دانشمندان در حال استفاده تکنیکهای فیلمهای هالیوودی، در زمینه علوم اعصاب برای مطالعه روی مغز انسان هستند.
به گزارش ایسنا و به نقل از ساینتیفیک امریکن، تکنیکهای تصویرسازی کامپیوتری به طور گستردهای در فیلمهای بزرگ هالیوودی بکار میرود. این فناوری امکان واقعی کردن اتفاقات خارقالعاده را میسر میسازد. ساینتیفیک امریکن گزارش میدهد که این فناوری به تدریج در حال پیدا کردن مسیر خود در دنیای علوم اعصاب است و در بررسیها و تحقیقات مرتبط با مغز انسان بکار گرفته میشود.
در نشست سالانه انجمن علوم اعصاب در سال 2017 که درواشنگتن برگزار شد گروهی از محققان دو پروژه را معرفی کردند که در آن به عملکرد این فناوری درزمینه علوم اعصاب پرداختند.
تیلر آرد، از محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس نشان داد که چگونه با کمک تکنیکهای "رندرینگ" کامپیوتری(فرآیند نمایش تصاویر اجسام سه بعدی بر روی صفحه نمایشگر دو بعدی) میتوان نتایج ام آر ای را جهت ایجاد تصاویر از حجم بالایی از اطلاعات به کار گرفت. آرد و تیم تحققیاتی وی نرمافزاری را ایجاد کردند که ارسال این اطلاعات را آسان میسازد. وی همچنین اعلام کرد که تیم تحقیقاتی وی در تلاش است تا این نرمافزار به رایگان در اختیار سایر محققان قرار گیرد.
با این حال تنها هدف این تیم تحقیقاتی استفاده از تکنیکهای تصویرسازی کامپیوتری برای اسکن ام آر آی نیست. آنها قصد دارند که برای ایجاد تصاویر سه بعدی از مغز انسان این تکنیک را با واقعیت مجازی ترکیب نمایند و بدین ترتیب به محققان امکان بررسی آسانتر مغز انسان و اجرای تشریح مجازی را بدهند. آرد معتقد است این تکنیک نسبت به تکنیکهای مرسوم امکان شناسایی موثرتری در زمینه عصب شناسی را فراهم میکند.
آرد در گفتگو با مجله علمی ساینتیفیک امریکن گفت: استفاده از این فناوری در فراگیری علوم اعصاب میتواند کمک بزرگی در این زمینه باشد. پیش از این باید تمامی قسمتهای عصب مورد بررسی قرار میگرفتند که بسیار مشکل بود. اما با این روش جدید میتوان ساختار سه بعدی مغز را بهتر درک کرد.
آرد امیدوار است فناوری تصویرسازی عصب در واقعیت مجازی تا سال آینده در دسترس قرار گیرد.
ردیابی عصبها با کمک واقعیت مجازی
در حال حاضر فناوری واقعیت مجازی بیشتر محدود به بازی و سرگرمی است اما گروهی از محققان دانشگاه یوتا در سالت لیک سیتی برنامه ای را ایجاد کردهاند که به دانشمندان امکان استفاده از واقعیت مجازی برای ردیابی آسانترعصبها را میدهد.
در روشهای مرسوم دانشمندان مجبور به ایجاد تصاویر دو بعدی برای اسکن عصبها و نیز چرخش تصاویر برای مشاهده قسمتهای عقبی شاخههای عصب هستند. با توجه به اینکه یک میلیمتر مکعب از مغز انسان حاوی 50 هزار عصب است و هر کدام از این عصبها تقریبا 6 هزار اتصال با عصبهای اطراف خود دارند، این فرآیند میتواند قدری کند پیش رود.
تیم تحقیقاتی دانشگاه یوتا موفق به یافتن روشی برای ایجاد تصاویر سه بعدی واقعیت مجازی از مسیرهای نرونها شدند که به دانشمندان این امکان را میدهد که در اطراف این تصاویر حرکت کرده و به طور دستی چرخش آنها را کنترل نمایند.
در این برنامه، چهار دانشمند علوم اعصاب با کمک فناوری جدید واقعیت مجازی و یک رایانه دسکتاپ استاندارد، مجموعه ای از تصاویر اعصاب را ترسیم کردند. فناوری واقعیت مجازی به اندازه روش دسکتاپ دقیق است اما 1.7 برابر نسبت به ان سریعتر عمل میکند.
ویل آشر که این فناوری را تشریح میکرد به ساینتیفیک امریکن گفت که تیم وی امیدواراست ظرف یک سال برنامه تجاری سازی این دستگاههای واقعیت مجازی را منتشر کند.