با در دستور قرار گرفتن طرح دوفوریتی ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی و حذف ماده 4 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پنج نفر از نمایندگان مجلس در موافقت و مخالفت این طرح سخن گفتند.
محمد سلیمانی به نمایندگی از طراحان گفت: شورای عالی فضای مجازی با حکم مقام معظم رهبری در سال 1390 تشکیل و تصمیمات آن در حکم قانون است.
نماینده مردم تهران ادامه داد: ضرورت سرمایهگذاری وسیع و هدفمند در راستای بهرهوری از فناوری های روز احساس میشود، شورای عالی فناوری اطلاعات نیز در ماده 4 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشبینی شده است، از این رو این دو نهاد هم تراز موجب تداخل کاری در یکدیگر شده اند، ریاست هر دو شورا با رییس جمهور است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: در ترکیب وظایف و اختیارات این دو شورا تداخل کاری دارند و وجود هر دو مشکلات و مسائلی را برای کشور به وجود میآورد.
وی افزود: در شورای عالی فضای مجازی روسای سه قوه حضور دارند، بنابراین نیازی به شورای عالی فناوری اطلاعات نیست.
سبحانی فر نیز گفت: اعضای شورای عالی فضای مجازی خواستار ادغام هر دو شورا شده اند.
احمد توکلی در مخالفت با فوریت این طرح گفت: در سال اول مجلس نهم از 38 مصوبه کمیسیون برنامه ، 33 مصوبه آن اصلاح شد، استفاده از فوریت برای رسیدگی به طرحها خود به یک معضل مبدل شده است، اکنون صفی از رسیدگی به طرح های یک و دو فوریتی تشکیل شده است.
وی افزود: استفاده زیاد از فوریت مانع از استفاده از فوریتها در موارد واقعا اضطراری شده است.
وی افزود : در دولت جدید شورای عالی فناوری اطلاعات در قالب دولت الکترونیک در حال کار است، این کار در حوزه کاری شورای عالی فضای مجازی نیست، بنابراین وجود شورای عالی فناوری اطلاعات ضروری است.
نصراله پژمان فر در موافقت با دو فوریت گفت: شورای عالی فناوری اطلاعات نمیتواند تمام خواسته های نظام در فضای مجازی را تامین کند، به همین دلیل با دستور مقام معظم رهبری در سال 90 تشکیل شد.
در پایان ایرج ندیمی در مخالفت با طرح گفت: وجود هر دو شورا به انجام وظایف خطیر در حوزه فضای مجازی کمک میکند.
نماینده مردم لاهیجان ادامه داد: تصمیم گیری درباره ساختارها موضوع آسانی نیست که بخواهیم به راحتی درباره امکانات و نیروی انسانی تصمیم گیری شود، با توجه به این مسئله رویکرد مجلس به تصمیماتی که کارشناسی اش ضعیف است روشن است.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس استدلال این طرح را به معنای حذف یک مرجع تصمیمگیر به نفع یک مرجع تصمیم گیر دانست و در قالب مثالی گفت: این طرح به معنای این است که مثلا مجلس را در مجمع تشخیص مصلحت نظام ادغام کنیم در حالی که هر دو تصمیم گیرنده است.
وی افزود: این طرح هیچ دلیلی برای قانع شدن نمایندگان جهت دادن رای به دو فوریت ندارد.
سید حمیدرضا طباطبایی در موافقت با دو فوریت این طرح گفت: شورای عالی فضای مجازی وظایف عمومی و اختصاصی دارد که این مساله مشکلاتی را برای وزارت ارتباطات و سایر شوراهای عالی در این حوزه به وجود آورده است.
وی افزود: شورای عالی فضای مجازی در دولت سیاست گذاری میکند و کار دیگری انجام نمیدهد.
یک عضو کمیسیون صنایع مجلس طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی و حذف ماده 4 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را موجب محدودکردن کردن اختیارات مقام معظم رهبری دانست.
رمضانعلی سبحانی فرد در اخطاری گفت: تشکیل شورای عالی فضای مجازی به دستور مقام معظم رهبری در سال 90 و تشکیل شورای عالی فناوری اطلاعات در ماده 4 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 92 انجام گرفته است. با ادغام این دو شورا در یکدیگر اختیارات مقام معظم رهبری محدود میشود.
نماینده مردم سبزوار یاد آورد شد: سیاست گذاری نظام از اختیارات رهبری و ادغام این دو شورا در یکدیگر موجب محدودیت اختیارات مقام معظم رهبری میشود.
رییس مجلس با وارد ندانستن این اخطار گفت: وظایف شورای عالی فضای مجازی هم اجرایی و هم سیاستگذاری است.
رییس مجلس ادامه داد: در فوریت، این بحثها مطرح نیست.
پس از سخنان موافقان و مخالفان، طرح مذکور به رای گذشته شد که مجلس شورای اسلامی با رسیدگی دوفوریتی و یک فوریتی به این طرح مخالفت کرد.