رگولاتوری: با دستور وزیر در حال بررسی کم و کیف افزایش صورتحسابهای مشترکین همراه اول هستیم
مسئولان وزارت ارتباطات درحالی هرگونه افزایش بیرویه نرخ مکالمات متاثر از تعرفههای جدید را رد میکنند که مشترکان تلفنهمراه از رشد دوبرابری هزینه مکالمات خبر میدهند.
با صادق عباسی شاهکوه، معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفتوگو کردهایم.
بررسی افزایش هزینه مکالمات تلفن همراه چه شد؟
با دستور وزیر ارتباطات، بخش نظارت سازمان تنظیم مقررات در حال بررسی کم و کیف و میزان افزایش هزینه مکالمات تلفن همراه در چارچوب تعرفههای ابلاغ شده سالجاری است. گرچه امکان افزایش دوبرابری هزینهها در چارچوب این تعرفهها وجود نداشته و درصورت صحت این موضوع باید تخلفی در اعمال تعرفهها صورت گرفته باشد که در حال بررسی آن هستیم.
نتایج این بررسی تا چه زمانی اعلام خواهد شد؟
بررسیها در مورد هزینه مکالمات تلفن همراه آغاز شده و نتایج آن طی یک هفته تا 10روز آینده اعلام و در مورد این هزینهها شفافسازی لازم صورت خواهد گرفت.
بهنظر شما با اعمال تعرفههای جدید بایدحداکثر افزایش هزینه مکالمات تلفن همراه چقدر باشد؟
درصورتی که همه مکالمات تلفن همراه داخلی باشد این تعرفهها حداکثر رشد 26 تا 28درصدی هزینهها را بهدنبال خواهد داشت اما نرخ مکالمات بینشهری تلفن همراه در برخی موارد کاهش تا 30درصدی را نیز شاهد بودهایم. درصورتی که مشترکی به شکل توأم مکالمه با تلفن همراه به شکل درون و برون شهری داشته باشد ممکن است هیچ افزایش هزینهای را نداشته و درصورت انجام همه مکالمات به شکل برون شهری با کاهش هزینه مواجه شود.
آیا رگولاتوری اطلاعی از افزایشی بودن روند هزینه مشترکان با توجه به نوع مکالمات نداشته است؟
رگولاتوری از این موضوع اطلاع داشته است و آمارهای ما نیز نشان میدهد که درصد مکالمات داخلی و بیرون استان 60 به 40 بوده و در مجموع افزایش کمتر از 10درصدی هزینه مکالمات را بهدنبال دارد اما اکنون مطالبی درباره افزایش 2 تا 3برابری هزینههای مکالمات تلفنی مطرح شده که باید بررسی شود.
اما برخی مشترکان از رشد هزینههای مکالمات تلفن همراه خبر میدهند، علت چیست؟
این احتمال وجود دارد که بهدلیل مکالمه بیشتر مشترکان با تلفن همراه در فروردینماه افزایش هزینهها را شاهد بودهایم با وجود این باید علت اصلی رشد هزینه مکالمات تلفن همراه در قبوض ابتدای فروردین تا پایان اردیبهشتماه امسال بررسی شود. نمیتوان گفت تخلفی صورت گرفته یا نه و باید منتظر نتایج این بررسی بود. در زمینه تلفن ثابت نیز هنوز قبض با تعرفه جدید صادر نشده و معمولا قبضهای تلفن ثابت هم 2ماهه صادر میشود که بااین روند باید بهزودی بهدست مشترکان برسد.