کدام یک در خرید آنلاین مهمتر است؛ امنیت یا راحتی؟
بر خلاف تصور عمومی، مشتریان هنگام خرید آنلاین به امنیت کامل اهمیت بیشتری داده و آن را به راحتی خرید ترجیح میدهند.
به گزارش ایسنا، بر اساس گفتههای شرکت Paysafe که یک ارائهکنندهی خدمات پرداخت جهانی است، ۵۲ درصد از مشتریان انگلیس فکر میکنند که تقلب یک قسمت اجتنابناپذیر از فروش آنلاین است. برخی از چالشهای مهم مطالعهشده در زمینه شناسایی، مدیریت و محافظت در برابر تقلب در روشهای مختلف پرداخت در گزارشی که در مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانهای) آمده، به تصویر کشیده شده است.
نتایج این تحقیق نشان داده است که بر خلاف تصور عمومی، مشتریان هنگام خرید آنلاین به امنیت کامل اهمیت بیشتری داده و آن را به راحتی خرید ترجیح میدهند. بر اساس شواهد، ۶۰ درصد از مصرفکنندگان حاضر به قبول هر اقدام امنیتی برای ریشهکنی تقلب هستند؛ همچنین ۶۵ درصد از آنها نسبت به معرفی روندهای پرداخت آنلاین امنتر مانند احراز اصالت دو عاملی مشتاق هستند.
در طرف مقابل، تنها ۳۲ درصد از صاحبان کسبوکارهای انگلیس معتقدند که مشتریهایشان از امنیت بیشتر طرفداری میکنند ولی ۵۹ درصد فکر میکنند که فرآیند تأیید صحت طولانیتر، خطر از دست رفتن مشتریها را در برخواهد داشت. اما در حقیقت از ۱۰ مشتری فقط یکی سبد خرید آنلاین را به خاطر طول کشیدن پرداخت امن، رها میکند. درحالی که درخصوص ۴۳ درصد از مشتریان، مهمترین دلیل رهاکردن سبد کالا، هزینههای پنهان معامله و هزینهی تحویل است.
یکی دیگر از مسائل کلیدی که در این گزارش برجسته شده آن است که بازرگانان تجاری درصدد ایجاد تعادل میان ریسک و تولید درآمد هستند و ۶۹ درصد از کسبوکارهای بررسی شده میخواهند حجم تراکنش و ثبتنام مشتری را با سادهتر کردن مکانیزمهای امنیتی افزایش دهند. اما همچنان ۷۸ درصد میخواهند اقدامهای امنیتی موثرتری برای کاهش تراکنشهای جعلی استفاده کنند.
کلاهبرداری در معاملات
با توجه به مشاهدات، در سهچهارم کسبوکارها (حدود ۷۷ درصد) تقلب در معاملات وجود دارد ولی همچنان در این خصوص دیدگاههای متضاد وجود دارد. از طرفی ۴۲ درصد از مشتریان میگویند که در بیش از پنج درصد معاملات آنها کلاهبرداری انجام میشود. در این زمینه هشت مورد از ۱۰ کسبوکار انتظار دارند تا هزینهی تقلب را در طول ۱۲ تا ۲۴ ماه آینده به اندازه حداقل ۱۰ درصد افزایش دهند.
در این گزارش Paysafe اظهار میکند: تعجبآور است که تمرکز مشتری روی ویژگیهای امنیتی بیشتر از راحتتر بودن پروسهی خرید است. به هر حال واضح است که حفاظت در برابر تقلب مهم بوده و تجار باید روی ایجاد موازنه مناسب مابین «حفاظت در برابر تقلب» و «تجربهی سادهتر خرید» تمرکز کنند.
یک راه دیگر که کسبوکارها برای مقابله با تقلب در نظر دارند، کاهش وابستگی آنها به روشهای پرداخت سنتی است. تقریباً ۴۰ درصد از کسبوکارهای انگلیس مایل به کاهش پرداخت توسط کارتهای اعتباری و چک هستند.
حساسیت این روشهای پرداخت به تقلب، فاکتور مهمی است؛ زیرا کارتهای اعتباری با ۵۴ درصد و سپس کارتهای اعتباری با ۴۵ درصد و چک با ۳۶ درصد بهعنوان آسیبپذیرترینها رتبهبندی شدهاند. در این حوزه، دیدگاه مشتریان و صاحبان کسبوکار به یکدیگر نزدیک است. (تقریباً یک چهارم مشتریان در سال گذشته تقلب در کارتهای اعتباری را تجربه کردهاند.)
تمایل به کنار گذاشتن کانالهای پرداختی سنتی با علاقهی کسبوکارها به روشهای پرداخت جدید همخوانی دارد. یک چهارم از کسبوکارها احتمالاً سیستم صوتیای مانند الکسا را در حداقل دو سال آینده معرفی میکنند؛ در حالی که یک پنجم از کسبوکارها طرفدار فرمهای پرداخت بیومتریک هستند؛ ۱۴ درصد نیز به دنبال معرفی رمز ارز هستند. این در حالی است که ۲۶ درصد به دنبال معرفی کیف پول موبایل هستند.
رفتار مصرفکنندگان نیز به انجام این تغییرات کمک میکند (از هر ۴ نفر یکی از کیفپول موبایل استفاده میکند، از هر شش نفر یکی از سیستمهای صوتی و بیومتریک استفاده میکند و ۱۲ درصد از رمز ارز برای پرداخت استفاده میکنند.)
شرکت Paysafe همچنین بر این باور است که تقلب یک معضل واقعی برای تجار است و تعجبآور نیست که آنها بهدنبال فناوریهای تشخیص و پیشگیری بهتر باشند. این تحقیق نشان میدهد که مصرفکنندگان تقاضای پرداختهای بیومتریک و رمز ارزها را دارند. البته چالش بزرگ این صنعت آن است که این روشها را بهطور ایمن و راحت پیادهسازی کنند.