج و حسگرProximity ، LED هشدار، سوکت صوتی استاندارد 3.5 میلی متری، رادیو FM استریو با RDS و پشتیبانی TrackID موسیقی از امکانات بارز گوشی Live with Walkman سونی به شمار می آید.


علاقمندان به اچ تی سی توجهی به قیمت ندارند


از گوشی های پرفروش که در فصل گذشته به عنوان یکی از 10 پرفروش ترین گوشی های موجود در بازار معرفی شد مدل Wildfire S اچ تی سی است که با برخورداری از امکانات صفحه نمایش لمسی خازنی 3.2 اینچی TFT ، دوربین پنج مگاپیکسلی با کانون اتوماتیک، شتاب سنج و حسگر Proximity، محل کارت حافظه microSD تا 32 گیگابایتی، شماره گیری هوشمند، پردازنده 600 مگاهرتزی و سیستم عامل نسخه آندروئید با ابعاد مناسبی تولید شده و از ساختار و کیفیت مطلوبی برخوردار است. این گوشی با قیمت 305 هزار تومان در اختیار مشتریان قرار گرفت.


پرطرفداری با بدنه یکپارچه آلومینیوم


مدل Desire HD اچ تی سی توانست با عملکرد عمومی فوق‌العاده و همچنین مرورگری روان و بی‌اشکال و با برخورداری از بدنه یکپارچه آلومینیومی و نمایشگر مناسب در لیست پرفروشترین های اولین فصل امسال قرار گیرد.این گوشی تایوانی که در رده گوشیهای هوشمند قرار دارد به قیمت 590 هزار تومان به فروش رفت.


این مدل 164 گرمی دارای قابلیت هایی نظیر پردازنده یک گیگاهرتزی، قابلیت استفاده از کارت حافظه Micro SD تا 32 گیگابایت، صفحه نمایش لمسی 4.3 اینچ رنگی ، دوربین عکاسی و فیلمبرداری هشت مگاپیکسلی همراه با فوکوس اتوماتیک و فلاش و سیستم عامل Android است.


طرفداران ایرانی آیفون اپل


برغم قیمت بالای یک میلیون تومانی آی فون این گوشی در لیست پرفروش ترین گوشی های تلفن همراه در سه ماه گذشته معرفی شد.


این مدل آی فون جزء گوشی هایی است که از پردازنده دو هسته ای برخوردار بوده و از گرافیک بالایی برخوردار است.


گوشی آی فون مدل S4 باظرفیت 16 و 32 گیگابایتی به ترتیب با قمیت یک میلیون و 345 هزار تومانی و یک میلیون و یک میلیون و 555 هزار تومانی در اختیار مشتریان قرار گرفت.


اپل در این گوشی تلاش کرده تا با نرم افزار Siri ، ویژگی تشخیص صدا را به مرحله جدیدی بیاورد  که این امر نیز به تنهایی دلیلی برای متفاوت کردن این گوشی نسبت به سایر گوشی ها به شمار می آید.


صفحه نمایش لمسی خازنی 3.5 اینچ IPS TFT با وضوح 640 × 960 پیکسل ، 16 میلیون رنگ و نور زمینه LED ، شیشه ضد خش و پوشش مقاوم در برابر اثر انگشت، پردازنده دو هسته ای، تشخیص صدا و نرم افزار کمکی Siri، دوربین هشت مگاپیکسلی با کانون اتوماتیک ، فلاش LED و کانون لمسی و سیستم عامل 5iOS   از جمله امکاناتی است که این گوشی را منحصر به فرد کرده و طرفداران خاص خود را در ایران دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.