تلفن همراه

گوشی

May 28, 2015
8:41 پنجشنبه، 7ام خردادماه 1394
کد خبر: 70454

اپل با Proactive در iOS 9 به نبرد Google Now می رود

آخرین اطلاعات منتشر شده در وبسایت ۹to5Mac نشان می دهد اپل تلاش دارد با جدیت بر سرویس گوگل ناو غلبه کرده و به کاربران در زمان های لازم و مورد تقاضای شان اطلاعاتی بسیار دقیق تر از گذشته ارائه نماید.
 
گزارش وبسایت مذکور به یک “طرح ابتکاری قابل توجه” که در iOS پیاده سازی و اسم رمز Proactive برایش انتخاب شده می پردازد. در این طرح از داده های سیری، فهرست مخاطبین، تقویم، پس بوک و بسیاری از اپلیکیشن های شخص ثالث دیگر بهره گیری شده و با گردآوری و پردازش آنها دستیار شخصی-دیجیتالی به مراتب هوشمند تر از سیری امروزی به یاری کاربر می شتابد.
 
 
۹to5Mac می افزاید Proactive بناست تا جایگزین قابلیتی گردد که هم اکنون با عنوان اسپات لایت شناخته می شود، این امکان در حال حاضر در iOS و با کشیدن انگشت بر روی نمایشگر به سمت پایین در اختیار کاربر قرار می گیرد در حالیکه ویژگی جدید مورد بحث در سمت چپ صفحه خانگی پلتفرم موبایلی اپل جای خواهد داشت.
 
ناگفته نماند که اسپات لایت تا پیش از سال ۲۰۱۳ و بازنگری گسترده ای که در طراحی iOS صورت گرفت در همین مکان یعنی سمت چپ هوم اسکرین قرار داشت و حالا ظاهراً کاهش استفاده از آن توسط کاربران سبب گشته تا ساکنین کوپرتینو تصمیم بگیرند قابلیت جدید ولی پیشرفته تر مشابه اش را به جایگاه پیشین بازگردانند.
 
یک نوار جستجو امکانات کنونی اسپات لایت را عرضه خواهد نمود، ولی بخشی که در زیر این نوار تعبیه گشته حائز اهمیت بوده و از نکات جالبی برخوردار است. این بخش داده های مختلفی را بر حسب محل استقرار فیزیکی فرد و یا عاداتش در استفاده از دیوایس آماده کرده و به نمایش در می آورد؛ کاری که گوگل ناو این روزها به شکلی بسیار مطلوب برای کاربران پلتفرم اندروید انجام می دهد.
 
برای مثال در صورتیکه یک قرار ملاقات در تقویم تان ثبت کرده باشید Proactive به صورت خودکار و در زمان لازم نقشه ای از مسیری که باید برای رسیدن به محل قرار طی گردد را نشان داده و بر حسب ترافیک توصیه می کند چه زمان بهتر است حرکت را آغاز نموده و از کدام خیابان ها و کوچه ها گذر نمایید تا سریعتر برسید.
 
قابلیت جدید همانطور که اشاره شد عادات شما در مورد اپلیکیشن ها را نیز فرا می گیرد. اگر شما هر هفته در روز و ساعت معینی با فرد خاصی تماس می گیرید یا مثلا در آغاز روز به شبکه های اجتماعی سر می زنید، Proactive در بازه های زمانی مناسب میانبر یا آیکنی مرتبط به اپ های بیشتر استفاده شده را آماده سازی کرده و نمایش می دهد.
 
از دیگر خواص این امکان تازه می توان به نشان دادن فهرستی از رستوران های نزدیک به فرد در زمان مناسب صرف وعده های غذایی اشاره کرد. ضمناً گفته می شود اپل با هدف ارائه ی قابلیت هایی که حالت واقعیت افزوده دارند اقدام به توسعه ی یک پایگاه داده ی ویژه نموده است.
 
 
بر همین اساس وقتی در یک رستوارن حضور می یابید می توانید با گرفتن دوربین آیفون بر روی منوی آن رستوران اطلاعات مختلفی را در مورد غذاهایی که سرو می شوند دریافت کرده و یا در یک خیابان با گرفتن دوربین به سمت ساختمان ها داده هایی را در مورد کسب و کارهای محلی موجود به دست آورید.
 
آنچه مورد اشاره قرار گرفت در قیاس با توانایی های سیری کنونی بسیار جاه طلبانه و بلند پروازانه به نظر می آید، لذا ۹to5Mac احتمال می دهد شاید همه ی امکاناتی که به آنها پرداخته شد به صورت یکجا در iOS 9 عرضه نگردد و ارائه ی برخی از آنها به آینده موکول شود.
 
باید منتظر ماند و دید در WWDC امسال که زمان زیادی تا برگزاری اش باقی نمانده ساکنین کوپرتینو تا چه حد می توانند شگفت زده مان کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.