اپل فاصله خودش با سامسونگ را در میزان صادرات جهانی، در فصل چهارم کاهش داده است
فصل تعطیلات سال نو میلادی همیشه زمان رونق بازار لوازم مصرفی است و حجم تقاضا از سوی خریداران بالا میرود. در بازار محصولات دیجیتال شخصی هم این فصل معمولا با ورود محصولات جدید و رونق همراه است که در این میان موبایلهای هوشمند در سالهای اخیر جایگاه خاصی را به خودشان اختصاص دادهاند.
در فصل تعطیلات امسال خریداران با مدلهای متنوعی از انواع موبایلهای هوشمند در بازار روبهرو شدند. بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC، در طول فصل چهارم سال 2014 حجم صادرات جهانی انواع موبایل هوشمند برابر 2/375 میلیون دستگاه بوده است که این میزان در مقایسه با صادرات جهانی 7/292 میلیون دستگاه فصل چهارم سال 2013 رشد سالانه 2/28 درصدی را تجربه کرده است. صادرات جهانی موبایل هوشمند در فصل چهارم سال میلادی گذشته همچنین رشد فصلی 9/11 درصدی نسبت به فصل سوم را داشته است و درنهایت حجم صادرات جهانی انواع موبایل هوشمند در کل سال 2014 به 1/1301 میلیون دستگاه رسیده که این میزان در مقایسه با صادرات جهانی 4/1019 میلیون دستگاهی این بازار در سال 2013، رشد سالانه 6/27 درصدی داشته است.
اپل که حالا از نظر حجم صادرات جهانی دومین تولیدکننده برتر بازار موبایلهای هوشمند به حساب میآید بعد از صرف 11فصل متوالی توانسته است تا در فصل چهارم سال 2014 فاصلهاش را با سامسونگ که اولین تولیدکننده این بازار است، کمتر کند. بسیاری از فعالان بازار معتقدند که بخش بزرگی از موفقیت اپل به خاطر عرضه گوشی جدید آیفون 6 و آیفون 6+ بوده است. اپل حالا فاصله خودش با سامسونگ را در میزان صادرات جهانی به 600 هزار دستگاه در فصل چهارم سال گذشته کاهش داده است. صرفنظر از سود قابل توجهی که اپل در فصل چهارم سال 2014 از فروش گوشیهای پر طرفدار آیفون خودش کرده است، این شرکت به تدریج استراتژیهای رقابتیاش در بازار را پیش میبرد.
حالا چالشهای پیش روی سامسونگ تنها رقابت و غلبه بر شرکت بزرگ اپل نیست، بلکه این شرکت با گروهی از شرکتهای تولیدکننده موبایلهای اندرویدی ارزان قیمت مواجه است که محصولاتشان را با سود بسیار کمتری روانه بازار میکنند. بنابراین سامسونگ برای حفظ جایگاهش به عنوان برترین تولیدکننده موبایل هوشمند در جهان، باید بپذیرد که محصولاتش را با سودی کمتر به بازار عرضه کرده و از طرفی محصولاتی با کیفیت بسازد تا بتواند با رقیب بزرگش اپل رقابت کند.
«رایان ریث» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد میگوید: «اغلب فعالان صنعت موبایلهای هوشمند انتظار داشتند رشد قابل توجهی را از سوی اپل در فصل تعطیلات ببیند و اپل هم توانست در این فصل رکورد خوبی از خودش به جا بگذارد. در واقع صادرات جهانی 5/74 میلیون دستگاهی آیفونهای شرکت اپل همه انتظارات را برآورده کرد. با وجود اینکه اپل عملکرد خوبی داشته است، اما هنوز موارد مهمی درباره حضور موفق اپل در بازار آینده وجود دارد. اول از همه در زمانی که متوسط قیمت فروش موبایلهای هوشمند به سرعت در حال کاهش است، این شرکت برنامهریزی کرده است تا متوسط قیمت فروش گوشیهایش را افزایش دهد. دوم اینکه رشد فروش گوشیهای آیفون در بازار اشباع شده آمریکا و بازار چین که در آن رقبای محلی زیادی وجود دارند با وجود حساسیتهایی که درباره قیمت بالای محصولات این شرکت وجود دارد، بسیار چشمگیر و جالب توجه بوده است.»
در حالی که در سال 2013 کارشناسان موسسه تحقیقاتی IDC فکر میکردند که صنعت موبایلهای هوشمند در سال 2014 به مرز صادرات یک میلیارد دستگاهی برسد و با وجود کند شدن رشد سالانه این بازار از 5/40 درصد در سال 2013 به 6/27 درصد در سال 2014، این صنعت در سال 2014 شاهد صادرات جهانی 3/1 میلیارد دستگاهی بوده است.
در میان تولیدکنندگان برتر بازار جهانی موبایلهای هوشمند، شرکت Lenovo با فاصله زیادی از اپل در جایگاه سوم در فصل چهارم سال 2014 و در جایگاه چهارم جهان برای کل سال قرار گرفته است.
این شرکت در اوایل فصل چهارم سال گذشته میلادی توانست با خرید بخش زیادی از شرکت موتورولا از گوگل، جایگاه خودش را در بازار ارتقا داده و با ادامه حاکمیت خودش بر بازار گوشیهای زیر 150 دلاری چین، حتی هواوی را هم پشت سر بگذارد. حالا Lenovo اعلام کرده است که برند موتورولا را یک بار دیگر در سال 2015 به بازار چین بازمیگرداند و این کار را با گوشی Moto X در ماه آینده آغاز خواهد کرد.