تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

April 26, 2015
12:10 یکشنبه، 6ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69404

جانی آیو: نمی‌خواهیم با ساعت‌های لوکس رقابت کنیم

مدتی است که اپل واچ از راه رسیده و از دیروز نیز رسما راهی فروشگاه‌های فیزیکی اپل شده است. پس حالا وقت آن است که بیشتر و بیشتر با افکار تولیدکنندگان این ساعت آشنا شویم.
 
مدتی است که اپل واچ از راه رسیده و از دیروز نیز رسما راهی فروشگاه‌های فیزیکی اپل شده است. پس حالا وقت آن است که بیشتر و بیشتر با افکار تولیدکنندگان این ساعت آشنا شویم. 
 
این ساعت را سوگلی «جانی آیو» (J. Ive) طراح ارشد اپل می‌نامند. چه زمانی که اولین بحث‌ها پیرامون آن در اپل آغاز شد و چه طراحی این ساعت به طور کامل متعلق به آیو است. پس احتمالا کسی بهتر از وی برای تشریح این ساعت پیدا نخواهیم کرد.
 
اگرچه عده‌ای آیفون و آیپد را به طعنه در زمره دستگاه‌های لوکس می‌دانند، اما اپل واچ ورودی رسمی اپل به دنیای کالاهای لوکس بود. اپل واچ ساعتی است گران‌قیمت با عملکردهای بسیار متفاوت که از 49 دلار آغاز می‌شود و در مدل طلایی به 17 هزار دلار می‌رسد.
 
در کنفرانس Conde Nast International که اخیرا در فلورانس ایتالیا برگزار شد، جانی آیو و «مارک نیوسان» (M. Newsan) طراحان اپل نیز شرکت کردند و به سؤالات پاسخ دادند. یکی از پرسش‌های مهمی که در این کنفرانس مطرح شد، این بود که آیا اپل با تولید اپل واچ قصد دارد با ساعت‌های لوکس و مکانیکی بازار رقابت کند؟
 
آیو در پاسخ این هدف را رد می‌کند و می‌گوید: "طراحی اپل واچ به این خاطر نبود که فکر می‌کردیم می‌توانیم ساعت بهتری طراحی کنیم یا می‌خواهیم با ساعت سازان کنونی بازار رقابت کنیم. طراحی اپل واچ به این خاطر بود که مچ دست محل فوق العاده ای برای قراردادن تکنولوژی در آن است. بنابراین انگیزه ما از تولید آن کاملا متفاوت با انگیزه ای بود که برای طراحی آیفون داشتیم."
 
این جواب شاید قصد واقعی آیو از طراحی اپل واچ باشد، اما به نظر می‌رسد که تیم بازاریابی و فروش اپل چنین هدفی را دنبال نمی‌کند. اپل به هنگام معرفی این ساعت در پاریس یک فروشگاه کالای لوکس را برای فروش اپل واچ انتخاب کرد و حتی فروش آن در برخی شهرها ابتدا به شکل اختصاصی از طریق فروشگاه‌های کالای لوکس امکان پذیر بود.
 
دیگر پرسش مهمی که در این کنفرانس مطرح شد، در مورد عمر اپل واچ بود؛ اینکه عمر ساعت‌های مکانیکی با ساعت اپل قابل مقایسه نیست. جانی آیو نظر خود در مورد این ایراد را به شکل غیرمستقیم مطرح کرد. وی اعتقاد دارد که این مقایسه ای غلط است و می‌گوید: "من نمی‌دانم چگونه می‌توان ساعت‌های مکانیکی فوق العاده ای که داریم را با محصولی که دارای عملکردها و توانایی‌های بسیار بیشتر و جامعی است و قابلیت رشد و تغییر تصورات ما را دارد، مقایسه کنیم."
 
جانی آیو تلاش دارد که تا حد ممکن از مقایسه اپل واچ با ساعت‌های مکانیکی و لوکس بازار جلوگیری کند. با این حال در مقام مقایسه، تنها و تنها بر جنبه زیباشناسانه ساعت‌های لوکس و مکانیکی تاکید دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.