سیدحسین محتسبی: این روزها، استفاده از مجازیسازی (Virtualization)، بهرهگیری از رایانش ابری (Cloud Computing) و جایگزین کردن بسترهای سنتی با این فناوریهای نوین از موضوعات مورد بحث محافل فناوری اطلاعات است.
در مجازیسازی چندین ماشین مجازی (Virtual Machine) روی یک سرور فیزیکی راهاندازی میشوند. هر یک از ماشینهای مجازی میتوانند سیستمعامل و نرمافزارهای خود را داشته باشند و مستقل از دیگر ماشینهای در حال اجرا روی سرور به کاربر خدمات ارائه کنند. مجازیسازی راهکاری موثر برای استفاده بهینه از تمامی منابع سرورها است. در رایانش ابری، کاربر ازطریق اینترنت یا شبکههای اختصاصی به مراکز دادهها (Datacenter) متصل میشود و از منابع به اشتراک گذاشتهشده استفاده میکند. این منابع میتوانند برنامه، بستری از نرمافزارها یا یک ماشین مجازی باشند. در این روش، بخش اعظم پردازش روی سرورهای مراکز دادهها انجام میشود؛ ضمن اینکه تمامی اطلاعات نیز روی تجهیزات ذخیرهسازی این مراکز نگهداری میگردد. تفاوت این رویکرد با بسترهای سنتی در آن است که در رایانش ابری دستگاه کاربر نقشی در پردازش و نگهداری دادهها ندارد. هر کاربر با هر دستگاهی که قادر به اتصال به آن مراکز دادهها باشد، میتواند در هر زمان به منابع به اشتراک گذاشته شده دسترسی پیدا کند و از خدمات آنها بهرهمند شود.
تاریخچه و پیشینه
اما پیدایش رایانش ابری با مفهوم امروزی آن، به دهه گذشته باز میگردد. در سال 1999، Salesforce.com موفق شد برنامههای سازمانی را در قالب وبگاههای ساده در اختیار مشتریان خود قرار دهد. پس از آن، در سال 2002، شرکت Amazon با ارائه Amazon Web Services دست به اقدامی مشابه زد.
در سال 2006، این شرکت پا را فراتر گذاشت و با ارائه Amazon Elastic Computer Cloud به توسعهدهندهها اجازه داد تا با پرداخت اجارهبها، از زیرساختهای Amazon برای ذخیرهسازی و اجرای برنامههای خود استفاده کنند. از آن زمان بود که رایانش ابری بر سر زبانها افتاد.
در سال 2008، شرکت Google با Google App Engine و در سال 2010 شرکتMicrosoft با Windows Azure (که اکنون با نام Microsoft Azure شناخته میشود) به جمع گردانندگان اصلی رایانش ابری پیوستند.
انواع رایانش ابری
موسسه ملی فناوری و استانداردهای آمریکا، رایانش ابری را بر اساس نوع خدماتدهی، در سه دسته زیر طبقهبندی میکند: نرمافزار بهعنوان یک خدمت (Software as a Service): در این حالت، کاربر با اتصال به خدماتدهنده از برنامه یا برنامههایی که روی مراکز دادههای آن به اشتراک گذاشته شده است استفاده میکند. کاربر، شبکه، سرورها، سیستمهایعامل، تجهیزات ذخیرهسازی و حتی ساختار برنامههای به اشتراک گذاشته شده را کنترل و مدیریت نمیکند. در حال حاضر، این نوع رایانش ابری بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد و بهسرعت هم در حال رشد است. Gmail و Facebook نمونههایی از این نوع خدماتدهی هستند که در آنها کاربر تنها با رابط کاربری سروکار داشته و از پشت صحنه هیچ اطلاعی ندارد. بستر بهعنوان یک خدمت (Platform as a Service): در این حالت کاربر برنامههای مورد نظرش را در زیرساخت رایانش ابری خدماتدهنده گسترش میدهد و آنها را برای استفاده دیگران به اشتراک میگذارد. ضمن اینکه میتواند از کتابخانهها، زبانهای برنامهنویسی، سرویسها و ابزارهایی که بستر خدماتدهنده از آنها پشتیبانی میکند بهره بگیرد. کاربر