چند روز پیش، فیسبوک در قراردادی به ارزش ۱۹ میلیارد دلار، واتساپ، محبوبترین اپلیکیشن پیام رسانی در جهان را خرید.
به گزارش سوشیال مدیا از دنکست وب، واتساپ با ۴۵۰ میلیون کاربر فعال در هر ماه و یک میلیون کاربر جدید در هر روز، شکی نیست که ثروت فیسبوک را در بازارهای در حال ظهور و اروپا افزایش میدهد، اما واتساپ اپلیکیشن پیامرسانی برتر در کل جهان نیست.
این کمپانی در سال ۲۰۱۰ فعالیت خود را آغاز کرد و با وجود بازایابی دهان به دهان به زودی به شبکه پیامرسانی عظیمی در کل جهان تبدیل شد. اما این ادعا که در حال حاضر ۷۰ درصد کاربران آن فعال هستند، آمار غیرواقعی به نظر می رسد که از نرمال صنعتی بسیار دور است.
با وجود اینکه این اپلیکیشن، پیامرسان برتر در جهان است، اما هرگز در بخشهای کلیدی آسیا از جمله چین، ژاپن و کره که خود رقبای پیام رسانی بزرگی هستند، چندان مطرح نشد. این موضوع دور از انتظار نبود، اما آمارها نشان می دهد که سال گذشته در بعضی از بازارهای رقابت، واتس آپ با جلو زدن از رقبا تبدیل به بهترین گزینه شد.
این روند به این موضوع اشاره دارد که کاربران آسیایی با استفاده از سیستم عامل های پیامرسانی پیچیدهتر، همچون لاین و ویچت که امکاناتی نظیر پیشنهاد بازی، شکلک، ارتباط با شرکت های تجاری و غیره را دارند، در حال حرکت به سمت استفاده از سرویسهای پیام رسانی آمریکایی هستند.
مقایسهاپلیکیشنهای پیامرسان برتر جهان
بازار اپلیکیشنهای پیام رسانی آسیایی بسیار گسترده است اما مهرههای کلیدی در بازارهایی به جز بازارهای داخلی در حال نفوذ هستند:
• وی چت (با ۲۷۲ میلیون کاربر فعال ماهانه) در چین سرویس پیام رسانی اصلی است، اما در سه ماهه سال گذشته توانسته است با جذب ۱۰۰ میلیون کاربر جدید در سطح بین المللی، ارزشی دو برابر کسب کند.
• کاکائو تالک(با بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر ثبت شده) متعلق به کره، درحال حاضر در کره ۹۵ درصد ضریب نفوذ دارد، و نیز درصدی از نفوذ در سطح بین المللی به دلیل نصب در گوشی های هوشمند.
• لاین(با ۳۵۰ میلیون کاربر ثبت شده) متعلق به ژاپن، و همچنین اپلیکیشن برتر چت در تایلند و تایوان است. لاین در اندونزی و هند نیز به سرعت در حال پیشی گرفتن از واتس آپ است.
غول های منتظر
وی چت متعلق به غول اینترنتی چینی یعنی “تنسنت” است و لاین متعلق به بزرگترین شرکت وب کره ای “ان اچ ان” است، که هر دو شرکت، غول های جهانی آینده هستند.
سال گذشته این دو شرکت بازار خود را از بازارهای داخلی جنوب آسیا به سطح بازارهای جهانی توسعه دادند و به موفقت های زیادی دست یافتند:
لاین در سال ۲۰۱۳ از ۱۰۰میلیون کاربر ثبت شده به ۳۰۰ میلیون کاربر رسید.
وی چت اعلام کرد ماهانه ۲۷۲ میلیون کاربر فعال دارد که البته بیشتر آنها در چین هستند.
لاین برای واتس آپ یک تهدید واقعی به شمار می آید، به طوری که در طی سال گذشته در تایوان و تایلند به سرعت جای واتساپ را گرفته است.
طی آمار اعلام شده، در یک سال گذشته برای اپلیکیشن لاین، در تایوان ۲۰ میلیون کاربر جدید و در تایلند ۳۰ میلیون کاربر ثبت شده است. هدف آنها ثبت ۵۰۰ میلیون کاربر تا پایان سال ۲۰۱۴ است که این موضوع نفوذ واتساپ در کشورهای اندونزی، هند و دیگر کشورهای آسیایی را سخت تر می کند.
اگر چه این تهدید به آسیا محدود نمیشود، وی چت و لاین درصدد افزایش نفوذ به بیرون از آسیا هستند و در کمپینهای بازاریابی خود کاربران اروپا و آمریکای لاتین را هدف قرار دادهاند که در هر دو ناحیه واتس آپ نفوذ بیشتری دارد.
ویچت برای به دست گرفتن بازار تبلیغات، قرارداد تبلیغاتی را با لیونل مسی ستاره فوتبال امضا کرده است تا نفوذ خود را در سرتاسر جهان افزایش دهد. (ویدیوی تبلیغاتی ویچت با حضور مسی را اینجا ببینید)
لاین نیز با استفاده از نام تجاری خود و چهرههای مشهور محلی در هر منطقه به پخش تبلیغات در رسانههای اسیایی، اروپا و آمریکای لاتین پرداخته است.
تهدیدهای جدی
واتساپ در زمینه جذب گسترده مخاطبان با صرف کمترین هزینه بازاریابی منحصر به فرد عمل کرده است اما نمیتوان از تهدیدهای جدی همچون لاین و ویچت که هر دو یک مرحله از واتس آپ جلوتر هستند چشم پوشی کرد.
“تنست” در ویچت سرمایه گذاری کرده است، این موضوع باعث افزایش ۵۰ میلیون دلاری ارزش تجارت الکترونیک شرکت یلپ در چین شده است. در حالی که لاین با یک حساب سر انگشتی بیش از ۱۰ میلیارد ارزش گذاری شده است و در حال حاضر رشد در آمدی بیشتر و سریعتر از توییتر دارد.
هر دو خدمات مرسوم در واتس آپ از جمله بازی و سایر امکانات را ارائه می دهند اما در نهایت عملکرد اصلی این اپلیکیشنها در جذب کاربران است که رقابت اصلی را ایجاد می کند.
لاین و ویچت هر یک مشکلات و ویژگیهای منحصر به فرد خود را دارند که این موضوع مقایسه آنها با واتس آپ را پیچیده می کند.
وی چت به عنوان یک کمپانی چینی با تمام تلاش های “تنست” (که در چین به عنوان “ویکسین” شناخته می شود) برای جهانی سازی این سرویس، با مشکلات مخصوص به خود درگیر است.
معامله واتساپ برای فیسبوک مثبت ارزیابی شده است اما اگر فکر میکنند که شبکه اجتماعی برتر در سرتاسر جهان را می خرند اشتباه میکنند. واتساپ بزرگترین اپلیکیشن پیام رسانی در جهان است، اما نه به این معنا که همه در خارج از آمریکا از آن استفاده می کنند.