تلفن همراه

گوشی

November 30, 2013
19:49 شنبه، 9ام آذرماه 1392
کد خبر: 59130

از تعمیرکاران خرابکار موبایل به کجا شکایت کنیم؟!

این روزها تقریبا هر یک از مردم حداقل یک گوشی تلفن همراه دارند که این گوشی‌ها پس از مدتی به‌طور معمول دچار مشکل شده و به تعمیر نیاز پیدا می‌کنند، اما پیدا‌ کردن تعمیرکاری که مورد اعتماد باشد و کار خود را به درستی انجام دهد همواره دغدغه‌ی کاربران تلفن همراه است.
 
 
ممکن است گفته شود که اکثر برندها در ایران صاحب نمایندگی خدمات پس از فروش هستند. اما به هر صورت با توجه به تعداد محدود این نمایندگی‌ها در شهری مانند تهران ممکن است همه افراد فرصت این را نداشته باشند که برای تعمیر یک گوشی ساعت‌ها زمان گذاشته و به نقطه‌ای مشخص از شهر بروند.
 
از سوی دیگر شرایط ارائه خدمات در این دفاتر به گونه‌ای است که درنهایت این گونه به نظر می‌رسد که بحثی مانند گارانتی برای گوشی های تلفن همراه مانند نوعی شوخی می ماند.
 
اما در نهایت این سوال ایجاد می شود که رسیدگی به وضعیت تعمیرگاه‌های تلفن همراه وظیفه‌ی کدام ارگان محسوب می‌شود و مردم برای پیگیری شکایات خود در این زمینه چه اقداماتی می توانند انجام دهند؟ البته پاسخگویی به این سوال کار چندان ساده‌ای نیست چرا که شواهد گویای آن است که این روزها در شهرهای مختلف ارگانهای متنوعی مسوول این کار هستند.
 
به طور مثال در شهری مانند تهران اتحادیه تجهیزات مخابراتی است که این بحث را دنبال می‌کند، اما در شهرهای دیگر وضعیتی کاملا متفاوت حاکم است.
 
پیگیری پلمپ واحدهای متخلف ظرف 24 ساعت
رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی تهران در گفت‌وگو با ایسنا در این باره توضیح داد: اصولا در تهران اتحادیه ما به طور قطعی مسوول نظارت بر تعمیرگاه‌های تلفن همراه است و در این میان هم با واحد‌هایی که بدون مجوز اقدام به فعالیت کرده‌اند، برخورد خواهیم کرد و در صورتی که این موضوع به ما اطلاع داده شود، ظرف 24 ساعت موضوع را بررسی کرده و از اداره اماکن درخواست پلمپ واحد‌های غیرمجاز را به عمل می‌آوریم، چرا که باید فعالیت در این حوزه قانونمند شود.
 
غلامرضا کریمی همچنین عنوان کرد:‌ این‌که در یک واحد تجاری نه چندان بزرگ، فردی هم گوشی‌های تلفن همراه را به فروش برساند و هم نرم‌افزار‌های موبایل و کامپیوتر نصب کند و هم به ارائه‌ی خدمات در زمینه‌ی تعمیر گوشی تلفن همراه و کامپیوتر و لپ‌تاپ بپردازد امری کاملا خلاف است، چرا که براساس قوانین تمام واحد‌های صنفی تعاریف خاص خود را دارند و حال اگر فردی زیرمجموعه اتحادیه تجهیزات مخابراتی به‌شمار می‌رود، درنهایت می‌تواند به غیر از تعمیر تلفن همراه، تلفن ثابت و بی‌سیم را با اخذ تاییدیه‌های لازم تعمیر کند. اما این فرد تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند وارد صنف رایانه شود، چرا که این موضوع نوعی تداخل صنفی به‌شمار می‌رود.
 
رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی ادامه داد: حال اگر افراد مجوز کار خود را از ما گرفته باشند و به این شکل عمل کنند، تخلف صورت گرفته و لازم است که موضوع پیگیری شود.
 
کریمی در عین حال عنوان کرد: البته این موضوع ممکن است به اتحادیه‌های مربوط به رایانه هم اطلاع داده شود، اما این اتحادیه‌ها نیز نمی‌توانند به‌طور مستقیم به این ماجرا ورود کنند، چرا که مجوز‌ها از طریق ما صادر شده و در نهایت لازم است این تخلفات به واسطه‌ی نامه‌ای به ما اطلاع داده شود تا ما موضوع را پیگیری کنیم. البته اگر این مساله ظرف 15 روز پیگیری نشود دوستان ما در اتحادیه‌های رایانه‌ای می‌توانند به این بحث ورود پیدا کرده و برای پلمپ واحد اقدام کنند.
 
البته کریمی این نکته را هم گفت که ممکن است گاه با در اختیار داشتن فضایی وسیع، افراد جواز‌های متعددی کسب کرده و در یک مجموعه این خدمات را به شکل مجزا ارائه کنند. اما اگر به غیر از این باشد و واحدی به‌طور غیرمجاز فعالیت کند ما ظرف 24 ساعت موضوع را از اداره اماکن پیگیری کرده و درخواست پلمپ واحد متخلف را می‌کنیم.
 
