تنها 17 درصد از کاربران تصمیم دارند تا 12 ماه آینده یک تبلت بخرند.
تبلتها یکی از پرطرفدارترین محصولات دیجیتال شخصی در سالهای اخیر بودهاند و به همین دلیل بازار پر رونقی داشتهاند. با این همه بازار این محصولات در چند ماه اخیر وارد چرخه اشباع شده و میزان صادرات و فروش آن کاهش یافته است. به این ترتیب بررسیهای مختلف در این زمینه نشان میدهد که درصد کمی از کاربران قصد خرید یک تبلت جدید در یک سال آینده را دارند.
جدیدترین بررسیهای موسسه تحقیقاتی گارتنر در این زمینه نشان میدهد که تنها 17درصد از کاربران تصمیم دارند تا 12ماه آینده یک تبلت بخرند. این موسسه تحقیقاتی بررسی خود را بر اساس یک نظرسنجی از 19 هزار کاربر انجام داده است. جالب این است که این 17 درصد کاربران مشتاق خرید یک تبلت جدید ساکن کشورها و مناطق توسعهیافته و پیشرفته هستند. با این اوصاف انتظار میرود کاربران ساکن در کشورهای در حال توسعه تمایل بیشتری به خرید تبلت جدید داشته باشند. هر چه باشد تنها بازارهای سودآور برای صنعت تولید تبلت در حال حاضر همین کشورهای در حال توسعه و نه چندان پیشرفته هستند.
این روند در نهایت رهبران و تولیدکنندگان بزرگ بازار تبلت را مجبور به اتخاذ سیاستها و تصمیمهای جدید با ارزیابی مجدد فرصتهای بازاریابی برای انواع تبلت میکند. با این اوصاف است که کارشناسان و تحلیلگران انتظار دارند روند بهروزرسانی پایه و همگانی ابزارهای موبایل در طول سال 2016 تا 10 درصد کاهش پیدا کند. این نظرسنجی و تحقیق در ماههای مه و ژوئن سال جاری میلادی از میان 19 هزار کاربر در کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، برزیل و هندوستان انجام شده است.
«مایک اشریچ» یکی از کارشناسان موسسه تحقیقاتی گارتنر در این مورد میگوید: «نوآوری در تبلتها حالا بیشتر در اپلیکیشنهای ویژه آنها است تا در ویژگیهای سختافزاریشان. از آنجا که اغلب اپلیکیشنها به کمک بهروزرسانیهای رایگان سیستم عاملها و با همان نسل اول و دوم سختافزارهای تبلتها به خوبی کار میکنند، کاربران چندان اجباری برای عوض کردن تبلت فعلی خودشان نمیبینند.
در واقع کاربران چندان به سختافزار علاقهمند نبوده و بیشتر به اپلیکیشنها و اینکه چطور دستگاههایشان در ساختار رایانش ابری با یکدیگر مرتبط میشود و تعامل برقرار میکند، علاقهمند هستند.» این تحقیق و بررسی نشان میدهد که کمتر از یکپنجم کاربران در بازارهای پیشرفته برای خرید یا بهروزرسانی تبلت فعلی خودشان برنامهریزی کردهاند. حالا ضریب نفوذ تبلتها در میان کاربران خانگی آمریکا به بیش از 66 درصد رسیده است و بیشتر از 25 درصد از این کاربران خانگی دو یا چند تبلت در اختیار دارند.
کارشناسان و تحلیلگران بازار تبلت معتقدند که علاوه بر عدم تمایل کاربران به خرید تبلت جدید با امکانات سختافزاری جدیدتر، نمیتوان به راحتی از تاثیر بازار پررونق رقبایی مانند فبلتها یا تبلتهای هیبریدی (لپتاپ- تبلتها) بر بازار تبلتها چشمپوشی کرد. به این ترتیب است که اغلب کاربران و خریداران ترجیح میدهند به جای یک تبلت ساده با امکانات اولیه به سراغ فبلتها و تبلتهای هیبریدی با امکانات بیشتر و بهتر بروند.
کارشناسان معتقدند این روند در نهایت باعث میشود تا ضریب نفوذ تبلت در میان کاربران خانگی کشورهای توسعهیافته به کمتر از 40درصد برسد. در بازار کشورهای در حال توسعه و نهچندان پیشرفته ضریب نفود تبلت پایینتر است و این بازار بیشتر به خرید همان تبلتهای ارزانقیمت تمایل دارد. در این بازارها، تبلتها نقش مکمل را برای موبایلهای هوشمند ایفا میکنند. محدودیت دسترسی به اینترنت پرسرعت و گران بودن تبلتهای هیبریدی و فبلتها باعث شده است که کاربران این کشورها همچنان به خرید تبلتهای ساده تمایل داشته باشند.
به طور کلی تحقیقات گارتنر نشان میدهد که 48 درصد از شرکتکنندگان در نظرسنجی تا زمانی که واقعا نیاز داشته باشند، نمیخواهند یک تبلت جدید بخرند. فرآیند خرید یک تبلت هم این روزها بسیار پیچیده شده است و کاربران مجبور هستند برای این کار در ابتدا میان نیازهایشان اولویتبندی کنند. جالب است بدانید که نیمی از این شرکتکنندگان اعلام کردهاند که به دستگاه فعلی خودشان وفادار باقی میمانند.