دریافت اخطار تخلیه و سلب امتیاز یک خط تلفن ثابت که بیش از یکسال است که فعال نیست و تنها قبوض آبونمان دورهای برای آن صادر میشود، موجب مراجعه به یکی از مراکز مخابراتی استان تهران شد تا در نهایت آنجا را با تعجب از بروز برخی تخلفات محرز و اطلاعرسانی نادرست به مشترکان ترک کنم.
به گزارش عصر ارتباط، درحالیکه شهریورماه اخطاریه سلب امتیاز یک شماره تلفن ثابت را دریافت و فردای آن روز به مرکز مخابراتی مراجعه کردم، متوجه شدم آن شماره یک ماه پیش از دریافت اخطاریه واگذار شده است. بدهی آن خط تنها 11 هزار و 500 تومان بابت آبونمان بود. از آنجایی که این خط تلفن ثابت را یکصد هزار تومان خریداری کرده بودم و پس از تغییر سیاستهای حذف ودیعه از فروش تلفن ثابت، مبلغ 44 هزار تومان بهعنوان ودیعه نزد شرکت مخابرات ایران باقی مانده بود، بدهی 11 هزار تومانی عاملی برای قطع و سلب امتیاز آن شماره نبود.
مشکل ما با وساطت روابط عمومی شرکت مخابرات استان تهران حل شد، اما تعداد زیادی از مراجعهکنندگان به مرکز را افرادی تشکیل میدادند که بهدلیل بدهی با تخلیه و سلب امتیاز و واگذاری شماره خود مواجه شده بودند و پاسخگویان مخابراتی حجم مراجعات بهدلیل تخلیه خطوط را طبیعی توصیف میکردند.
ADSL اجباری مخابرات
ظاهرا مراکز مخابراتی برخورداری از ADSL شرکت مخابرات ایران را برای آن دسته از مشترکانی که خطوط تلفن آنها PCM است، یک اجبار میدانند.
در این بازدید، مشترکانی که با مرکز مخابراتی تماس میگرفتند و درخصوص حل مشکل PCMبودن خطوط تلفن ثابتشان سوال میکردند، با یک اجبار برخورداری از اینترنت پرسرعت مخابرات مواجه بودند، بهطوریکه به آنها گفته میشد تنها در صورتی خط آنها به زوج سیم تبدیل میشود که از اینترنت پرسرعت شرکت مخابرات استفاده کنند و در غیر اینصورت امکان رفع و حل آن وجود ندارد و امکان دریافت ADSL از هیچ شرکت دیگری را ندارند. این اقدام ضدرقابتی و انحصاری شرکت مخابرات ایران به ازای برخورداری از انحصار سیم مسی، همان هشدار همیشگی است که به رگولاتوری بابت رعایتنکردن بازار منصفانه مخابرات در زمینه اینترنت پرسرعت داده میشود و PAPها را در بسیاری شرایط در مضیقه قرار میدهد تا شاید بهتدریج از بازار کنار گذاشته شوند. این اقدام که بهصورت گستردهتری در استانهای دیگر کشور نیز اجرا میشود، در نتیجه سیاستهای شرکت مخابرات ایران برای کسب سهم بیشتر از بازار است که بهنوعی میتوان آن را مشتریقاپی مخابرات توصیف کرد.
پیامکهای تبلیغاتی
طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، در صورت درخواست مشترکان تلفن همراه مبنی بر دریافتنکردن پیامکهای تبلیغاتی، همراه اول موظف به حذف شماره آنها از لیست دریافتکنندگان این دسته از پیامکهای انبوه است، اما در مراکز مخابراتی موضوع به شکل دیگری به اطلاع مشترکان رسانده میشود.
در یکی از این مراکز در پاسخ به مشترکی که بهدنبال راهحلی برای دریافتنکردن پیامکهای تبلیغاتی بود، گفته شد درصورتیکه قبلا درخواست فعالسازی دریافت پیامکهای تبلیغاتی را داده باشد، در ازای پرداخت هزینهای میتواند نسبت به غیرفعال کردن آن اقدام بکند، اما در غیر اینصورت هیچ امکانی برای او وجود ندارد. این مرکز هیچ اطلاعاتی به مشترک درخصوص امکان لغو دریافت پیامک تبلیغاتی با ارسال عدد ۱ به شماره پیامک ۸۹۹۹ یا تماس با 09990 برای ثبت این درخواست ارایه نمیدهد.
شمارههای رند یک میلیون تومانی
در مراکز مخابراتی عمدتا افرادی پیدا میشوند که برای شکار شمارههای رند مشترکان یا خرید از مخابرات منتظر ایستادهاند. احتمالا اگر شما هم مانند ما دو شماره مرتب و با شمارههای پشت سر هم دارید، این دسته از افراد به سراغتان میآیند. در همین بازدیدها بود که متوجه شدیم این دسته از شمارهها با قیمت یک میلیون تومان به متقاضیان واگذار میشوند؛ قیمتی که بهمراتب بیشتر از قیمت مصوب است.
شرکت مخابرات برای فروش شمارههای رند و مرتب تلفن ثابت این شمارهها را در چهار دسته سفارشی، نقرهای، طلایی و الماس دستهبندی کرده است و شمارههای سفارشی مخابرات که جزو همین شمارههای گزارش ما نیز هست، مربوط به شمارههایی است که مشترک براساس نیازش تعریف کرده و خودش ارقام آن را انتخاب میکند. این شمارهها 350 هزار تومان قیمت دارند و بیشتر مربوط به خریدارانی میشود که قصد دارند شماره تلفن ثابت خود را با شمارههای دیگر خود یا با پلاک ماشین و تاریخ تولدشان هماهنگ کنند، اما در نهایت با قیمتی به مراتب گرانتر موفق به خرید آن میشوند.
سرکشی رگولاتوری و شورای رقابت از این مراکز قاعدتا کار سختی نیست تا جلوی تخلفات و اطلاعرسانیهای غلط به مشترکان از روشهایی غیر از دریافت شکایت از مشترکان که در بسیاری از مواقع از طی کردن مراحل اداری و قانونی منصرف میشوند، گرفته شود.