هتل پنج ستاره Henn-na 72 اتاق دارد و برای هر کدام از آنها یک روبات ویژه در نظر گرفته شده است که از حمل وسایل مسافر در بدو ورود گرفته تا سرو غذا، تمیزکردن محیط، ارائه خدمات اختصاصی و… برعهده آنها است. مسافران هم اگر دوست داشته باشند میتوانند به این روباتها انعام بدهند که البته بهجای پول کاغذی، باید از کارت اعتباری و پول الکترونیک استفاده کنند
از مهمترین امکانات هتل Henn-na که کلیه خدمات مربوط به مشتریان و میهمانان را به صورت هوشمند و الکترونیکی ارائه میدهد، پایین بودن هزینه آن نسبت به تمام هتلهای جهان است. در این هتل ارزان تمامی درها به کمک فناوری ویژه تشخیص چهره گشوده میشوند و اگر سیستم مربوطه صورت میهمانان را شناسایی نکند، اجازه ورود به آنها داده نمیشود
برای ژاپن که بزرگترین توسعهدهنده فناوریهای روبوتیک در جهان محسوب میشود، ساخت هتل هوشمند با این امکانات دور از ذهن به نظر نمیرسد و دولت این کشور بر اساس استراتژیهای خود تصمیم گرفته است سال 2020 میلادی بخش اعظم خدماترسانی به مردم خود را به کمک روباتها انجام دهد
هزینه اقامت در این هتل روباتیک و هوشمند برای اتاقهای تک نفره از شبی 7هزار ین ژاپن (60 دلار) آغاز میشود و تا شبی 18 هزار ین (153 دلار) افزایش مییابد. در اتاقهای 153 دلاری هر فرد امکاناتی در اختیار دارد که بخشی از آنها را هرگز در زندگی روزمره ندیده است و تمامی این امکانات به صورت هوشمند و روباتیک ارائه میشوند
هتلی را تصور کنید که پس از ورود به آن یک دایناسور انگلیسیزبان را پشت میز پذیرش میبینید و تمام کارهای لازم برای اقامت چند روزه در این مکان را با او هماهنگ میکنید. در کنار او یک روبات انساننما توجه شما را جلب میکند که شکل ظاهری آن شبیه به خانمها است و با زبان ژاپنی به میهمانان خوشامد میگوید و از بدو ورود تا زمان خروج، همه اقدامهای مورد نیاز برای اقامت آسوده را فراهم میکند. اینها مشخصات نخستین هتل روباتیک جهان است که انسان در مدیریت و انجام خدمات مختلف آن نقش چندانی ندارد و در عوض، موجودات آهنی تمامی امور آن را در دست گرفتهاند.
دایناسور پس از خوشامدگویی به هر فرد به او میگوید: «اگر میخواهید از وضعیت اتاقهای خالی مطلع شوید، عدد یک را فشار دهید». در این هتل که به تازگی گشایش یافته است، مردم هنگام ورود باید به حرفهای روبات گوش دهند و به کمک نمایشگر لمسی که مقابل خود میبینند، اعداد را فشار دهند تا خدمات مورد نیاز در اختیار آنها قرار گیرد. اما محققان ژاپنی در حال کار کردن روی دایناسور و دستیارش هستند تا در آینده نزدیک هتل مذکور تحت مدیریت کامل روباتها قرار گیرد و مردم حتی نیاز به فشار دادن دکمه هم نداشته باشند.
میزبانی روباتیک
این هتل پنج ستاره که Henn-na یا «هتل عجیب» نام دارد، در پارک ملی ناکازاکی ژاپن واقع شده و از هفته گذشته درهای خود را به روی بازدیدکنندگان و میهمانان باز کرده است تا مردم نوع دیگری از زندگی را تجربه کنند. محققان ژاپنی در این هتل تمام پیشبینیهای لازم را انجام دادهاند و دایناسور را به گونهای برنامهریزی کردهاند که اگر با او به زبان انگلیسی صحبت کنید، 100 درصد گفتههای شما را متوجه میشود و همان لحظه بهترین پاسخ را ارائه میدهد. این دایناسور روباتیک حتی میتواند میهمانان جدید را از ساکنان قبلی تشخیص دهد تا رضایت کامل آنها را جلب کند و بهترین خدمات را در اختیار آنها بگذارد. البته هنوز به درستی مشخص نیست که چرا چنین روبات هوشمندی شکل ظاهری شبیه به دایناسور دارد و با این وجود، هر آنچه توقع ندارید به کمک این موجود آهنی ارائه میشود.
این روبات برای مکالمه و تعامل با اطرافیان خود به نوع جدیدی از فناوری هوش مصنوعی مجهز شده است. بر این اساس اگر زبان انگلیسی به لهجههای مختلف ادا شود، کلمات بهطور کامل گفته نشوند، جملات پیچیده یا غیرقابل پیشبینی بیان شود و…، هیچ مشکلی به وجود نمیآید و روبات در آن واحد هرآنچه گفته میشود را تحلیل میکند و بهترین و درستترین پاسخ را ارائه میدهد. برای ارائه خدمات در این بخش، روبات یک موتور هوشمند دارد که وظیفه اصلی آن تشخیص صحبتهای طرف مقابل و ارائه پاسخهای مناسب است.
اما فرآیند ارائه خدمات هوشمند به این مرحله ختم نمیشود. این هتل 72 اتاق دارد که برای هر کدام از آنها یک روبات ویژه در نظر گرفته شده است و از حمل وسایل مسافر در بدو ورود گرفته تا سرو غذا، تمیزکردن محیط، ارائه خدمات اختصاصی و… برعهده آنها است. مسافران هم اگر دوست داشته باشند میتوانند به این روباتها انعام بدهند که البته بهجای پول کاغذی، باید از کارت اعتباری و پول الکترونیک استفاده کنند.
