تلفن همراه

گوشی

November 5, 2012
13:07 دوشنبه، 15ام آبانماه 1391
کد خبر: 51374

فرهنگ موبایلی در 7 کشور/ استفاده متفاوت ژاپنی‌ها و هندی‌ها از موبایل

 

براساس آمارهای بانکها جهاینی سه چهارم از ساکنان کره زمین به تلفن همراه دسترسی دارند اما کلمات برای توصیف کردن این دستگاه و آداب استفاده از آن در هر فرهنگی با فرهنگ دیگر متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این دستگاه در بریتانیا تلفن همراه موبایل در ایالات متحده آمریکا سل فن، در آمریکای لاتین سلولار، در ژاپن کیرتای ( قابل حمل) در چین شو جی ( ماشین دستی) در بنگلادش موتوفن ( تلفن در کف دست) در سوئد نال ( خرس پشمالوی عروسکی) و در آلمان هندی (دستی) نامیده می شود.

در ژاپن افرادی که با قطار درون شهری سفر می کند اخطاری می شنوند که به آنها گفته می شود تلفن همراه خود را در حالت سکوت یا لرزش نگاه دارید، حالتی که به آن " manner mode" گفته می شود، این حالت زمانی است که تلفن به آرامی زنگ می زد و صدای آن موجب اختلال صوتی در محیط اطراف نمی شود. در ژاپن استفاده از تلفن همراه در اماکن عمومی در جایی که نیازهای جمعی بر نیازهای فردی ارجحیت دارند معمولا مورد قبول نیست.

ساتومی سوپییاما استادیار کالج فرانکلین سوئیس توصیح می دهد: فرهنگ ژاپن ارزش بسیاری برای هماهنگی اجتماعی قائل است و در فرهنگ این کشور مزاحمت اجتماعی امری به شدت تقبیح شده محسوب می شود.

در ژاپن پاسخ دادن به تلفن همراه در اماکن عمومی امری پسندیده نیست

براساس اظهارات میزوکو ایتو، انسان شناس فرهنگی، در ژاپن اگر فردی هنگام صحبت کردن با تلفن همراه خود بخواهد سوار اتوبوس شود، راننده اتوبوس این اجازه را به وی نمی دهد. در این کشور تلفن همراه نباید عاملی برای مزاحمت سایرین باشد.

این بدان معنا است که مردم بیشتر تلفن همراه خود را در حالت صدای زنگ آهسته قرار می دهند هنگامی که از خانه خارج می شوند و در رستورانها و کافی شاپ ها به تلفن جواب نمی دهند و اگر تلفن کسی زنگ بزند، فرد ناگهان سراسیمه شده و یا تلفن را بسیار کوتاه پاسخ می دهد.

تراکم فضاهای شهری، استفاده زیاد از سیستم حمل و نقل عمومی و فقدان نسبی حریم خصوصی در خانه ها در شیوه های ارتباط برقرار کردن بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران نقش دارد.

پیامک زدن و ارسال نامه های الکترونیکی با تلفن همراه میان مردم ژاپن محبوب تر از تماسهای تلفنی است.

در اسپانیا و ایتالیا تلفنهای همراه همه جا استفاده می شوند و حتی مردم هنگام گفتگو با تلفنهای همراه خود درباره زندگی خصوصی خود نیز صحبت می کنند. "رنفه" به عنوان سیستم قطار دولتی در اسپانیا زمانی سفرهای خود را با یک پوستر تبلیغ می کرد که روی آن تصویری از مردمی به چشم می خوردند که در قطار با تلفن همراه خود درحال صحبت هستند.

آمپارو لاسن استاد جامعه شناسی دانشگاه کامپلوتنس مادرید اظهار داشت: اسپانیایی ها چون ایتالیاییها با رضایت تماسهای تلفنی را در رستورانها، در طول جلسات کاری، کنفرانسها و حتی گاهی در کنسرتهای موسیقی پاسخ می دهد. پاسخ به پیامکها در طول جلسات در زیر میز صحنه متداولی در این کشورها محسوب می شود.

پاسخ دادن به تماسهای تلفنی یا پیامک زدن زیر میز حتی هنگام جلسات کاری در ایتالیا امری متداول محسوب می شود، در این تصویر سیلیو برلوسکونی نخست وزیر سابق بریتانیا در سنای ایتالیا درحال یک رأی گیری مهم در سال 2010 با تلفن همراه خود صحبت می کند

اسپانیاییها همواره درباره زندگی خصوصی خود در خیابان صحبت می کردند و ادامه این روند هنگام صحبت با تلفن همراه نیز نشان دهنده تکامل رویکرد آنها همزمان با پیشرفت فناوری است. براساس اظهارات لاسن، گاهی اسپانیاییها سالنهای سینما و تأتر را ترک می کنند تا تلفن همراه خود را بررسی کنند و ببینند که آیا تماس از دست رفته و یا پیامکی داشته اند یا خیر.

وی می افزاید: در اسپانیا شما وظیفه دارید که در دسترس دوستان نزدیک، همکاران و مشتریانتان باشید. این جوابگویی نوعی التزام در این کشور محسوب می شود.

