اپراتورها

تلفن همراه

September 10, 2016
19:40 شنبه، 20ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79717

ترابرد شماره چه اطلاعاتی را از سیم‌کارت شما پاک می‌کند؟

طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های همراه در حالی به اجرای نهایی رسیده که هنوز برخی مشترکان نمی‌دانند با ترابرد شماره‌شان چه اتفاقی برای اطلاعات آنان می‌افتد؟
 
طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه در آستانه هفته دولت به صورت تجاری در کشور راه‌اندازی شد تا مردم بتوانند بدون دغدغه خاطری به اثاث‌کشی بین اپراتوری با هزینه اندک بپردازند.
 
اپراتورهای موبایل کشور نیز با دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سامانه‌های مستقل اما یکپارچه با مرکز ترابرد رگولاتوری را تعبیه و طراحی کردند.
 
ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه (MNP) سرویسی است که به مشترک اجازه می‌دهد بدون تغییر شماره تلفن همراه خود، از خدمات اپراتور تلفن همراه دیگری استفاده کند.
 
به عبارت دیگر ارزش سرشماره‌های موبایل از بین رفته و با هر سرشماره‌ای می‌توان وارد اپراتورهای ارتباطی شد؛ از این حیث است که مهاجرت و اثاث‌کشی بین اپراتوری نیز به آن اطلاق می‌شود.
 
علی‌رغم اینکه اجرای تجاری طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه (MNP) بیش از دو هفته است اجرایی شده و پیش از آن هم حدود 40 روز در بستر پایلوت بود، انتظار می‌رفت اطلاع‌رسانی‌های بیشتری درباره چالش‌های این طرح صورت گیرد.
 
در حال حاضر بسیاری از مشترکانی که متقاضی ترابرد شماره‌شان هستند یا این کار را انجام داده‌اند نسبت به برخی امور مرتبط و حیاتی اطلاعات کافی ندارند.
 
یک مورد از چالش‌ها این است که با انجام ترابرد شماره به اپراتوری دیگر برخی اطلاعات مشترکان پاک می‌شود و بنابراین در پاسخ به این سوال که "با ترابرد شماره چه اطلاعاتی از سیم‌کارت پاک می‌شود؟" باید گفت:
 
با ترابرد شدن شماره تلفن همراه، تمامی اطلاعاتی که از قبل روی سیم‌کارت وجود داشته مانند دفترچه تلفن حذف می‌شود، چرا که تعویض سیم‌کارت مانند سوزاندن سیم‌کارت قبلی و دریافت سیم‌کارت جدید است.
 
علاوه بر اینکه برای سیم‌کارت‌های اعتباری، میزان اعتبار نیز صفر خواهد شد.
 
بنابراین مشترکان اعتباری باید مطلع باشند که علاوه بر پاک شدن اطلاعات موجود روی سیم قبلی‌شان، اعتبار کنونی‌شان را هم از دست می‌دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.