تلفن همراه

گوشی

November 18, 2013
7:44 دوشنبه، 27ام آبانماه 1392
کد خبر: 58858

نوکیا درس عبرتی تلخ در بازار تلفن همراه است

در کمتر از پنج سال نوکیا از قدرت برتر بازار تلفن همراه به شرکتی تبدیل شده است که در حال رها کردن تجارت تلفن‌های همراه است. این سقوط سریع نوکیا می‌تواند درسی بزرگ برای رهبران تجاری باشد.
 
داستان نوکیا که اکنون در دشوارترین مرحله اصلاح ساختاری قرار دارد، می‌تواند تجربه‌ای گران درباره بازار پرسود و پر ریسک کالاهای پر مصرف الکترونیکی باشد.
 
تحلیلگران می‌گویند این سقوط سریع که با فروش پنج میلیارد و چهارصد و چهل میلیون یورویی بخش تلفن همراه نوکیا به مایکروسافت در حال پایان یافتن است، بیشتر به علت رشد بی حد و حصر و سریع نوکیا و سرمست شدن روسای این شرکت از موفقیتشان بازمی‌گردد. 
سال‌ها پیش از تسلط آی فون در بازار تلفن‌های همراه، هنوز عده‌ای به خاطر دارند که نوکیا در اوج فعالیت‌های خود در سال 2007 نیمی از بازار موبایل را در دست داشت و این مساله را مدیون عرضه بسیار سریع تلفن‌های هوشمند بود. به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ پتری رووینن تحلیلگر اقتصادی گفت: آنها مغرور شدند و در نتیجه در واکنش به تغییرات اطراف خود بسیار کند عمل کردند. فناوری آی فون بازار تلفن‌های همراه را دگرگون کرد. این مساله همچنین نشان می‌دهد سرعت و زمان‌سنجی در تجارت به ویژه بخش فناوری‌های نوین چه اندازه مهم است.
نه‌تنها آی‌فون با صفحه لمسی آن تبدیل به یک کالای محبوب و خواستنی در جهان شد، بلکه سیستم‌عامل آن و برنامه‌های کاربردی پولی آن تبدیل به یک منبع درآمد جدید برای شرکت اپل شد.
زمانی که آندروید گوگل در سال 2009 عرضه شد کاملا مشخص شد که سازندگان تلفن همراه برتری خود را به سازندگان سیستم‌عامل‌هایی واگذار کرده اند که به دنبال کسب درآمد از راه فروش برنامه‌های کاربردی به مشتریان هستند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، رووینن درباره این تجربیات تجاری می‌گوید: از سال 2007 دیگر مخابرات، کالاهای الکترونیکی و رایانه بخش‌های جدا از یکدیگر نیستند و اکنون تنها یک صنعت وجود دارد و آن صنعت دیجیتال است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.