تلفن همراه

گوشی

September 8, 2017
10:52 جمعه، 17ام شهریورماه 1396
کد خبر: 84827

چرا تصاحب اچ تی سی توسط گوگل منطقی است

روز گذشته خبر تصاحب کسب و کار تولید گوشی‌های هوشمند اچ‌تی‌سی توسط گوگل تعجب بسیاری را برانگیخت؛ اما چرا تصاحب اچ‌تی‌سی توسط گوگل به نوعی منطقی است؟
 
بعد از ظهر دیروز شاهد انتشار خبری در مورد مذاکرات نهایی اچ‌‌تی‌سی و گوگل برای تصاحب کسب و کار گوشی‌های هوشمند کمپانی تایوانی بودیم. همانطور که اشاره کردیم، گوگل فقط در پی تصاحب کسب و کار گوشی‌های هوشمند اچ‌تی‌سی است و سایر بخش‌های این کمپانی نظیر بخش هدست‌های واقعیت مجازی وایو همچنان در اختیار تایوانی‌ها خواهد بود. 
 
هرچند تصاحب اچ‌تی‌سی توسط گوگل کمی تعجب آور بود، اما با بررسی مسائل و مشکلاتی که اچ‌تی‌سی در سال‌های اخیر با آن‌ها روبرو بوده در کنار نیاز اپل برای داشتن یک بازوی قدرتمند سخت‌افزاری به منظور تولید محصولاتی نظیر پیکسل، به نظر می‌رسد که این داد و ستد منطقی باشد. گوگل پس از توقف تولید محصولات سری نکسوس، سیاست دیگری را در پیش گرفته که هدف آن به چالش کشیدن محصولات رده‌ بالای بازار نظیر آیفون‌های اپل از طریق گوشی‌هایی است که توسط خود گوگل طراحی شده‌‌اند. 
 
غول جستجو سال گذشته نسل اول گوشی هوشمند خود را با عنوان پیکسل و پیکسل ایکس ال راهی بازار کرد. این گوشی با رویکرد مناسبی از سوی منتقدین روبرو شد، اما پیکسل‌های گوگل در بازار کم فروغ بودند؛ چراکه فروش این محصولات آنچنان که باید بالا نبود. تصاحب یک کمپانی فعال در حوزه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند می‌تواند گوگل را در موقعیت بهتری قرار دهد تا بتواند خواسته‌های خود از بخش سخت‌افزار را به نحو بهتری پیاده کند. یقینا با تصاحب اچ‌تی‌سی، گوگل می‌تواند کنترل بیشتری روی فرایند تولید محصولات خود داشته باشد. 
 
البته این اولین باری نیست که گوگل در مسیر تصاحب یک کمپانی فعال در حوزه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کند. پیش از این نیز گوگل در سال ۲۰۱۲ میلادی، کمپانی موتورولا را با پرداخت بیش از ۱۲.۵ میلیارد دلار تصاحب کرد. دیدگاه اولیه در خصوص تصاحب موتورولا توسط گوگل این بود که این کمپانی در نظر دارد تا محصولات سری نکسوس خود را بهتر از پیش کند. اما واقعیت چیز دیگری را برای گوگل رقم زد؛ تصاحب موتورولا را می‌توان یک شکست واقعی برای گوگل تعبیر کرد. گوگل هیچگاه در زمانی که موتورولا را در اختیار داشت به سراغ ترکیب تیم‌های اندروید و تیم توسعه‌ی گوشی‌های موتورولا نرفت. هر دو کمپانی مسیر متفاوتی را طی کردند، بطوریکه موتورولا در بازار آمریکا همچنان به تولید گوشی‌های هوشمند اندرویدی با سبک و سیاق خود می‌پرداخت که از جمله‌ی آن‌ها باید به Moto X Pure اشاره کرد. در واقع موتورولا و گوگل هیچ وقت از ظرفیت همکاری با یکدیگر استفاده نکردند تا محصولات با برند موتورولا تفاوتی با سایر گوشی‌های اندروید موجود در بازار نظیر سامسونگ، ال‌جی یا اچ‌تی‌سی داشته باشند. 
 
پس از گذشت دو سال تصاحب موتورولا توسط گوگل، غول جستجو کسب و کار گوشی‌های هوشمند موتورولا را در ازای دریافت ۲.۹ میلیارد دلار به لنوو چین فروخت. نتیجه‌ی تصاحب و فروش موتورولا چیزی جز از دست دادن سرمایه و همچنین وابستگی به سایر کمپانی‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند اندرویدی برای گوگل به ارمغان نیاورد. 
 
حال گوگل در آستانه‌ی رونمایی از نسل بعدی گوشی‌های هوشمند خود که با پیکسل ۲ شناخته می‌شود، در شرف تصاحب کسب و کار گوشی‌های هوشمند اچ‌تی‌سی است. بنابر شایعات منتشر شده، پیکسل ۲ توسط اچ‌تی‌سی و پیکسل ۲ ایکس ال توسط کمپانی ال‌جی تولید خواهد شد. 
 
اگر به تاریخ همکاری‌های گوگل به کمپانی‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند نگاهی بیاندازیم، خواهیم دید که گوگل اولین گوشی هوشمند از سری نکسوس را که نکسوس وان نام داشت، با همکاری اچ‌تی‌سی در سال ۲۰۰۹ تولید و راهی بازار کرد. دو سال بعد، اچ‌تی‌سی و گوگل دوباره برای تولید تبلت نکسوس ۹ با یکدیگر همکاری کردند. 
 
در صورتی که خبر مربوط به تصاحب کسب و کار گوشی‌های هوشمند اچ‌تی‌سی به واقعیت بپیوندد، بدین معنی است که دوباره گوگل دو بخش از پازل مربوط به تولید گوشی را در دست دارد: بخش نرم‌افزاری و بخش سخت‌افزاری. به طور حتم گوگل با در اختیار داشتن دو فاکتور مهم در فرایند تولید گوشی‌های هوشمند می‌تواند به رقابتی بهتری با آیفون‌های اپل بپردازد. 
 
البته باید به این نکته اشاره کنیم که اچ‌تی‌سی در حال نزدیک شدن به پایان فعالیت به عنوان یک کمپانی مستقل است، از این‌رو در صورتی که گوگل موفق به تصاحب اچ‌تی‌سی نشود، کمپانی دیگری این غول تضعیف شده‌ی تایوانی را مال خود خواهد کرد. بلومبرگ در آگوست سال جاری با انتشار گزارشی اعلام کرد که اچ‌تی‌سی در حال مذاکره با کمپانی‌های متعددی برای واگذاری بخش گوشی‌های هوشمند یا تمام بخش‌های کمپانی است. ارزش سهام اچ‌تی‌سی از سال ۲۰۱۱ میلادی روند رو به افولی در پیش گرفته و همزمان با آن اچ‌تی‌سی سهم بازار خود را نیز از دست داده است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.