برای پیگیری مشکل با 88531010 تماس بگیرید
رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به مشکلاتی که در موارد متعدد برای مراجعه‌کنندگان به تعمیرگاه‌های تلفن همراه ایجاد می‌شود، خاطر نشان کرد: لازم است خود مردم هم به این مسائل توجه داشته باشند و در همان ابتدای کار این موضوع را بررسی کنند که آیا واحد مربوطه گواهی صنفی دارد یا خیر.
 
البته اگرچه گفته می‌شود از طریق اتحادیه تجهیزات مخابراتی کاربران تهرانی می‌توانند مشکلات خود را پیگیری کنند، اما هم‌چنان شهرستان‌ها وضعیت چندان مشخصی در این زمینه ندارند.
 
کریمی در این باره به ایسنا گفت: ما هیچ مسوولیتی در قبال شهرستان‌ها نداریم، چرا که هنوز اتحادیه ما کشوری نشده است. به همین دلیل ما هیچ حقی برای ورود به این بخش نداریم و این کار را هم نمی‌کنیم.
 
وی در توضیح بیشتر این موضوع اظهار کرد: البته در شهرستانها هم بسته به جمعیت و وضعیت شهرستان‌ها، گاه اتحادیه‌های مستقلی زیر نظر مخابرات ایجاد شده است، اما گاهی هم ممکن است به دلیل آنکه تعداد واحد‌های صنفی کمتر از 300 واحد است امکان ایجاد اتحادیه برای آنها نباشد که در چنین شرایطی ممکن است تمام واحد‌های مربوط به بخش الکترونیکی، رایانه و تلفن همراه در کنار هم تشکیل یک اتحادیه واحد را بدهند.
 
رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی در ادامه خاطر نشان کرد: اما به هر صورت ما در استان تهران پاسخ‌گوی کاربران خواهیم بود و تمام شکایات‌ مردم در اسرع وقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
وی هم‌چنین یادآور شد: مردم استان تهران در صورتی که با واحد‌های تعمیرکننده‌ی گوشی تلفن همراه دچار مشکل شدند، می‌توانند با شماره تماس 88531010 تماس گرفته و یا برای رسیدگی به شکایات خود به دفتر این اتحادیه یا پایگاه اینترنتی آن به آدرس www.ttu.ir مراجعه و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند.
 
پیگیری 100تا 150 شکایت ماهانه
کریمی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: ما در این اتحادیه شورایی را برای حل اختلاف درنظر گرفته‌ایم که در آن تا خسارت‌های حدود پنج میلیون تومان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و به همین ترتیب با تلاش در این شورا درصددیم که نگذاریم حقی از فردی ضایع شود.
 
اما نکته‌ی جالب آنکه به واسطه ناشناخته بودن مرجع پیگیری این شکایات در حال حاضر ماهانه نهایت 100 تا 150 شکایت بیشتر به این مرکز ارجاع داده نمی‌شود. این در حالی است که به گفته‌ی رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی در شورای حل اختلافی که در این اتحادیه وجود دارد، کاملا احقاق حق صورت می‌گیرد و اگر به عنوان مثال فردی گوشی یا تجهیزات تقلبی یک برند را فروخته باشد، کارشناسان خبره‌ که از تمام برندها در این شورا حضور دارند، این موضوع را بررسی خواهند کرد و موضوع را به‌طور کامل آنالیز می‌کنند.
 
اما افشار فروتن – رییس انجمن فروشندگان سیم‌کارت، موبایل و تجهیزات جانبی – هم در این زمینه معتقد است: قاعدتا تعمیرکاران با توجه به این‌که باید دوره‌های فنی خود را بگذرانند معمولا مجوزهای خود را از آموزشگاه‌های مجاز فنی و حرفه‌ای دریافت کرده و از طریق این آموزشگاه‌ها گواهی مهارت فنی دریافت می‌کنند و پس از آن به صورت غیرقانونی به فعالیت در این زمینه می‌پردازند.
 
وی ادامه داد: در این میان در برخی موارد ممکن است برخی تعمیرگاه‌ها مجوز خود را از اتحادیه تجهیزات مخابراتی دریافت کرده باشند که البته این موضوع مختص شهر تهران است و در سطح سایر استان‌های کشور هم‌چنان مجوز‌ها به سازمان فنی و حرفه‌ای مربوط می‌شود.
 
وی درباره‌ی نحوه‌ی پیگیری شکایات مردمی در این زمینه توضیح داد: افرادی که در استان تهران ساکن هستند به‌طور قطع می‌توانند این موضوع را از طریق اتحادیه تجهیزات مخابراتی پیگیری کنند. اما در سطح کشوری شاید انجمن صنفی بتواند در این زمینه همکاری کند.
 
فروتن هم‌چنین یادآور شد: به هر صورت در حوزه تلفن همراه و تعمیرات آن ممکن است کمی بحث پیچیده باشد اما به هر حال پیگیری آن غیرممکن نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.