صادرات جهانی ابزارهای پوشیدنی در فصل اول سال 2015 رشد 200 درصدی داشته است.
محصولات دیجیتال پوشیدنی در سالهای اخیر طرفداران زیادی پیدا کردهاند و به این ترتیب بازار پر رونقی دارند. فصل اول سال جاری میلادی هم برای بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی با آمارهای خوبی به پایان رسید، هر چند هنوز این بازار منتظر ورود ساعت هوشمند اپل بود.
در نهایت آمارهای منتشر شده از نتایج تحقیقات و بررسیهای موسسه تحقیقاتی IDC نشان میدهد که بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی در فصل اول امسال، رکورد هشت فصل متوالی رشد را به ثبت رساند. به این ترتیب میزان صادرات جهانی انواع محصولات و ابزارهای پوشیدنی در این فصل به 4/ 11 میلیون دستگاه رسید که این میزان در مقایسه با صادرات جهانی 8/ 3 میلیون دستگاه این محصولات در فصل اول سال گذشته میلادی، رشد 200 درصدی داشته است.
«رامون لیاماس» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه IDC در این مورد میگوید: «با وجود کاهش نسبی در فصل تعطیلات، بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی در فصل اول سال 2015 فروش و صادرات خوبی داشته است. آمارها و رکوردهایی که در این فصل به دست آمد نشان میدهد تمایل کاربران به خرید این ابزارهای پوشیدنی افزایش پیدا کرده است و از طرفی شرکتهای تولیدکننده توانایی تولید محصولات متنوع را در این زمینه دارند. علاوه بر اینها، تقاضا در بازار کشورهای در حال توسعه به سرعت در حال افزایش است و تولیدکنندگان در این کشورها برای فعالیت و حضور در این بازار مشتاق هستند.
فصل اول سال جاری میلادی روزهای پررونقی برای بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی بوده است، در حالی که هنوز این بازار انتظار ورود ساعت هوشمند اپل را میکشید. دلیل این موضوع آن است که ساعت هوشمند اپل میتواند تاثیر زیادی بر این بازار داشته و فروش محصولات رقیب دیگر را متحول کند.»
کارشناسان معتقدند که درست مانند هر بازار جوان و جدید دیگری، روند کاهش قیمتها به سرعت آغاز شده است. «جیتش عبرانی» یکی دیگر از تحلیلگران موسسه IDC در این مورد میگوید: «ما در حال حاضر شاهد این هستیم که بیش از 40 درصد از ابزارهای پوشیدنی موجود در بازار با قیمتی کمتر از 100 دلار به فروش میرسند. به همین علت هم هست که پنج تولیدکننده برتر این بازار توانستهاند حاکمیت خودشان را بر دو سوم این بازار افزایش داده و حفظ کنند.
شرکت Fitbit سال 2015 را با همان روندی که سال 2014 را به پایان رساند، آغاز کرد. این شرکت حاکمیت بی چون و چرای این بازار را در اختیار دارد و نتایج خوب فصل اول امسالش را با عرضه محصولات جدیدی مانند Charge، Charge HR و Surge بهدست آورده است. این در حالی است که همچنان محصولات قبلی این شرکت مانند دستبند هوشمند Flex همچنان تقاضای زیادی در بازار دارند. در واقع این محصولات نظر افراد مختلفی از ورزشکاران حرفهای گرفته تا کاربران معمولی که ورزشهای روزانه انجام میدهند، را جلب کردهاند.
شرکت چینی Xiaomi هم سال جدید میلادی را با فروش یک میلیون دستبند تازه وارد Mi Band خودش آغاز کرد و توانست ورود قدرتمندی را در این بازار تجربه کند. انتظار میرود این شرکت در بازار ابزارهای پوشیدنی هم مانند بازار موبایلهای هوشمند حضور پر رنگی داشته باشد و بتواند علاوه بر بازار چین در بازار کشورها و مناطق دیگر جهان هم سهم خوبی بهدست بیاورد. محصولات و ابزارهای پوشیدنی شرکت Garmin هم در حوزههای مختلف تناسباندام و سلامت عرضه شده و فروش خوبی هم داشتهاند. اغلب محصولات این شرکت مبتنی بر GPS بوده و به این ترتیب میتوانند مسافت و فاصلهها را محاسبه کنند. این محصولات از اپلیکیشن ویژه ConnectIQ این شرکت هم بهره میبرند.
شرکت Samsung حالا در جایگاه چهارم این بازار قرار دارد و توانسته با ساعتهای هوشمند Gear خودش توجه کاربران و خریداران را به خودش جلب کند. این شرکت از سال 2013 وارد بازار ابزارهای پوشیدنی شده است، اما هنوز نتوانسته محصولی متفاوت و جنجالی به بازار عرضه کند که بتواند این بازار را تحت تاثیر قرار داده و سهم بیشتری از این بازار را به خودش اختصاص دهد.
شرکت Jawbone هم توانست با پشتسر گذاشتن رقبای بزرگی مانند Pebble و Sony به جایگاه پنجمین تولیدکننده برتر بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی برسد و فروش خوبی از عرضه محصولاتی مانند UP MOVE بهدست بیاورد. این شرکت همچنان محصولاتش را با استراتژی طراحی بدون صفحه نمایش تولید و عرضه میکند.