اپل موزیک امشب و در جریان کنفرانس WWDC 2015 معرفی شد و به نظر میرسد مذاکرات بین اپل و شرکتهای ضبط موسیقی بر سر سهم درآمدی از این سرویس جدید به نتیجه رسیده است.
اپل در نظر دارد تا با استفاده از ترکیبی از این نرم افزار و البته محتوای منحصر بفرد خود 100 میلیون کاربر را جذب این سرویس کند. به این ترتیب که وقتی کاربر برای خرید موزیک مورد نظر خود اقدام میکند با گزینهای مواجه میشود که به او عضویت را پیشنهاد میدهد. به نظر میرسد که هدف اصلی اپل این است که نظر طرفداران آیتونز و آیفون را به سمت سرویس استریم موسیقی بجای MP3 جلب کند همچنین آیتونز رادیو نیز با تغییراتی همراه خواهد بود.
با وجود خبرهایی که در مورد ارزانتر بودن حق عضویت ماهیانه اپل موزیک در برخی محافل منتشر شده بود ولی به نظر میرسد که اپل قصد دارد تا حق اشتراک ماهیانه 10 دلاری را برای این سروس در نظر بگیرد. همچنین اپل در نظر دارد تا برای یک دوره سه ماهه این سرویس را رایگان ارائه دهد تا شاید بتواند کاربران بیشتری را برای استفاده از این سرویس متقاعد سازد.
این که آیا اپل میتواند هدف 100 میلیون کاربری را که حق عضویت پرداخت میکنند، محقق سازد یا نه هنوز مشخص نیست ولی با توجه به تجربه سرویسهای دیگری مثل اسپاتیفای، 100 میلیون کاربر که حق اشتراک پرداخت کنند کمی جاهطلبانه به نظر میرسد بخصوص اگر بپذیریم که در حال حاضر در بازار استریم موزیک 41 میلیون کاربر حق عضویت میپردازند. اما شاید برگ برنده اپل بانک اطلاعاتی قدرتمند این شرکت با 800 میلیون کارت اعتباری باشد که به این ترتیب این شرکت قادر خواهد بود تا به سرعت کاربران زیادی را برای عضویت پولی در این سرویس ترغیب کند و تبدیل به یک رقیب قدرتمند برای اسپاتیفای شود.
جیمی لاوین در مراسم امشب گفت:
بسیار خوشحالم که در این مراسم حضور دارم. تکنولوژی و هنر میتوانند در کنار هم باشند به خصوص در اپل و در شرایطی که دنیای هنر تکه تکه شده است شما میتوانید با اپل موزیک به راحتی به هر چه مد نظر دارید دسترسیداشته باشید. اپل موزیک فقط درباره موسیقی نیست و دنیای وسیعی از ویدیو نیز در ان وجود دارد. نیاز بود تا جایی باشد که موزیک در آن فقط به شکل بیت دیده نشود و به شکل هنر به آن توجه شود. ایستگاه رادیو اینترنتی اپل به صورت 24 ساعته موسیقی پخش میکند و این رادیو که اولین ایستگاه رادیویی اپل است، Beats one نام دارد. سه دی جی در این رادیو فعالیت میکنند. این اپلیکیشن این امکان را میدهد تا بر اساس جستجوهایتان به موسیقی مورد علاقهتان دسترسی داشته باشید، نه بر اساس ژانر و …
در ادامه ادی کیو به صحنه آمد و در رابطه با این سرویس جدید گفت:
برای کاربر بنا به سلیقهاش پلی لیستهایی ارائه میشود که به مذاقش خوش میآید و این کار فقط از طریق الگوریتمها صورت نمیگیرد و متخصصان این امر هم در تهیه این پلی لیستها سهیم هستند.
ادی کیو در این مراسم نشان داد که چطور خوانندهای مثل فارل ویلیامز میتواند موسیقی مورد نظر خود را به اشتراک بگذارد تا دیگران هم از آن را دانلود کرده و از آن لذت ببرند.
در واقع اپل موزیک از سه بخش تشکیل میشود: سرویس موسیقی، یک ایستگاه رادیو اینترنتی و یک شبکه اجتماعی کوچک مثل اینستاگرام است که با سیری یکپارچه شده است. اپل موزیک سرویس خوبی است اما در آن چیزی فراتر از انچه در اپلیکیشنهای استریم موسیقی دیگر میبینیم مشاهده نکردیم. شما میتوانید مثلا شعر مربوط به یک قطعه موسیقی را در صفحه مربوط به آن در Connect به اشتراک بگذارید. نکته جالب این است که این نرمافزار با سیری هم هماهنگ شده و شما کافی است تا از سیری بخواهید تا آهنگ حاصی را برای شما پخش کند. سیری چارتها و بیلبوردهای موسیقی را به خاطر میسپارد تا موزیکهای خوب روز را برای شما پخش کند.
اپل موزیک 30 ژوئن در 100 کشور عرضه میشود و نسخه اندروید آن نیز پاییز ارائه خواهد شد و خبر جالبتر این که نسخه ویندوزی نیز برای آن ارائه میشود. اپل موزیک برای 3 ماه اول رایگان است و پس از آن 9.99 دلار ماهیانه حق عضویت دارد و با 15 دلار در ماه میتوانید برای یک خانواده 6 نفره این سرویس را مورد استفاده قرار دهید.