تمام این مشخصات مربوط به فاز اول نخستین و بزرگترین هتل روباتیک جهان است. مرحله دوم تکمیل این مرکز که در سال 2016 میلادی انجام میشود، افزودن 72 اتاق دیگر با امکانات پیشرفتهتر است تا این بار موجودات آهنی آسایش کامل تری را برای انسان فراهم کنند.
خدمات فناورانه ارزان
زمانی که برای نخستین بار خبر مربوط به گشایش این هتل در رسانههای خبری منتشر شد، «هیدئو ساوادا» مدیر پارک ملی ناکازاکی اعلام کرد که در زمان تکمیل طرح، روباتها 90 درصد خدمات مربوطه را به تنهایی و بدون دخالت انسان ارائه میدادند و در فازهای بعدی 100 درصد مدیریت این مکان را در دست میگیرند. او چند روز قبل در جریان بازگشایی درهای هتل به روی نخستین میهمانان گفت: «ما امیدواریم در آینده نزدیک هزار هتل مشابه با این امکانات و کیفیت را در سراسر جهان راهاندازی کنیم.»
به گفته ساوادا، از مهمترین امکانات هتل Henn-na که کلیه خدمات مربوط به مشتریان و میهمانان را به صورت هوشمند و الکترونیکی ارائه میدهد، پایین بودن هزینه آن نسبت به تمام هتلهای جهان است. در این هتل ارزان تمامی درها به کمک فناوری ویژه تشخیص چهره گشوده میشوند و اگر سیستم مربوطه صورت میهمانان را شناسایی نکند، اجازه ورود به آنها داده نمیشود.
تمام اتاقها به آخرین فناوریهای روز مجهز شدهاند و روی هر میز یک نمایشگر لمسی تعبیه شده تا افراد بتوانند هرآنچه لازم دارند را دنبال کنند. کلیه سفارشات از طریق همین تبلتهای لمسی انجام میشود و حتی اخبار و اطلاعات مربوط به وضعیت آب و هوایی هم در آن وجود دارد. میهمانها به جای آنکه سیستم تهویه مطبوع در اختیار بگیرند، یک پنل هوشمند تابشی را مورد استفاده قرار میدهند.
این پنل دمای بدن هر شخص را به صورت جداگانه تشخیص میدهد و دمای اتاق را متناسب با او هماهنگ میکند. نیروی مورد نیاز برای تمام بخشهای هتل به کمک سلولهای خورشیدی تأمین میشود و سیستمهای هوشمندی در نظر گرفته شده است که انرژی در آنها ذخیره میشود تا هزینههای عملیاتی کاهش یابد و بهترین سرویسها برای مسافران ارائه شود.
اتاقهای هوشمند
میهمانان در هر اتاقی که ساکن شوند یک سری امکانات هوشمند و الکترونیکی را به صورت پیشفرض در اختیار میگیرند و یک روبات اختصاصی را هم تا پایان مدت اقامت در کنار خود حاضر میبینند. اما بسته به اینکه هر فرد چه امکانات دیگری نیاز داشته باشد، هزینه اقامت در «هتل عجیب» تغییر میکند. بر این اساس به جای آنکه از ابتدا قیمتهای مشخص برای هر اتاق در نظر گرفته شده باشد، میهمانها میتوانند طی گفتوگویی که با دایناسور انجام میدهند امکانات موجود در اتاق را کم و زیاد کنند تا هزینه نهایی مشخص شود.
گرانترین نوع اتاقها سیستم امنیتی هوشمند را شامل میشوند که کنترل آن در اختیار یک سیستم سایبری قوی است و نحوه خدماترسانی در آن هم تغییر میکند.هزینه اقامت در این هتل روباتیک و هوشمند برای اتاقهای تک نفره از شبی 7هزار ین ژاپن (60 دلار) آغاز میشود و تا شبی 18 هزار ین (153 دلار) افزایش مییابد. در اتاقهای 153 دلاری هر فرد امکاناتی در اختیار دارد که بخشی از آنها را هرگز در زندگی روزمره ندیده است و تمامی این امکانات به صورت هوشمند و روباتیک ارائه میشوند.
در لابی هتل یک دست روباتیک شبیه آنچه در کارخانهها به کار گرفته میشود، تعبیه شده است. این دست روباتیک جعبههای شیشهای مخصوص را به هر یک از مسافران میدهد و پس از در اختیار گرفتن اشیای قیمتی، آنها را در قفسههای کاملاً ایمن میگذارد. خدمات امنیتی این دست روباتیک به صورت رایگان ارائه میشود و این سیستم هم قابلیت تشخیص چهره مسافران را دارد.
به هر حال برای ژاپن که بزرگترین توسعهدهنده فناوریهای روباتیک در جهان محسوب میشود، ساخت هتل هوشمند با این امکانات دور از ذهن به نظر نمیرسد و دولت این کشور بر اساس استراتژیهای خود تصمیم گرفته است سال 2020 میلادی بخش اعظم خدماترسانی به مردم خود را به کمک روباتها انجام دهد. اگرچه این روزها بسیاری از کارخانههای سراسر جهان به کمک روباتها فعالیت میکنند، اما در آینده نزدیک شاهد حضور این موجودات آهنی در خانهها و خانوادهها خواهیم بود.