شورایعالی فضای مجازی درصدد است با تدوین سیاستهای داخلی برای پیامرسانهای اجتماعی (OTT)، چارچوب و سند مشخصی برای بهرهبرداری از شبکههای پیامرسان داخلی و خارجی تدوین و تصویب کند. بر همین اساس قرار است چارچوب این سند با همکاری مشاورههای داخلی و خارجی مانند مرکز تحقیقات مخابرات ایران تدوین و با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی نهایی و اجرائی شود. در این میان سه ضلع مراکز تحقیقاتی، شورایعالی فضای مجازی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال تدوین سیاستها و چارچوب فعالیت پیامرسانهای اجتماعی هستند.
صادق عباسیشاهکوه، معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، میگوید: «برای نحوه فعالیت اوتیتیها، مشاورههای داخلی و خارجی داشتیم اما چون در بین آنها مهمتر از همه بحث پیامرسانهای اجتماعی مطرح شد، با هماهنگی با مرکز ملی فضای مجازی چارچوبی را نهایی میکنیم تا سیاستهای آن نهایی و ابلاغ شوند».
او میافزاید: «در این سند نحوه فعالیت و حمایت از پیامرسانهای اجتماعی داخلی نیز تدوین خواهد شد و ما در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وظیفه انتشار فراخوان برای پیامرسان اجتماعی داخلی را برعهده خواهیم داشت». به گفته او هنوز فرایند کار نهایی نشده است اما شاید نحوه فعالیت و صدور مجوز برای آنها مانند گذشته از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و با فرایند پروانه فعالیت باشد که در این صورت شاید شبکهها فعالیت گستردهتری نسبت به پیامرسان داشته باشند. درصورتیکه شورایعالی فضای مجازی تصویب کند، امکان پرداخت الکترونیکی و پرداخت خدمات دولت الکترونیکی را نیز میتوان به شبکههای پیامرسان داخلی افزود.
پیش از این سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی، گفته بود: «سیاست بستن و مسدودسازی شبکههای اجتماعی دیگر جواب نمیدهد؛ این کار نهتنها مشکلی را حل نمیکند بلکه برای مردم ایجاد مشکل خواهد کرد». او درباره بحث حمایت از شبکههای اجتماعی بومی از سوی شورایعالی فضای مجازی و تدوین سندی ملی در این راستا، از تهیه و تدوین سندی دراینباره خبر داد که هنوز نهایی نشده و پیشنهاد آن مطرح شده است. در این سند بحث حمایت از شبکههای داخلی متناسب با بزرگی آنها مطرح شده تا روال جذب مخاطبان آنها تسهیل شود.
همچنین حمایت از آنها در قالبهای مختلفی مانند خدمات تبلیغاتی کمهزینه، ارائه خدمات دولت الکترونیکی، اتصال شبکه اجتماعی به شبکه مخابراتی کشور و… در نظر گرفته شده است. در این میان، دبیر شورایعالی فضای مجازی معتقد است باید از سیاستهای ترکیبی برای تشویق شبکههای اجتماعی داخلی استفاده کرد تا از این طریق موجب رونق آنها شد و میل و رغبت مردم را به سمت استفاده از این بسترها سوق داد. طبق آمارهایی که پیش از این از سوی شورایعالی فضای مجازی اعلام شده بود، ۶۰ درصد کاربران ایرانی از محتوای سرگرمی شبکههای اجتماعی استفاده میکنند.
به گفته فیروزآبادی؛ متأسفانه شاخص بهکارگیری شبکههای اجتماعی در کشور و نحوه استفاده از آن نگرانکننده و بیش از ۶۰ درصد سرگرمی است. در کشوری که درجه آمادگی الکترونیکی آن دو رقمی و در حوزه دولت الکترونیکی نیز رتبه آن سهرقمی است، این میزان سرگرمی در حوزه شبکههای اجتماعی نگرانکننده است و این نشان میدهد نخبگان جامعه در حوزه تولید محتوا، تأمین نیازهای اطلاعاتی، اقناع و هدایت مردم فعال نبودند. در همین راستا، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی زمستان سال ۹۴ نظرسنجی تخصصی درباره ضوابط و مقررات حاکم بر خدمات بر شبکه (OTT) منتشر کرد اما هنوز به مرحله اجرائی نرسیده است. در سالهای اخیر استفاده از خدمات ارتباطی و تحویل محتوا از طریق اینترنت، رشد درخورتوجهی داشته است.
با توجه به افزایش ضریب نفوذ دسترسی به اینترنت در بین افراد جامعه و همچنین افزایش کیفیت سرویس و پهنای باند آن، پیشبینی میشود در سالهای آتی نیز این روند رو به رشد ادامه داشته باشد. از اینرو، بررسی تأثیرات مثبت و منفی این خدمات بر کاربران اینترنت کشور و همچنین تأثیر گسترش استفاده از آنها بر کسب و کار سایر بازیگران و ذینفعان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند به سیاستگذاریهای مناسبتر برای مدیریت این حوزه، حمایت از حقوق و حریم خصوصی کاربران نهایی و نیز حمایت از توسعه فناوریهای نوین در کشور کمک کند.