تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

June 9, 2015
10:12 سه شنبه، 19ام خردادماه 1394
کد خبر: 70947

اهداف اپل از ارائه سرویس موسیقی در سایر پلتفرم ها؛ آیا اندروید، ویندوز جدید است؟

اپل باور دارد از دیگران متفاوت است و همین مسئله را یکی از افتخارات خود می داند. هر زمانی که لازم باشد، با اکراه از سایر کمپانی ها نظیر گوگل یا مایکروسافت یاد می کند و البته این یاد کردن نیز بیشتر زمانی صورت می گیرد که مدیران این شرکت بخواهند سرویس های خود را با سرویس های رقبا مقایسه کرده و برتری های پلتفرم های به کار رفته در مک و آیفون را بیان کنند.
 
اما دیشب اپل بالاخره زیر بار شکسته شدن غرور خود رفت و خبر از حضور سرویس استریم موسیقی اش در آیفون، آیپد، مک و البته ویندوز و اندروید داد.
 
تا پیش از اعلان های شب گذشته، حضور اپل در گوگل پلی صرفا مختص به خرید سه میلیارد دلاری اش یعنی Beats Music برای اندروید می شد. اکنون ولی با اعلام خبر حضور «اپل موزیک» در اندروید، می توان شرکت ساکن کوپرتینو را یک توسعه دهنده ی تمام عیار برای پلتفرم اندروید قلمداد کرد.
 
حقیقت این است که در زمانه ای زندگی می کنیم که شرکت های فعال در حوزه تکنولوژی، به واسطه راهکار و سیاست «اسب تروآ» تلاش دارند تا همواره خود را به پلتفرم های رقیب کشانده و کاربران را به استفاده از سرویس های خود ترغیب نمایند؛ اپل اما راه و رسم این کار را نمی دانست؛ شاید هم غرور بیش از اندازه اش اجازه چنین فعالیت هایی را به او نمی داد.
قبلا، صرفا به یاد داریم که این شرکت اپلیکیشن های iTunes، QuickTime، iCloud Drive، و همچنین مرورگر سافاری را به محیط ویندوز آورده باشد و کاربر مجبور بود برای بهره گیری از سایر سرویس های کمپانی مذکور، صرفا یک محصول که در بخش پشتی اش حک شده بود «Designed by Apple in California» را داشته باشد؛ دیدگاهی که گویا کم کم در حال تغییر یافتن است.
 
 
اپل بالاخره شب گذشته اعتراف کرد که اندروید توانسته به کاربران بی شماری دست پیدا کرده و خدمات خود را به آنها ارائه دهد؛ همانگونه که مایکروسافت کاربران زیادی را در زمینه پلتفرم به کار رفته در کامپیوترهای شخصی مجذوب خود کرده، اکثریت کاربران اندرویدی را نیز نمی توان نادیده گرفت.
 
اپل، سرویس موسیقی اش را برای ویندوز و اندروید ارائه می دهد، چون مجبور به این کار است. 
اگرچه تاکید بیش از اندازه ی اپل در این است که کاربران باید از سرویس هایش در سخت افزار ساخت خود این شرکت بهره بگیرند اما در نهایت به دلیل گستره ی بی پایان کاربران اندرویدی، بالاخره تسلیم شد تا کم کم سرویس هایش را به سوی این پلتفرم نیز راهی کرده و توپ را به زمین گوگل هم بیاندازد، و برای شروع، چه سرویسی بهتر از Apple Music. در صنعت استریم موسیقی، رقابت بسیار سنگین است و حقیقت هم اینکه چنین سرویس هایی،‌ چندان برنده ی سودآوری نیز ندارند. در نتیجه اپل واقعا نمی توانست با اتکا به کاربران آیفون، آیپاد، آیپد و مک در این کارزار پیروز گشته و برای اولین بار، به کمک کاربران اندروید و ویندوز نیز نیاز داشت.
 
از طرفی هنوز مشخص نیست که واقعا نقشه های تجاری اپل تا چه حد در حال تغییر هستند؛ زمانی که در سال ۲۰۰۳ این شرکت از iTunes برای ویندوز پرده برداشت، همه متصور بودند که اپل بالاخره می خواهد با دیگران همکاری اش را آغاز کند اما چنین نشد؛ بیش از یک دهه از زمان معرفی iTunes برای ویندوز گذشته و هنوز هم تعداد اپلیکیشن های اپل برای ویندوز به تعداد انگشتان یک دست نمی رسند. تحلیلگران اکنون نیز باور دارند که این سرویس به سیاست ارائه iTunes تشابه زیادی داشته و اپل صرفا قصد سواستفاده از کاربران سایر پلتفرم ها برای درآمدزایی از آنها را دارد.
 
اپل از ساخت اپلیکیشن برای سایر پلتفرها تنفر دارد اما زمانی که «سود» در میان باشد، بدش هم نمی آید این کار را انجام دهد. 
اکنون می توان شباهت بسیار زیادی را میان iTunes برای ویندوز و سرویس موسیقی برای اندروید دید؛ هر دو سرویس درآمد مستقیم را برای اپل به ارمغان می آورند و تا زمانی که درآمد کسب شود، اپل چندان هم اعتراضی به انجام کارهایی ندارد. جدا از مسئله ی درآمد نیز البته گاهی این شرکت دست به ساخت اپلیکیشن برای سایر پلتفرم ها می زند، البته اپ هایی نظیر Move to iOS که صرفا می آیند تا کاربر را ترغیب به یک مهاجرت کلی نمایند.
 
در روزگار پیشین چنین بود که BBM را صرفا می شد در محصولات بلک بری یافت، مایکروسافت، آفیس را فقط برای ویندوز ارائه می کرد، گیم های Nintendo را صرفا می شد در کنسول های خود Nintendo بازی کرد و… اما اکنون زمانه ای متفاوت است و بیشتر شرکت های تکنولوژیک تمرکز خود را بر روی درآمدزایی از سرویس هایشان معطوف ساخته اند؛ زمانه ای را پشت سر می گذاریم که دیگر اهمیت نوع سخت افزار مورد استفاده در حال از بین رفتن است. «تقدم موبایل و پردازش ابری» برای مایکروسافت نیز از چنین سیاستی سرچشمه می گیرد؛ گوگل نیز البته همین رویکرد را مدت هاست که در پیش گرفته و البته اپل نیز فعلا با بازی موسیقی پا به این میدان گذاشته اما همچنان به نظر می رسد به درک درستی از قوانین این بازی نرسیده.
 
اپل هنوز به درک درستی از قوانین بازی های فرا-پلتفرمی نرسیده. 
سرویس موسیقی اپل چه به موفقیت برسد و چه با شکست رو به رو گردد، در هر صورت این شرکت تصمیم گرفته تا پلتفرم مورد استقبال گوگل را به گرمی به آغوش کشیده و البته بدون دخالت خود گوگل، از کاربران درآمد مستقیم کسب کند. در نهایت اما بزرگ ترین ذینفع سیاست های فرا-پلتفرمی، کاربران هستند که در آینده خواهند توانست از میان سرویس های مختلفی که برای یک کار مشخص ارائه گشته اند، به دلخواه خود یکی را برگزیده و هر زمان که احساس کردند رقیب خدمات بهتری را ارئه می دهد، سرویس دهنده ی خود را با اشاره ی چند کلیک تغییر دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.