داستان رفتن نوکیا از بازار ایران برای سامسونگ تکرار میشود؟
درست یک سال پیش در همین روزها نوکیا از ایران رفت
فصل اول:
بله، داستان سامسونگ موبایل است! حدود دو ماه پیش با اقدامی عجیب فروشگاه مجازی برنامههای سامسونگ به طور رسمی برای ایرانیان بسته شد و سامسونگ ایران تمام تقصیر را بر سر تحریم انداخت.
فصل دوم:
چندی از این ماجرا نمیگذرد که اعلام برداشتن تحریم موبایل و کامپیوتر از سوی امریکا اعلام میشود و تمام کسانی که روزها از سختیهای دانلود کردن یک برنامۀ کاربردی و خرید راحتِ خیلی از اجناس کامپیوتری ناراحت بودند، لبخند رضایت بر لبشان نشست.
فصل سوم:
در این حین، سامسونگ موبایل گوشی محبوب خود، Galaxy S4، را روانه بازار ایران کرده بود اما به علت مشکلاتی که در دوربین و نرمافزار آن داشت، آپدیتی برای آن عرضه کرد؛ اما این بهروزرسانی برای مشتریان ایرانی نبود! چرا این امکان هنوز برای ایرانیان مقدور نبود که این بهروزرسانی را انجام دهند؟ چرا این فروشگاه را باز نمیکند!؟
فصل چهارم:
در تبلیغات محیطی سامسونگ موبایل کمکم دیده میشود که لوگوی سامسونگ از بنرها حذف و فقط لوگوی فارسی یا نمایندگان آن برند دیده میشود (باید خاطر نشان کنم، سامسونگ یکی از سختگیرترین شرکتها در حفظ ساختار سازمانی خود در تبلیغات است. (در پاسخ به این سؤال از شرکت مربوط و نمایندگان، متأسفانه عدم هماهنگی نمایان و داستان واقعی کمکم آشکار میشود.)
(عکس بالا از سایت ictna)
فصل پنجم:
سایت رسمی سامسونگ بخش موبایل خود را از ایران حذف میکند. خودتان مشاهده بفرمایید: samsung.com/iran
فصل ششم:
همان تبلیغات محیطی که روزی لوگوی SAMSUNG آن حذف شد، پایین آورده میشود؛ تبلیغات محیطی مکانهایی که بیش از پنج سال در انحصار سامسونگ بوده است (مثل هفت تیر، پارک وی و غیره.)؛ باز هم عدم هماهنگی سامسونگ در جواب به این داستان به چشم میخورد. برخی گفتهاند علت این ماجرا ممکن است بسته شدن بودجه مارکتینگ یا بازاریابی موبایل باشد و به گفتۀ برخی دیگر، کمپین جدیدی که از دو یا سه ماه آینده شروع میشود…
اما داستان دیگری این روزها در بازار شایع شده است…
به علت اینکه ممکن است به افرادی تهمت زده شود، از نقل داستان بازار خودداری میکنیم ولی به این نتیجه میرسیم که همۀ تقصیرها به گردن تحریم نبوده است؛ شاید شرایط به گونهای رقم خورده است که برخی ماهیگیری از آب گلآلود را به دلیل منافع شخصی خود ترجیح دادهاند؛ یعنی ممکن است واردکنندگان حق را از آن خود بدانند.
پس، ماه آگوست را برای این صنعت ماه امتحان مینامیم و تحریم را بهانه…