فنلاندی ها 257 دقیقه در ماه با موبایل حرف می زنند

براساس آمار انجمن اپراتورهای تلفن همراه، اسپانیاییها در این میان تنها نیستند، فنلاندی ها پرحرفترین مردم اروپا تلقی می شود که به طور متوسط در ماه 257 دقیقه با تلفن همراه خود صحبت می کنند.  تعجبی هم ندارد، چرا که فنلاند زادگاه شرکت نوکیا است که تا همین چند سال پیش بزرگترین شرکت سازنده تلفن همراه بود.

اتریشی ها 240 دقیقه در ماه با موبایل حرف می زنند

اتریشی ها هم به دقت از الگوی فنلاندیها پیروی می کنند به طوری که آنها طی یک ماه 240 دقیقه با تلفن همراه خود صحبت می کند؛ این درحالی است که مردم مالت نسبت به سایر مردم اروپا وقت کمتری را به صحبت با تلفن همراه می گذرانند، آنها در هر ماه به طور متوسط 46 دقیقه با تلفن همراه گفتگو می کنند.

فرهنگ تک زنگ زدن

در بخشهایی از هندوستان و آفریقا فرهنگی به نام تک زنگ زدن وجود دارد. جاناتان دونر محقق مایکروسافت در هندوستان که مقاله ای را درباره " قوانین تک زنگ" منتشر کرده است اظهار داشت: این تک زنگها ساده هستند، فردی به شماره یک تلفن همراه زنگ می زند و پیش از آنکه صاحب خط آن تماس را پاسخ دهد، تماس را قطع می کند. صاحب خط می تواند پس از آن در شرایط مناسب با تماس گیرنده تماس بگیرد.

دونر ابتدا فرهنگ تک زدن را در رواندا مشاهده کرد و استفاده از آن را در سراسر آمریکا دنبال کرد. این اقدام معانی مختلفی دارد، تک زنگ زدن می تواند به معنا " بیا دنبال من"، " سلام"، " به تو فکر می کنم" و یا " به من زنگ بزن" باشد.

در بخشهایی از هندوستان و آفریقا فرهنگ تک زنگ زدن متداول است که می تواند معانی ضمنی مختلفی داشته باشد

در هندوستان متداول است که مردم حتی داخل سالن سینما نیز به تلفن پاسخ دهند. مردم نمی دانند که تماس تلفنی صورت گرفته مهم است یا خیر، از این رو به هر تلفنی پاسخ می دهند. مردم هندوستان چون اسپانیاییها به ندرت از پیامهای متنی استفاده می کنند.

از دیگر ویژگیهای مردمان هندوستان این است که تماس گیرنده ممکن است به صدای بوق تلفن یک ترانه بالیوودی بشنونند که مشترک خط به جای زنگ تلفن انتخاب کرده است. حتی ممکن است صاحب خط ماهانه این ترانه را تغییر دهد، این رویکرد در بخشهایی از آفریقا نیز رایج است، در آفریقا مردم به جای ترانه بالیوودی یک نقل قول از انجیل را می شنوند. پاسخ به تماسها تلفنی در سالنهای سینما در آفریقا هم متداول است، درهندوستان حتی در طول سخنرانیهای رسمی نیز مردم به تماسهای تلفنی پاسخ می دهند.

نظرسنجیهای انجام شده در آمریکا نشان می دهد که 72 درصد آمریکاییها اظهار می دارند که مکالمات بلند در اماکن عمومی بدترین عادت کاربران تلفنهای همراه است. اکنون به نظر می رسد که استفاده کاربران نسلهای جدید آی فن از برنامه Siri اپل و تکرار کردن سوالات ساده با صدای بلند برای این دستیار رباتی آزاردهنده تر از قبل هم شده است.

72 درصد آمریکاییها اعتقاد دارند که مکالمات بلند در اماکن عمومی بدترین عادت کاربران تلفنهای همراه است

جین وینسنت محقق مدعو در مرکز تحقیقات دیجیتال جهانی در دانشگاه سوری اظهار داشت: به نظر می رسد که پاسخ دادن به تماسهای تلفنی برای مردم امری پذیرفته شده است اما هنوز صدای بلند مکالمات که موجب مزاحمت برای سایرین می شود امری آزار دهنده ناخوشایند تلقی می شود.

اسکات کمبل استاد ارتباطات راه دور در دانشگاه میشیگان اظهار داشت: استفاده از پیامک در آمریکا رشد آهسته ای داشت، چرا که در روزهای اول استفاده از فناوری تلفنهای همراه همه شبکه ها با هم کار نمی کردند. اما امروز در آمریکا استفاده از پیامک چون سایر کشورها طرفداران خاص خود را دارد.

وی همچنین افزود: استفاده از اینترنت روی تلفنهای همراه همزمان با رشد سایر رسانه های دیجیتال چون تبلتها روند آهسته ای دارد. استفاده از اینترنت دستگاه هایی چون تبلت که دارای صفحه نمایش بزرگتر و رابط کاربری بهتری هستند از محبوبیت بیشتری در این کشور برخوردار است.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.