تلفن همراه

گوشی

November 21, 2016
10:44 دوشنبه، 1ام آذرماه 1395
کد خبر: 81236

آشفته بازاری به نام تعمیرات موبایل

حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون گوشی هوشمند بدون گارانتی در دست خریداران تلفن همراه است و تعمیر این گوشی‌ها در زمان بروز مشکل موضوعی است که در موارد متعدد مشکلاتی را برای مردم به همراه داشته است.
 
علاوه بر گوشی‌هایی که ممکن است گارانتی آن‌ها معتبر نباشد، گوشی‌های مختلفی نیز هستند که مدت گارانتی آن‌ها به پایان رسیده، اگر به این لیست گوشی‌های فاقد گارانتی را هم اضافه کنیم مشخص می‌شود چندین میلیون گوشی در کشور وجود دارد که هنگام خرابی و بروز مشکل پیدا کردن تعمیرکاری مناسب برای آن‌ها می‌تواند تبدیل به یک معضل شود.
 
به گفته کارشناسان اتحادیه تجهیزات مخابراتی بر اساس تحقیقات صورت گرفته اگر حتی بحث قاچاق گوشی‌های موبایل برطرف شود حداقل ظرف ۲ تا ۳ سال آینده در بازار گوشی‌های وجود دارد که نیاز به خدمات دارند. حال آنکه با توجه به آشفته بازار موجود لازم است ساماندهی خاصی در این خصوص صورت بگیرد تا تعمیرکاران خیابانی که فاقد تخصص و تجهیزات لازم هستند برای شهروندان ایجاد مشکل نکنند.
 
مراجعه به تعمیرگاه های غیرمجاز در موارد مختلف برای مردم مشکلات متعدد ایجاد می‌کند به عنوان مثال ممکن است در مواردی قطعات غیراصلی برای تعمیر گوشی مورد استفاده قرار گرفته و برای آن‌ها هزینه قطعه اصلی دریافت شود. گاهی نیز ممکن است هزینه‌های چندبرابری از مشتری دریافت شده و حتی دستگاه‌ها بدون تست کنترل کیفیت تحویل مشتری داده شده و پس از مدتی بسیار کوتاه دوباره دچار مشکل شوند.
 
از سوی دیگر در مواردی هزینه تعویض قطعاتی مثل ال‌سی ‌دی با قیمت‌هایی بالغ بر ۵۰۰ هزار تومان انجام می‌شود اما تعمیرکاران برای این قطعات هیچ گارانتی ارائه نکرده و این احتمال وجود دارد که فرد پس از مدتی بار دیگر با هزینه بالا مجبور به تعمیرات مجدد شود. حتی گاهی بهتر آن است که اصلا برای تعمیر یک گوشی هزینه‌ای صرف نشود چرا که عمر مفید گوشی‌های هوشمند زمانی بین ۲.۵ تا پنج سال است و پس از این مدت شاید تعمیر گوشی نیز فایده‌ای نداشته باشد.
 
غلامحسین کریمی، رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی در گفت‌وگو با ایسنا، از لزوم طبقه‌بندی تعمیرکاران تلفن همراه خبر داده و این موضوع را از برنامه‌های آتی این اتحادیه دانست.
 
وی همچنین اظهار کرد: در خصوص گوشی‌هایی که دارای گارانتی هستند به طور طبیعی در مدت زمان گارانتی فرد نباید هزینه‌ای جهت تعمیر گوشی خود پرداخت کند. البته در این زمینه شرایطی نیز وجود دارد وبه عنوان مثال اگر دستگاهی داخل آب‌ افتاده یا ضربه خورده باشد گارانتی آن ابطال می‌شود.
 
رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی ادامه داد: گاهی نیز ممکن است مدت زمان گارانتی به پایان رسیده باشد یا گوشی فاقد گارانتی باشد که در این موارد لازم است میان سرویس دهنده و سرویس گیرنده توافقات لازم پیش از انجام کار صورت بگیرد. از سوی دیگر ضروری است مردم از حقوق خود آگاه شوند تا بتوانند شرایط بهتری را تجربه کنند.
 
کریمی خطاب به مردم توصیه کرد پیش از انتخاب تعمیرگاهی برای تلفن همراه خود به برخی مسائل توجه کرده و مواردی مانند داشتن مجوز معتبر یا امکانات و تجهیزات مناسب را مورد بررسی قرار دهند چرا که به عنوان مثال برای تعمیر گوشی‌های هوشمند لازم است که فرد یک دستبند خاص داشته باشد تا ‌آی‌سی گوشی باردار نشود در غیر این صورت ممکن است مشکلات متعددی برای گوشی تلفن‌همراه پیش آید.
 
وی همچنین از مردم خواست ضمن اطلاع از حقوق شهروندی از حق خود در صورت بروز مشکل با شورای حل اختلاف اتحادیه تجهیزات مخابراتی با شماره تلفن ۶۶۷۶۳۰۳۵ تماس بگیرند.
 
رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی درعین حال خاطرنشان‌ کرد: در حال حاضر در کشور بالغ بر ۵۰ میلیون گوشی هوشمند در دست مردم قرار دارد که به هنگام تعمیر آن‌ها لازم است افراد مجموعه‌ای معتبر را پیدا کنند. حال اگر ما در حوزه تعمیرات موبایل نیز دارای شرایطی شویم که تعمیرگاه‌های دارای برند (نمانام) به فعالیت بپردازند شاید این بازار ساماندهی شود چرا که فعالیت شرکت‌های معتبر و برند می‌توانند در تامین رضایت مشتری و کیفیت خدمات نقش بسزایی داشته باشد. حتی می‌توان به مرور زمان از این تعمیرگاه‌های برند برای ارائه خدمات به کشورهای همسایه نیز بهره گرفت.
 
با این وجود در شرایط موجود، همچنان به مانند خرید موبایل در زمینه تعمیر نیز بازاری آشفته و نابسامان وجود دارد که نگرانی‌های متعدد برای مردم ایجاد می‌کند. البته به تازگی مرکزی به عنوان اولین تعمیرگاه برندی تلفن همراه راه‌اندازی شده که برای استفاده از خدمات آن افراد می‌توانند در شهر تهران به شماره ۴۳۴۱۲ تماس بگیرند تا با پیک رایگان دستگاه خود را به دست تعمیرگاه مربوطه رسانده و از خدمات آن استفاده کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.