مقایسه کاربران دستگاه های هوشمند از جهت های مختلف
دنیایاقتصاد- دستگاههای دیجیتال هوشمند شخصی مانند موبایلهای هوشمند یا تبلتها هر روز طرفداران بیشتری پیدا کرده و به این ترتیب تعداد کاربران آنها به سرعت در حال افزایش است.
در واقع کارهای مختلفی که روزی با کامپیوترهای شخصی انجام میشد، حالا روی نمایشگرهای تمام لمسی تبلتها و موبایلها انجام میشود. این در حالی است که کار با شبکههای اجتماعی یا بازیها و سرگرمیهای مختلف ویژه این محصولات جذابیتی منحصر به فرد دارند که کاربران این دستگاهها را به شکلی کاملا وفادار برای خودشان نگه میدارند و حفظ میکنند. از طرفی نمیتوان از تاثیر برنامههای کاربردی و اپلیکیشنها بر زندگی روزمره کاربران این دستگاههای شخصی هوشمند به راحتی چشم پوشید. حالا دیگر تبلتها و موبایلهای هوشمند به یکی از ابزارهای کلیدی و کاربردی زندگی کاربرانشان تبدیل شدهاند و بخش قابل توجهی از زمان روزانه آنها را به خودشان اختصاص میدهند، تا جایی که آخرین تحقیقات انجام شده توسط موسسه Forrester در این مورد نشان میدهد که دست کم 12 درصد از کارمندان از تبلتهایشان در محل کارشان استفاده میکنند. بر اساس این تحقیقات بیش از یکی از هر سه دستگاه هوشمند اپل که در فصل سوم سال 2012 به فروش رفته، تبلت بوده است. به این ترتیب در این فصل 14 میلیون آیپد در برابر 9/29 میلیون آیفون فروخته شده است. این در حالی است که با ورود تبلتهای ارزان قیمت میزان فروش این محصولات نسبت به موبایلهای هوشمند در حال افزایش است.
با این اوصاف است که موسسه تحقیقاتی Flurry Analytics به تازگی آماری جالب درباره رفتار کاربران تبلتها و موبایلهای هوشمند، سن و جنسیت آنها و حتی اینکه بیشتر از چه کاربردهایی استفاده میکنند و میزان استفاده آنها از اپلیکیشنها منتشر کرده است. این موسسه برای به دست آوردن این آمار و ارقام مربوط به نرمافزارها، 500 میلیون تلفن هوشمند و تبلت را تجزیه و تحلیل کرده و برای بررسی سن و جنسیت هم، اطلاعات مربوط به 30 میلیون کاربر را مورد بررسی قرار داده است.
این آمار نشان میدهند که به طور کلی سن کاربران موبایلهای هوشمند نسبتا پایینتر از کاربران انواع تبلت است. بر این اساس، میانگین سنی کاربران موبایلهای هوشمند 30 ساله بوده و این میانگین برای کاربران تبلتها به 34 سال میرسد. این گزارش تحقیقاتی نشان میدهد که بیش از 75 درصد از کاربران موبایلهای هوشمند سنی کمتر از 34 سال دارند و در مقابل بیش از 66 درصد از کاربران تبلتها بیشتر از 25 سال سن دارند.
وقتی نوبت به بررسی تاثیر جنسیت بر کاربری این دستگاهها میرسد، این تحقیقات نشان میدهند که مردها بیشتر از زنها از موبایلهای هوشمند استفاده میکند. این در حالی است که تعداد کاربران تبلتها از نظر جنسیت تقریبا یکسان هستند. کارشناسان موسسه Flurry Analytics معتقدند از آنجا که معمولا مردها زودتر از زنها به تکنولوژیهای جدید رو میآورند، یکسان بودن کاربران مرد و زن در تبلتها نشان میدهد که این محصولات در دراز مدت بازار بزرگ و پررونقی خواهند داشت.کاربران موبایلهای هوشمند و تبلتها ساعات زیادی از روز را برای کار با این محصولات سپری میکنند. کارشناسان برای نشان دادن میزان استفاده از این محصولات، آنها را با تلویزیون که سالها است بیشتر اوقات فراغت مردم را پر میکند مقایسه کردهاند. بر اساس این تحقیق انجام شده، کاربران زمان بیشتری را با تبلت خودشان سپری میکنند تا با موبایلهای هوشمند. به این ترتیب میزان استفاده کاربران از تبلتهایشان نزدیک به استفاده از تلویزیون و حتی در بعضی شرایط بیشتر از تلویزیون است.کاربران بیشتر از تبلتها برای سرگرمی و تماشای ویدئو و فیلم استفاده میکنند. به همین دلیل محبوبترین نرمافزارهای استفاده شده در تبلتها مربوط به بازیها، سرگرمی و نرمافزارهای خبری هستند. در مقابل اما محبوبترین نرمافزارهای موبایلهای هوشمند مربوط به ارتباطات هستند. شبکههای اجتماعی، برنامههای کاربردی، سلامت و تندرستی و سبک زندگی تقریبا 50 درصد استفاده کاربران از موبایلهای هوشمند را تشکیل میدهند، اما بازیها، محبوبترینها در هر دو دستگاه هستند و کاربران تقریبا 67 درصد از زمانی را که صرف کارکردن با تبلت میکنند به بازی اختصاص میدهند و این زمان در موبایلهای هوشمند به 39 درصد میرسد.کاربران موبایلهای هوشمند در طول روز و در زمانهای کوتاه اما به تعداد زیاد از نرمافزارهای گوشی خود استفاده میکنند. این نرم افزارها بیشتر مربوط به شبکههای اجتماعی هستند.