درحالیکه معمولا بازار محصولات دیجیتالی شخصی و بهخصوص گوشیهای موبایل در بازار کشورهای درحال توسعه رونق خوبی دارند، اما گویا بازار موبایلهای هوشمند در منطقه اروپایشرقی، خاورمیانه و آفریقا (EMEA) حالا به مثال نقضی برای این موضوع تبدیل شده است. آخرین بررسیهای انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان میدهد بازار موبایلهای هوشمند در منطقه EMEA برای دومین سال متوالی در سال ۲۰۱۷ شاهد کاهش میزان صادرات بوده است.
این درحالی است که بازار گوشیهای موبایل ساده و غیرهوشمند در این منطقه رونق نسبی را تجربه کرده است. حجم صادرات موبایلهای هوشمند در این منطقه با کاهش نسبی به ۳۶۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۷ رسیده است، درحالیکه این رقم در سال ۲۰۱۶ برابر ۳۷۴ میلیون دستگاه بود. صادرات گوشیهای موبایل غیرهوشمند این بازار با رشد سالانه ۷/ ۸ درصدی در سال ۲۰۱۷ به ۲۹۶ میلیون دستگاه رسیده است. ارزش بازار موبایلهای هوشمند در منطقه EMEA بهدنبال افزایش نرخ دلار، کمی کاهش پیدا کرده و به ۱۰۹ میلیارد دلار رسیده است. اگر این ارزش را به یورو تبدیل کنیم برابر با ۹۶ میلیارد یورو میشود، درحالیکه ارزش این بازار در سال ۲۰۱۶ برابر ۱۰۱ میلیارد یورو بوده است. «سیمون بیکر» یکی از کارشناسان IDC در این مورد میگوید: با نگاهی به بازار اتحادیه اروپا مانند بازار کشورهای نروژ و سوئیس، میبینیم که مشتریان و خریداران پول بیشتری برای خرید یک گوشی موبایل خرج میکنند بهجای آنکه مرتبا گوشی خود را عوض کنند. در سال ۲۰۱۷ که شرایط اقتصادی اتحادیه اروپا رو به بهبود گذاشت و ارزش یورو در برابر دلار بالا رفت، میزان فشار بر فعالان کسبوکارهای مربوط به موبایلهای هوشمند هم کاهش معناداری پیدا کرد.
حالا اپل در چنین بازاری با شرایط پیچیده، میخواهد جایگاه برتر را در اختیار داشته باشد. این موضوعی است که بسیاری از کارشناسان آن را تایید میکنند. گوشی جدید آیفون X این شرکت که در ماه نوامبر گذشته به بازار معرفی شد، توانست فروش ۳/ ۴ میلیارد دلاری را در سراسر بازار اروپا برای اپل بههمراه بیاورد. در واقع فروش این گوشی در کشورهای منطقه اروپایغربی بسیار بیشتر از دیگر کشورهای قاره اروپا بوده است. در این میان کاربران آلمانی گویا بیشترین استقبال را از جدیدترین گوشی آیفون شرکت اپل کردهاند. با این حال ارزش صادرات آیفونهای اپل به بازار منطقه EMEA برابر ۵/ ۳۷ درصد از کل ارزش بازار موبایلهای هوشمند این منطقه است. از نظر میزان فروش، اما اپل توانسته است در طول سال ۲۰۱۷ برابر ۵۷ میلیون دستگاه آیفون در سراسر این منطقه به فروش برساند، درحالیکه این رقم در سال ۲۰۱۶ برابر ۸/ ۵۴ میلیون دستگاه بوده است.
رقابت میان دو شرکت سامسونگ و هواوی هم به احیای تولیدکنندگان گوشیهای اندرویدی پاییندستی کمک کرد و فروش موبایلهای اندرویدی بالای ۷۰۰ دلاری در اروپا در سال ۲۰۱۷ تا یک پنجم بیشتر از سال ۲۰۱۶ بشود. با این همه این روزها تمایل کاربران به حفظ گوشیهای ردهبالای قدیمی خودشان بیشتر شده که این موضوع به دنبال افزایش نسبی قیمت موبایلهای هوشمند تازه وارد به بازار، رخ داده است. در نهایت سامسونگ در سال ۲۰۱۷ همچنان حاکمیت بازار موبایلهای اندرویدی منطقه EMEA را در اختیار داشته و سهم آن از این بازار برابر دوپنجم بوده است. همزمان میزان چالشهای هواوی در این بازار برای کسب سهم بیشتر هم کاهش یافته و توانسته سهم ۴/ ۱۳ درصدی از این بازار را به خودش اختصاص بدهد. جالب اینکه حالا نوکیا هم با عرضه موبایلهای اندرویدی جدیدش امید زیادی برای بازگشت به روزهای اوج در بازار این منطقه دارد.