آزمایش بالن سیار مخابراتی برای تمام استانها
رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از تصویب پیشنهاد وزارت ارتباطات برای استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک و بانک های اطلاعاتی برای توزیع عادلانه و مناسب نیازمندی های حیاتی مردم در مواقع بحران خبر داد.
صادق بیکپور – مشاور وزیر و رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات – در همایش سراسری مدیران این وزارتخانه و شرکت های تابعه با اشاره به زلزله های اخیر کرمانشاه، کرمان و تهران، اظهار کرد: مهمترین مشکلاتی که در حوزه ارتباطات در این مواقع ایجاد می شود ترافیک شدید ارتباطی و وابستگی بسیار شبکه زیرساختی ارتباطات به برق است.
وی غافلگیری را مهمترین نقطه ضعف دستگاهها در این حوادث دانست و افزود: با توجه به اینکه سال های بسیاری است که در این حوزه صحبت می شود و برنامه و مانور اجرا می کنیم اما در زمان حادثه آمادگی نداریم و غافلگیرمی شویم که به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
بیک پور عدم نظارت کامل و کافی بر تجهیزات را یکی دیگر از مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: برخی از تجهیزات و امکانات یا فرسوده بودند و یا قابلیت تحمل شوک حادثه را نداشتند.
وی در ادامه سخنان خود به آمادگی برای حادثه را باعث عدم غافلگیری دانست و افزود: در این حوادث نخستین قدم حفظ آرامش است و نباید مدیران به موضوع حادثه دامن بزنند و در آرامش می توان تصمیمات منطقی و عاقلانه ای گرفت .
رییس کمیته پدافند غیر عامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، استفاده حداکثری از تمام ظرفیت های حوزه ICT در ستاد وزارتخانه و استان ها به صورت یکپارچه را یکی دیگر از الزامات این مواقع اعلام کرد.
وی تصریح کرد: بر اساس شرح وظایف مدیریت بحران، تامین ارتباطات مدیریت بحران از اولویت های این حوزه در مواقع بحران است که برای تسهیل مدیریت بحران الزامی است.
بیک پور، ایجاد و پایداری ارتباطات عموم مردم را قدم بعدی در مواقع بحران در حوزه ارتباطات دانست و افزود: ایجاد این ارتباطات موجب آرامش و بار مثبت در جامعه میشود و در صورت عدم ایجاد این ارتباطات همه دچار چالش و مشکل می شوند.
وی با تاکید به اینکه ما در حوزه ارتباطات مسئله داریم اما بحران نداریم، اظهار کرد: امکان دارد این مسئله با اطلاع رسانی نادرست و ایجاد بی انگیزگی و ناامیدی تبدیل به بحران شود.
رییس کمیته پدافند غیرعامل، استفاده از قابلیتها، فرصتها و ظرفیتها را سه عامل مهم در مدیریت بحران بیان کرد و گفت: در این حوزه قابلیتها و فرصتهای فراوانی وجود دارد که به عنوان یک بخش اثرگذار در بخشهای دیگر می توان از آن استفاده کرد و ظرفیتهای این حوزه را برای بخشهای مختلف مانند امدادرسانی و تصمیمگیریهای کلان نشان داد.
وی به اهدافی که در این حوزه برای مواقع بحران ترسیم شده است اشاره کرد و افزود: نخستین هدف عدم اختلال و پایداری ارتباطات در حوادث است به طوری که به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست که ارتباطات در حادثه ای دچار اختلال شود.
بیک پوربا انتقاد از مدیریتهای جزیره ای مانند زلزله های اخیر در کرمانشاه و کرمان، تصریح کرد: بسیج امکانات و منابع و تمام ظرفیتهای حوزه ICT باید تحت مدیریت واحد و هماهنگی اداره کل ICT استان ها به کار گرفته شود و دستگاه های مرتبط از اقدامات مستقل و بدون هماهنگی جلوگیری کنند.
وی با تاکید به نقش حوزه ICT در توزیع نیازمند های ضروری مردم در مواقع بحران، از تصویب پیشنهاد وزارت ارتباطات در شورای عالی مدیریت بحران خبر داد و افزود: براساس این مصوبه توزیع نیازمندی های ضروری مردم در مواقع بحران از طریق دولت الکترونیک و بانک های اطلاعاتی به صورت عادلانه و مناسب انجام می شود که اقدامات لازم برای اجرایی کردن این مصوبه در دست اقدام است.
مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به آزمایش بالن سیار مخابراتی در اربعین و زلزله کرمانشاه، تاکید کرد: بر اساس دستور وزیر ارتباطات این بالن برای تمام استانهای کشور تهیه میشود که در مواقع بحران به ایجاد ارتباطات پایدار کمک کند.
وی همچنین از مدیران استانی این حوزه خواست که در مواقع بحران با هماهنگی ستاد مدیریت بحران به ارسال پیامک به مردم اقدام کنند و نمایندگان اپراتورها هم برای اطلاع رسانی به مردم با ستاد بحران هماهنگی داشته باشند.