اپراتورها

رگولاتوری

October 10, 2014
20:10 جمعه، 18ام مهرماه 1393
کد خبر: 64791

نقدی بر حضور نامرئی دولتی‌ها در پانزدهمین نمایشگاه تلکام

در پانزدهمین نمایشگاه تلکام، حضور مجموعه وزارت ارتباطات در سالن دولتی‌ها در قالب غرفه‌سازی و طراحی سازه نمایشگاهی نمایان شده بود و برخلاف سال‌های گذشته مدیران دولتی در غرفه‌ها نایاب بودند یا اجازه مصاحبه نداشتند.
 
به گزارش فارس، پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات و اطلاع رسانی (ایران تلکام 2014) سرانجام پس از 4 روز برگزاری 17 مهر به کار خود پایان داد.
 
این نمایشگاه بزرگ‌ترین رویداد صنعت مخابرات کشور است و اپراتورهای تلفن همراه بازیگران اصلی و قدرتمند هر ساله تلکام هستند.
 
اما پانزدهمین دوره این نمایشگاه در حالی برگزار شد که در کنار حضور قوی بخش خصوصی از جمله اپراتورهای تلفن همراه، غباری کرختی بر سالن دولتی پاشیده شده بود.
 
یک سوی خیابان اصلی نمایشگاه بین‌المللی تهران پر بود از هیاهوی اپراتورهای تلفن همراه و بازدید کنندگانی که سالن‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذاشتند و سوی دیگر در سمت سالن 8 و 9 دولتی‌ها، چهره‌های دولتی پا به سن گذاشته در رفت و آمد بودند. حضور راتیل و چند شرکت دیگر خصوصی رونق بخش این سالن بود.
 
حضور کمرنگ و بی‌فروغ بخش دولتی به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پانزدهمین نمایشگاه تلکام را می‌توان در حد غرفه سازی و جانمایی نمایشگاهی توصیف کرد.
 
در غرفه‌های زیرمجموعه این وزارت، از جمله غرفه نهاد وزارت ارتباطات، شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پست بانک، پست و مرکز تحقیقات مخابرات ایران در 4 روز برگزاری نمایشگاه به ندرت مدیر یا مسئولی دیده شد.
 
هزینه غرفه سازی‌های بزرگ و وسیع در حالی صرف شد که حتی مسئولان و مدیران ارشد و میانی این سازمان ساعتی را در این غرفه‌ها حضور نداشتند.
 
برخی مدیران این مجموعه‌های دولتی که یک بار برای بازدید به نمایشگاه سر زدند، اغلب وقت خود را به دید و بازدید از همکاران سابق و شاید آینده خود در اپراتورهای بزرگ خصوصی اختصاص دادند و تنها زمان صرف نهار در غرفه‌های خود حضور داشتند.
 
حتی وعده برخی مدیران به خبرنگاران برای حضور در غرفه پس از بازدید، حقیقت نداشت؛ زیرا سپس این مدیران اعلام کردند که روابط عمومی سازمان اجازه صحبت به معاون سازمان را نمی‌دهد.
 
خلوتی غرفه‌های دولتی که می‌تواند نمودی از کندی کار و بلاتکلیفی فعالیت‌ها در بدنه این مجموعه‌ها باشد، تا آنجا ادامه داشت که در چند غرفه وسیع دولتی تنها 2 تا 3 نفر کارشناس برای راهنمایی مراجعه کنندگان حضور داشتند.
 
در کمرنگی و بی‌هدفی دولتی‌ها، مرکز تحقیقات مخابرات ایران و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حداقل با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای متقاضیان تلاش داشتند جنبه‌های دیگر حضور خود را نمایان کنند.
 
علاوه بر این، یکی از معاونین وزیر که روزهای بعد برای بازدید آمده بود، حتی به غرفه سازمان متبوع خود سر نزد و پس از بازدید از غرفه وزارت ارتباطات راه سالن خصوصی‌ها را در پیش گرفت.
 
این درحالی است که در تجربه سال‌های گذشته تلکام، در غرفه تمام سازمان‌های دولتی هر روز یک مدیر پاسخ گوی سؤال های خبرنگاران بود و فضای باز نمایشگاهی زمینه مناسبی برای ارتباط بین مدیر و نماینده رسانه‌ها را فراهم می‌کرد.
 
امسال در نمایشگاه تلکام صحبت‌های خبرنگاران با مدیران ارشد و معاونین وزارت ارتباطات که سکان هدایت مرجع حاکمیتی حوزه ICT را برعهده دارند، به صورت بسیار محدود و موردی تنها به روز نخست و افتتاح نمایشگاه توسط وزیر ارتباطات، محدود شد که انبوه جمعیت مدیران و معاونین به دنبال وزیر حرکت می‌کردند و برای جانماندن در قاب تصاویر رسانه‌های تصویری از یکدیگر پیشی می‌گرفتند، جمعیت خبرنگاران نیز برای مصاحبه‌های سرپایی و در حال حرکت هیات همراه وزیر را از سالنی به سالن دیگر دنبال می‌کردند. البته در آن شرایط نیز بودند معاونانی که اعلام کردند سرشان بسیار شلوغ است و در آینده در دفتر کار پاسخ گوی سؤالات خواهند بود.
 
مجموعه این عوامل باعث شد همچنان عنوان رسانه‌ای ترین چهره وزارت ارتباطات به محمود واعظی وزیر ارتباطات تعلق گیرد که کاش رسم پاسخ‌گویی به افکار عمومی و اصحاب رسانه را به همکاران خود نیز آموخته بود.
 
در نهایت به نظر می‌رسد اگر در تفکر وزارت ارتباطات حضور نمایشگاهی به معنی اجاره غرفه و هدر رفت منابع برای نمایش قابلیت غرفه سازی است، بهتر است وزارت ارتباطات نمایشگاه تلکام را به اهلش بسپارد و ارائه بروشور و کاتالوگ‌های مورد نظر خود را به نمایشگاه هفته دولت منتقل کند.
 
 
 
گزارش از: فاطمه سامعی
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.