پس از آنکه اینستاگرام از حذف دنبال کنندگان غیرواقعی صفحات مختلف در این شبکه اجتماعی خبر داد، شمار قابل توجهی از دنبال کنندگان برخی از بازیگران ایرانی ریزش کرد و فالوئرهای برخی بازیگران به نصف کاهش یافت تا همان گونه که قابل پیش بینی بود، بالاخره این بازی تبلیغاتی لو برود.
وقتی بهنوش بختیاری پس از رسیدن فالوئرهای صفحه اینستاگرامش به پنج میلیون نفر با تعبیر توهم آور «ارتش بهنوشیها»، از شمار هوادارانش یاد میکند، لزوماً ربطی به منزله معتبر یا حتی خاص بودنش ندارد، چرا که تصور نمیکنیم، هنر شخصی چون آغداشلو با هنرمند محترمی چون این بازیگر سینما و تلویزیون قابل مقایسه باشد و البته صدها هنرمند دیگر را نیز برای مقایسه میتوان مثال زد که اصالت و اهمیت شمار فالوئرها را به چالش کشید.
در زمانی که بهنوش بختیاری 5 میلیون فالوئر داشت، الناز شاکردوست 4.3 میلیون فالوئر، مهناز افشار با 4.2 میلیون فالوئر، سحر قریشی با 3.9 میلیون، بهنوش طباطبایی 3.5 میلیون، رامبد جوان با 3.3 میلیون فالوئر، ترانه علیدوستی با 3.2 میلیون فالوئر، امیر تتلو 3.1 میلیون فالوئر، محمدرضا گلزار با 3.1 میلیون فالوئر، بهرام رادان با 2 میلیون فالوئر، بهاره رهنما با 2 میلیون فالوئر، نیکی کریمی با 1.8 میلیون، رضا عطاران با 1.6 میلیون فالوئر، مهران مدیری با 1.5 میلیون فالوئر، علی کریمی با 1.1 میلیون فالوئر، حسام نواب صفوی و سحر دولتشاهی یک میلیون فالوئر داشتند.
اکنون شمار فالوئرهای بیشتر این بازیگران افزایش چندهزار تایی طی ماههای اخیر داشته؛ اما پس از آنکه در چند روز اخیر، اینستاگرام اقدام به حذف فالوئرهای غیرواقعی کرد، طرفداران بهنوش بختیاری که به 5.2 میلیون رسیده بود، با ریزش 400 هزار تایی به 4.8 میلیون رسید. همچنین حسام نواب صفوی که یک میلیون هوادار داشت، با ریزشی حدود 400 هزار مخاطب پس از بهنوش بختیاری در جایگاه دوم این رده بندی تازه قرار گرفته است.
سایر چهرهها ریزش چندانی نداشتهاند اما این به این معنا نیست که هیچ فالوئر غیرواقعی ندارند، بلکه اکنون اینستاگرام یک روش برای ایجاد فالوئرهای غیرواقعی را مسدود کرده، حال آنکه روشهای متعددی برای ایجاد فالوئرهای غیرواقعی وجود دارد و احتمالاً در آینده نیز شاهد ریزش چشمگیر تعداد فالوئرهای برخی چهرهها خواهیم بود. با این حال این بازی همچنان ادامه دارد و به هر ترتیب، تجارتی شکل گرفته که هر روز راهکارهای فنی تازهای برای رونق بخشیدن به آن کشف و عرضه میشود!
همان گونه که «تابناک» پیش از این اتفاق مورد تأکید قرار داده بود، حقیقت آن است که ارتش «سحریها» و «بهنوشیها» و «خاصیها» و «تتلیتیها» یک توهم بزرگ به وجود میآورند که ظاهراً در دنیای واقعی و کف خیابانها، باعث بروز مشکلات متعددی نیز شده است. مشخصاً برخی از هنرمندان خانم که اتفاقاً جزو بازیگران شاخص نیستند، در زمان عقد قرارداد با استناد به همین فالوئرها، رقمهای قابل توجهی را پیشنهاد میدهند که با میزان فروششان در گیشه نسبتی ندارد.
بنابراین، برخورداری از این تعداد فالوئر، صرفاً معانی معنوی ندارد و میتواند ما به ازای اقتصادی نیز در سینمای ایران داشته باشد. به همین دلیل، وقتی بهنوش بختیاری در صدر لیستی قرار میگیرد که برخی حاضران در آن را دیدید، تردید آفرینی در شمار فالوئرها و اصالتشان با مقاومت کمتری مواجه میشود. تعداد لایکهای هر پست به خوبی نشان میدهد که چه میزان اصالت شمارگان این فالوئرها قابل تأیید است و محتوای کامنتها نیز انگیزه عمده فالوئرها را به تصویر میکشد.
البته باید به سرمایه گذاران توصیه کرد که متکی بر این فالوئرها روی هنرمندی سرمایهگذاری نکنند، چون منطقاً بازیگرانی چون بهنوش بختیاری با 4.8 میلیون فالوئر، بیش از رضا عطاران با 1.6 میلیون فالوئر در گیشه سینمای ایران یا هر بستر اقتصادی دیگری نمیفروشد و با همین استدلال ساده، میتوان پی برد که بنیانهای اقتصادی متکی بر این فالوئرها نیز تا چه میزان سست است. در این اوضاع که کار میان برخی از این هنرمندان به جنگ کلامی نیز رسیده و رقابت به شکل بدی بالا گرفته، تنها میتوان خوشحال بود که هنوز مفهومی به نام «لینکدین» برای اکثر سلبریتیها، معنا نشده است!