دخالتی در شبکه، سرورها، سیستمهایعامل و تجهیزات ذخیرهسازی ندارد. Microsoft Azure نمونهای از این نوع خدمات است که در آن با پرداخت هزینهای میتوان از بستر ابری شرکت Microsoft برای راهاندازی وبگاههای بر پایه ASP.NET، بانک دادههای SQL و… استفاده کرد. زیرساخت بهعنوان یک خدمت (Infrastructure as a Service): در این حالت کاربر با در اختیار گرفتن ماشین مجازی قادر است نرمافزارهای اساسی مورد نظرش از جمله سیستمعامل و برنامهها را روی آن گسترش داده و از آن استفاده کند. هر چند که در این حالت نیز کاربر درگیر پردازشگرها، تجهیزات ذخیرهسازی، شبکهها و دیگر منابع اساسی نمیشود؛ اما کنترل کاملی روی سیستمعامل و تمامی نرمافزارهای نصب شده روی ماشین مجازی دارد. شرکت Amazon یکی از پیشگامان ارائه اینگونه خدمات است. در سالهای اخیر نیز تعدادی از شرکتهای ایرانی ازجمله برخی از شرکتهای رساننده خدمات اینترنتی اقدام به ارائه اینگونه خدمات در ایران کردهاند. همچنین در مراجع رایانهای، مدلهای مختلفی از گسترش رایانش ابری ارائه شده است که سه مدل زیر در میان همه آنها مشترک است: ابر عمومی (Public Cloud): شناختهشدهترین مدل رایانش ابری از نگاه کاربران، ابر عمومی است. در این مدل، زیرساخت ابر بهنحوی طراحی میشود که دسترسی به آن ازطریق شبکههای عمومی همچون اینترنت میسر باشد. Amazon Web Services، Microsoft Azure و Gmail که پیشتر به آنها اشاره شد، همگی درقالب ابر عمومی ارائه میشوند. ابر اختصاصی (Private Cloud): در این حالت مراکز دادههای ابر بهطور خاص برای استفاده کارکنان یک سازمان طراحی و پیادهسازی میشوند. برخلاف ابر عمومی که در بسترهای مشترکی چون اینترنت خدماتدهی میکند، ابر اختصاصی تنها به شبکه(های) سازمان متصل بوده و افرادی که خارج از آن شبکه قرار دارند قادر به استفاده از منابع نیستند. مدیریت این ابر ممکن است توسط خود سازمان یا شرکت طرف قرارداد با سازمان انجام شود. معمولا در مراکز دادههای ابری اختصاصی، ازطریق نرمافزارهای مجازیسازی همچون VMware ESX، Citrix Xen، Microsoft Hyper-V و Kernel-based Virtual Machine روی چند سرور قدرتمند، دهها ماشین مجازی راهاندازی میشود.
ابر ترکیبی (Hybrid Cloud): همانطور که از نام آن پیداست، در این مدل، از دو ابر عمومی و اختصاصی در سازمان استفاده میشود.
مزایا
بهرهگیری از رایانش ابری مزایای فراوانی برای سازمان میتواند داشته باشد که برخی از آنها به این شرحاند: حذف تعمیر و نگهداری: در ابر عمومی، منابع رایانهای در مراکز دادههای شرکت خدماتدهنده قرار دارند و سازمان درگیر پیادهسازی نگهداری تجهیزات و نرمافزارهای زیرساختی نمیشود. افزایش امنیت: هر چند که مراکز دادههای شرکتهای خدماتدهنده رایانش ابری از اهداف مورد علاقه نفوذگران است؛ اما ناگفته پیداست که این شرکتها با بهرهگیری از متخصصان امنیتی خبره و تجهیزات امنیتی مناسب، حداکثر تلاش خود را در امن نگاه داشتن دادههای کاربران میکنند، همچنین در اکثر مواقع تهیه نسخه پشتیبان از سیستمعامل بر عهده شرکت خدماتدهنده است. در ابر اختصاصی نیز با توجه به اینکه دادهها در مراکز دادههای سازمان بهصورت متمرکز نگهداری میشوند، میتوان حفاظت فیزیکی ویژهای برای آن مراکز در نظر گرفت. علاوهبر آن، متمرکز کردن دادهها در صورتی که با تدابیر صحیحی همراه باشد راهکاری برای کاهش خطر سرقت دادههای سازمان محسوب میشود.
