رقابت تنگاتنگ بزرگان تکنولوژی در بازار تبلت
در برابر رکود حاکم بر فروش کامپیوترهای شخصی، فروش تبلتها برگ برنده شرکتهای حاضر در این عرصه است که در سرتاسر جهان بازار پر رونقی بهدست آوردهاند. این رونق اما حالا فضای رقابتی شدیدی را در بازارهای جهانی و در میان تولیدکنندگان برتر این بازار ایجاد کرده است. فضای رقابتی بازار جهانی انواع تبلتهای چند رسانهای هم چندان به ضرر کاربران نهایی نبوده و در نهایت منجر به حضور محصولاتی جدید و متنوع با قیمتها و قابلیتهای مختلف شده است که کار انتخاب و خرید را برای کاربران سادهتر میکند. در واقع حجم تقاضا در بازارهای مختلف آنقدر بالا است که میتواند انگیزه بسیار خوبی برای تولید کنندگان در جهت افزایش حجم تولیداتشان و تضمین فروش آنها باشد.
در همین راستا و بر اساس آخرین گزارشها و تحقیقات انجام شده، میزان صادرات جهانی انواع تبلتها در آخرین فصل از سال 2012 به 5/52 میلیون دستگاه رسیده است. این گزارش آماری که توسط موسسه تحقیقاتی IDC انجام شده نشان میدهد که بازار جهانی تبلتها در فصل چهارم سال میلادی گذشته در مقایسه با صادرات جهانی 9/29 میلیون دستگاه در فصل چهارم سال 2011 رشد سالانه 3/75 درصدی داشته است. میزان صادرات جهانی انواع تبلت در فصل آخر سال 2012 همچنین رشد 3/74 درصدی را در مقایسه با صادرات 1/30 میلیون دستگاهی فصل سوم این سال به ثبت رسانده است. کارشناسان و فعالان بازار معتقدند که کاهش قیمتها به متوسط و ارزان قیمت، تنوع محصولات جدید عرضه شده در بازار و البته فروش خوب فصل تعطیلات سال نو میلادی مهمترین عوامل در افزایش میزان صادرات و فروش انواع تبلت در فصل چهارم در بازارهای جهانی بوده است.
«تام مینلی» یکی از تحلیلگران موسسه IDC در این مورد میگوید: «ما انتظار داشتیم فصل چهارم سال 2012 یک فصل پر فروش و داغ در بازار تبلتها باشد. معرفی محصولات جدید از دستهبندیهای مختلف توسط تولیدکنندگان بزرگ جهان و همچنین ورود تبلت جنجالی سرفیس مایکروسافت به این بازار تاثیر چشمگیری بر افزایش تب خرید در بازار و به دنبال آن رشد صادرات و فروش این محصولات داشته است. بیشترین میزان فروش در فصل تعطیلات سال نو میلادی رقم خورد تا در نهایت این افزایش رکورد جدیدی را در بازار پر رونق انواع تبلت به ثبت برساند و در برابر رکود حاکم بر بازار جهانی کامپیوترهای شخصی قرار بگیرد. درست در همین زمان و در آخرین فصل از سال 2012 بازار جهانی کامپیوترهای شخصی برای اولین بار در بیش از پنج سال گذشته شاهد کاهش میزان صادرات جهانی خودش بوده است.»
تبلت محبوب و پر طرفدار آیپد شرکت اپل یک بار دیگر حاکمیت بازار را در دست گرفته است و در نهایت میزان صادرات جهانی تبلتهای اپل را به 9/22 میلیون دستگاه در فصل چهارم سال 2012 رسانده است تا درست مطابق با پیش بینیهای قبلی کارشناسان موسسه IDC پیش برود. معرفی تبلت آیپد مینی به علاوه عرضه عمومی آیپد نسل چهارم منجر به رشد 1/48 درصدی صادرات جهانی تبلتهای اپل در این فصل نسبت به فصل چهارم سال 2011 شد. این در حالی است که افزایش فضای رقابتی در بازار جهانی انواع تبلت در نهایت به کاهش نسبی سهم شرکت اپل از این بازار شد تا فصل چهارم سال 2012 دومین فصل کاهش سهم بازار این شرکت باشد. به این ترتیب میزان رشد صادرات تبلتهای آیپد در فصل چهارم سال 2012 از 4/46 درصد در فصل سوم به 6/43 درصد رسید.
دومین تولیدکننده بزرگ تبلت در جهان یعنی شرکت سامسونگ هم شاهد رشد سالانه 263 درصدی در فصل چهارم سال 2012 بوده و حدود 8 میلیون دستگاه تبلت آندرویدی و یا مبتنی بر سیستمعامل جدید ویندوز 8 را به سرتاسر جهان صادر کرده است. به این ترتیب حالا سامسونگ سهم 1/15 درصدی از کل بازار جهانی تبلتها را در اختیار دارد.
دو تولیدکننده بزرگ دیگر این بازار یعنی Amazon و Barnes & Noble هم شاهد افزایش سریع سهم بازار خود در این فصل بودهاند.