اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 3, 2016
13:57 پنجشنبه، 13ام آبانماه 1395
کد خبر: 80957

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی: درآمد گوگل 4 برابر درآمد نفت ایران است/ فضای مجازی اهم از رسانه است

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: گرچه ماهیت مشترکی میان رسانه های جدید و فضای مجازی وجود دارد؛ اما باید قبول کنیم که فضای مجازی اهم از رسانه است.
 
حجت الاسلام سید سعید رضا عاملی، امروز در «همایش سواد رسانه ای و مسوولیت اجتماعی» با اشاره به ضرورت توجه به فضای مجازی گفت: ایجاد وحدت میان امت اسلامی و همچنین استقرار ارزش های اسلامی در جهان بدون توجه به فضای مجازی و اینترنتی ممکن نیست.
 
وی با برشمردن ضرورت های یادگیری فضای مجازی ، تصریح کرد : فضای امروز ما از واقعی به فضای مجازی منتقل شده و شاخص پیشرفتگی و عقب ماندگی هر کشور به میزان توسعه فناوری های فضای مجازی است.
 
 حرکت  مشاغل به سمت فضای مجازی
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اتفاقاتی در دنیای معاصر افتاده که نیاز ما را به سواد مجازی افزایش می دهد، تصریح کرد:  برخلاف تصور کسانی که فکر می کنند اینترنت فقط برای جستجوی فیلم، تصویر و متن است، باید قبول کنیم که اینترنت در تمام عرصه های زندگی ما وارد شده است.
 
وی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به رشد استفاده از اینترنت، گفت : 55 درصد از مشاغل در سال 2010 در آمریکا نیازمند سواد حرفه ای در فناوری فضای مجازی بوده و این آمار تا سه سال آینده به 78 درصد  می رسد. زیرا همه مشاغل به حوزه فضای مجازی منتقل می شود.
 
عاملی تاکید کرد: حضور فناوری های جدید ضرورت نیاز به این سواد را افزایش می دهد و یکی از مزایای آن گسترش قلمرو دانش است، به گونه ای که امروزه مهندسی کامپیوتر پاسخ گو، توسعه فضای مجازی نیست.
 
 مراقب استعمار فضای مجازی باشیم
 
وی با بیان اینکه تغییر رفتار فرهنگی در حال رشد است ، تاکید کرد: جامعه در فضای مجازی نمی داند به چه چیزی دسترسی پیدا می کند و امروز و استعمار فضای مجازی در قالب فهم ساختار و چالش های مجازی ظهور می کند.
 
 وی با بیان اینکه استعمار جغرافیایی به استعمار فرهنگی و امروز نیز به استعمار مجازی انتقال تغییر کرده، افزود: باید با شناختی کامل در این محیط فعالیت کنیم.
 
عاملی افزود: شرکت گوگل سال گذشته 400 میلیارد دلار در بورس سرمایه گذاری کرد و درآمد سال گذشته گوگل چهار برابر درآمد نفتی یک سال ایران بود.
 
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در ادامه به استفاده از این فضا برای مدیریت و حاکمیت جامعه اشاره کرد و افزود: دولت کره در فضای مجازی به گونه ای عمل کرده که میزان مراجعه مردم به ادارات دولتی و خصوص برای گرفتن خدمات به صفر رسیده است.
 
 جهت گیری سواد رسانه ای به سمت مسوولیت اجتماعی و الهی 
 
عضو شورای عالی فضای مجازی کشور جهت گیری سواد رسانه ای جدید و فضای مجازی به سمت تامین سلامت و مسوولیت اجتماعی و الهی را از دیگر ضرورت های سواد رسانه ای بر شمرد و تاکید کرد: باید دامنه سواد را به حوزه گسترده ای برسانیم و فضای مجازی این تعامل را ایجاد می کند.
 
وی تعبیر دولت الکترونیک را با توجه به پیشرفت فضای مجازی صحیح ندانست و تصریح کرد: امروزه شاهد انفجار دولت و انتقال محتوا به فضای مجازی هستیم.
 
 عاملی جهانی شدن قلمرو زندگی را یکی از ضرورت های افزایش سواد رسانه ای بیان کرد و افزود : با ارتباطاتی که به وجود آمده، دامنه کار ما بسیار گسترش یافته و گرچه ماهیت مشترکی میان رسانه های جدید و فضای مجازی وجود دارد؛ اما باید قبول کنیم که فضای مجازی اهم از رسانه است و خطای اندیشمندانه است که هر دو را یکی بدانیم.
 
وی تاکید کرد: انسان در فضای اجتماعی رشد می کند به گونه ای  فضای مجازی متراکم ترین فضای اجتماعی است.
 
مهمترین نگرانی اجتماعی آشفتگی ارتباطات است
 
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: دامنه مدیریتی در ایران، فقط ارتباط با 80 میلیون نفر نیست و باید ارتباط 80 میلیون نفر را با هفت میلیارد نفر جمعیت جهان برقرار کنیم.
 
 عاملی مهمترین نگرانی اجتماعی را آشفتگی ارتباطات عنوان کرد : سواد رسانه ای فقط سواد نیست بلکه دامنه توانایی و مهارت های انسان را افزایش می دهد.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: سواد مجازی مفهومی است که درجات مختلفی دارد و دامنه آن یکسان نیست و گاهی سواد اینترنتی به سطحی می رسد که به طراحی روتر (نرم افزارهای پیچیده مالی برای محاسبات اقتصادی) می رسد.
 
عاملی با اشاره به اینکه سواد رسانه ای در پنج سطح دارای اهمیت است، افزود : یعنی هر انسانی باید علاوه بر سواد دانشی، با سواد حرفه ای، مهارتی، سواد حقوقی و جزایی، معرفتی و همچنین سواد انتقادی و تحلیلی آشنا باشد.
 
وی به افزایش کانال تلویزیونی  در غرب اشاره کرد و ادامه داد: این موضوع باعث می شد کودکان خشن ترین صحنه ها را بیبند و کارشناسان تصمیم گرفتند تا بیند گان حق انتخاب داشته باشند و بتوانند فضایی متفاوت را نیز تماشا کنند.
 
این پژوهشگر و نویسنده از ضرورت تسلط بر دامنه های گسترده دانش جدید به عنوان یکی از ضرورت های سواد رسانه ای یاد کرد و برنامه توسعه قطر را به عنوان نمونه  مثال زد.
 
وی عصر آینده را عصر اینترنت همه چیزها دانست و گفت: منطق بهره وری یعنی تعادل میان سرمایه گذاری  و داده  است و در واقع امروز منطق بهره وری تغییر کرده بگونه ای که بهره وری در فضای مجازی به بی نهایت می رسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.