موضوع ساماندهی سیمکارتهای بدون هویت، از سال گذشته توجه مسئولان قوه قضائیه، وزارت ارتباطات و اپراتورهای تلفن همراه را برانگیخت؛ بااینحال همچنان هشدارها در زمینه سوءاستفاده از سیمکارت افراد ادامه دارد.
پدیده سیمکارتهای جعلی و ناقص یا همان سیمکارتهای بدون هویت، موضوعی بود که طی سالیان گذشته مشکلات متعددی ایجاد کرده است و درنهایت موجب شد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این زمینه به اقدامی جدی دست بزند. برایناساس، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، سال گذشته اعلام کرد مشترکانی که پیامی مبنی بر لزوم احراز هویت را از سوی اپراتور خود دریافت میکنند، ملزم هستند کدملی خود را پیش از نیمه بهمنماه، به اپراتور مربوطه اعلام کنند. علت این ضربالاجل در احراز هویت سیمکارتها نیز اینگونه اعلام شد که با بهرهگیری از سیمکارتهایی که هویت جعلی دارند، کلاهبرداریهای متعدد صورت گرفته و بهواسطه آنها مشکلات مختلفی ایجاد شده است.
برایناساس، مشترکانی که به آنها اعلام شده بود که باید اطلاعات خود را تکمیل کنند تا نیمه بهمنماه سال قبل فرصت داشتند نسبت به ارسال کدملی خود به اپراتور اقدام کنند. در توضیح بیشتر، دلیل این اتفاق هم اینگونه اعلام شده بود که در بازهای از زمان در سالهای قبل، هنگام خرید سیمکارت، کدملی افراد پرسیده نمیشده که حالا لازم است مشخصات سیمکارت براساس کد ملی مالک مشخص باشد. بههمیندلیل، مشترکانی که اپراتور آنها اعلام کرده اطلاعاتشان ناقص است، موظف شدند کدملی خود را ازطریق شیوههای اعلام شده به اطلاع اپراتور برسانند.
معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، دراینباره به ایسنا گفته بود: لازم است تا بهمنماه (سال قبل) تمام مشترکان، کدهای ملی خود را به اطلاع اپراتور برسانند؛ چراکه در غیراینصورت سیمکارتهای آنها قطع خواهد شد. غلامرضا داداشزاده با بیان اینکه در سالهای گذشته بهواسطه سیمکارتهای جعلی مشکلات متعددی ایجاد شده و اقدامات خلافکارانه ازجمله کلاهبرداری و حتی قتل صورت گرفته است، افزود: از سوی دیگر، بهواسطه این سیمکارتها قاچاق ترافیک انجام میشود و حجم این قاچاق نیز بسیار بالاست و درنهایت لازم است با این تخلفات برخورد شود؛ برهمیناساس، حاکمیت تأکید دارد که تا اسفندماه امسال تکلیف این موضوع روشن شود.
حال حدود یک سال از اجرای این طرح میگذرد و طبق آنچه پیشتر اعلام شده است، دیگر سیمکارتی وجود ندارد که مشخصات کامل مالک آن در سامانه اپراتور مربوطه ثبت نشده باشد. با وجود این همچنان در این حوزه جای دقت نظر بیشتری وجود دارد و ضروری است مردم نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری نشان دهند تا به شیوههای مختلف مانع سوءاستفاده از سیمکارتهایی شوند که به نامشان ثبت شده به گزارش ایسنا، به تازگی مشترکان برخی اپراتورها ازجمله رایتل پیامکهایی را هم دراینارتباط دریافت کردهاند که در قالب آنها بار دیگر بر اهمیت جلوگیری از امکان سوءاستفادههای احتمالی از سیمکارتها تأکید شده است. در متن یکی از این پیامکهای ارسالی آمده است: «مشترک گرامی! مسئولیت هرگونه سوءاستفاده از سیمکارتهای تلفن همراه برعهده مالک قانونی آن است.
معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه-معاونت پیشگیری دادگستری تهران». در پیامکی دیگر نیز اینگونه آمده است که «مشترک گرامی! در صورت سرقت یا مفقودشدن تلفن همراه، برای پیشگیری از هرگونه سوءاستفاده از سیمکارت، به یکی از دفاتر خدمات مشترکین مراجعه و نسبت به مسدودکردن سیمکارت اقدام کنید. معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه-معاونت پیشگیری دادگستری تهران».