اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

November 9, 2013
16:08 شنبه، 18ام آبانماه 1392
کد خبر: 58671

روزنامه جوان از تبلیغ گمراه‌کننده برای جلب مشتری همراه اول خبرداد

روزنامه جوان:
«‌جایزه باور نکردنی، یک‌سال مکالمه رایگان» اکنون در تیزر‌های گران‌قیمت همراه اول در شبکه‌های مختلف سیما و نیز بیلبوردهای شهری برای مردم خودنمایی می‌کند. بشتابید به سوی مکالمه رایگان آن هم برای یک‌سال. این تبلیغ آنچنان جذاب است که هر بیننده‌ای حداقل برای چند ثانیه با خود می‌گوید که چقدر خوب یک‌سال مجانی حرف می‌زنم!اما واقعاً این تبلیغ عجیب همراه اول واقعی است؟آیا این اپراتور که این روزها دچار اختلافات شدید با وزارت ارتباطات بر سر گران کردن مکالمه و اختلال گسترده در ارسال پیامک‌های انبوه شده است، می‌تواند مشتری‌ساز برای همراه اول باشد؟‌
شرکت‌ها چه در خارج از مرزهای کشور و چه در داخل سعی می‌کنند به گونه‌ای تبلیغات کنند که مشتری برای اولین بار با دیدن تبلیغ مشتاق به پرس و جو درباره محصول یا خدمت شرکت باشد اما یک اصل مهم در این بین وجود دارد که شرکت‌ها نمی‌توانند اصل محصول و خدمت خود را در تبلیغات خلاف واقع یا گمراه کننده نشان بدهند. این موضوع حتی در برخی کشورهای دنیا خلاف و جرم محسوب می‌شود. به این خاطر که مشتری را فریب داده و محصول فروخته شده است. یعنی تبلیغ با واقعیت فرق می‌کند. حال این موضوع در مورد همراه اول صدق می‌کند. این روزها تبلیغ عجیبی از سوی اپراتور اول در سطح ملی دیده می‌شود که هم گمراه‌کننده است و هم اصل قضیه را به مشتری نمی‌رساند.
این تبلیغ از چندین جهت دارای اشکال است‌. نخست اینکه همراه اول تنها به یک‌سال مکالمه رایگان اشاره و آن را پر رنگ کرده است. اما اصل قضیه چیست؟
براساس اطلاعات رسمی روی سایت همراه اول منظور از یک‌سال مکالمه محدود به مشترکان همراه اول و تلفن ثابت است. یعنی اینکه فرد دارنده سیم‌کارت یا باید تمامی دوستان و فامیل‌های خود را از همراه اول انتخاب کند یا اینکه تنها با چند نفر مشخص صحبت کند.
دوم و بسیار مهم‌تر اینکه براساس اعلام این اپراتور و برخلاف تبلیغات انجام شده این مکالمه رایگان برای یک‌سال دارای محدودیت بوده و گویا فرد نمی‌تواند هر روز و هر 24 ساعت صحبت کند! همراه اول برای اینکه جلوی ضرر و زیان خود را بگیرد و شبکه‌اش را مشغول نگه ندارد در بندی از مشخصات این سیم کارت رویایی خود آورده است «سیاست استفاده منصفانه در مورد بسته‌های مکالمه رویایی اعمال می‌گردد.» این نکته کلیدی و گمراه کننده‌ای است که همراه اول در تبلیغات خود پنهان کرده و به طور شفاف نگفته که منظور و هدف از سیاست منصفانه چیست و شامل چه محدودیت‌های احتمالی برای خریدار از همه جا بی‌خبر می‌شود.
این کلی‌گویی و تبلیغات نشان از تلاش همراه اول برای جذب مشتری با شیوه غیرمنصفانه دارد که به نظر می‌رسد برای افزایش اعتماد دو طرف یعنی مشترک و اپراتور واجب است که این تبلیغات اصلاح و تصحیح شود چراکه در نهایت همراه اول متضرر خواهد شد و احساس فریب‌خوردگی و دروغگویی از سوی اپراتور نصیبش می‌شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.