توسعهپذیری: پیشبینی نیازمندهای سختافزاری و نرمافزاری در هنگام برنامهریزی بودجه سازمان در بسیاری از مواقع با خطا همراه است. حال آنکه در ابر عمومی در مدت زمانی بسیار کوتاه، میتوان خدمات را افزایش یا کاهش داد. برای مثال، اگر مراجعین وبگاه سازمان بهدلیلی از قبل پیشبینی نشده، چند برابر شوند، میتوان از شرکت خدماتدهنده خواست تا منابع اختصاص داده شده به وبگاه را افزایش دهد. دسترسی از هر جا: در ابر عمومی، کاربران قادرند در هر زمان با اتصال به اینترنت با هر دستگاهی از منابع اشتراکی ابر استفاده کنند.
در دسترس بودن همیشگی: قطع برق، آتشسوزی و بلایای طبیعی هر یک میتوانند خدمات دهی سازمان را برای ساعتها و حتی روزها دچار اشکال کنند. در صورتی که شرکتهای خدماتدهنده دارای طرحهایی موسوم به Disaster Recovery Plan برای بازگشت به وضعیت عادی در زودترین زمان ممکن هستند. کاهش هزینهها: بارزترین مزیت استفاده از رایانش ابری کاهش هزینههای سازمان در بخش فناوری اطلاعات است که از مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، ناشی میشود.
معایب
اما رایانش ابری بدون ایراد هم نیست که از جمله آنها میتوان به این موارد اشاره کرد:
عدم شفافیت: در ابر عمومی سازمان هیچگونه دسترسی به مراکز دادههای خدماتدهنده ندارد. اطلاعات سازمان از زیرساخت خدماتدهنده همان قدری است که از سوی آن شرکت در اختیار سازمان قرار داده شده است. خطر شنود و سرقت اطلاعات و تجاوز به حریم خصوصی کاربران: در صورت دسترسی یافتن افراد غیرمجاز به بانکهای دادههای شرکت خدماتدهنده، امنیت اطلاعات سازمان و حریم خصوصی کاربران به مخاطره میافتد. همچنین با توجه به اینکه در ابر عمومی، تبادل اطلاعات با خدماتدهنده در بستر اینترنت صورت میپذیرد، خطر شنود شدن اطلاعات همواره وجود دارد. هرچند که با رمزنگاری صحیح ارتباطات میتوان احتمال موفقیت سارقان در دست یافتن به اطلاعات را از طریق شنود به حداقل رساند.
اختلافات حقوقی و قانونی: ذخیره اطلاعات در مراکز دادههایی که در خاک کشور دیگری قرار دارند میتواند در اختلافات حقوقی برای سازمان مشکلساز شود. برای نمونه اگر دادگاهی آمریکایی که مراکز دادهها در آن قرار دارد مجوز برای ضبط اطلاعات سازمان کشوری دیگر صادر کند، خدماتدهنده موظف به ارائه آن اطلاعات خواهد بود. موضوعی که معمولا در بخش Terms of Use وبگاههای رایانش ابری به آن اشاره میشود. وابستگی به خدماتدهنده: در ابر عمومی، سازمان و کاربران کاملا وابسته به شرکت خدماتدهنده هستند. اگر به هر دلیل این شرکت از ارائه خدمات سر باز زند، بسته به دادههای ذخیرهشده ممکن است سازمان با مشکلات جدی روبهرو شود.
در سال 2010، دفتر مدیریت و بودجه آمریکا (Office of Management and Budget)، سازمانها و نهادهای دولتی این کشور را ملزم کرد تا درصورت فراهم بودن سه شاخصه امنیت، اطمینان و هزینه پایین بهجای راهاندازی مراکز دادههای گرانقیمت از فناوریهای رایانش ابری بهره بگیرند؛ اما بهنظر میرسد، پس از گذشت چهار سال همچنان بسیاری از سازمانهای آمریکایی نیز که بازیگران اصلی رایانش ابری در کشورشان قرار دارند در انتخاب رایانش ابری مردد ماندهاند.
واقعیت آن است که رایانش ابری تا رسیدن به کمال راه زیادی در پیش دارد. محققان فراوانی در کارگروههای مختلف در حال بررسی و ارائه راهکار برای موضوعات چالش برانگیز رایانش ابری هستند؛ اما مزایای این فناوری قابل چشمپوشی نیست. بهخصوص آنکه ساختارهای سنتی نیز خالی از اشکال نیستند. با انتخاب صحیح مدل میتوان از مزایای این فناوری بهترین استفاده را کرد.
تغییر و تحول در زیرساخت فناوری اطلاعات یک سازمان کاری پیچیده و زمانبر است. جایگزین کردن بسترهای سنتی با رایانش ابری نیز باید با برنامهریزی جامع بهصورت گام به گام برای سرویسهای سازمان اجرا شود.