تلفن همراه

گوشی

May 29, 2018
12:21 سه شنبه، 8ام خردادماه 1397
کد خبر: 91112

استراتژی نوکیا برای خروج از بحران و بازگشت به بازار

 
اگرچه گوشی های نوکیا به نوعی برای همه ما خاطرساز و نوستالژیک هستند، اما نوکیا زمانی بزرگ ترین تولیدکننده گوشی در دنیا بود. اما بنابه دلایلی این کمپانی نتوانست سهمش را در بازار دنیا حفظ کند و به سرعت از عرصه موبایل حذف شد. اما این کمپانی فنلاندی دوباره به بازار موبایل بازگشته و قصد دارد سهم از دست رفته اش را دوباره احیا کند. اما این غول فنلاندی چگونه توانست از پس مشکلاتی که در این سال ها برایش پیش آمد نجات پیدا کند.
 
 
به گزارش فناوران نوکیا بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ با مشکلات استراتژیک شدیدی روبه رو شد. نوکیا تا سال ۲۰۰۷ و حتی ۲۰۰۸ که اپل تازه وارد بازار رقابت شد همچنان حاکم بلامنازع بازار موبایل دنیا بود، اما ورود اپل با گوشی های آیفون و گوگل با سیستم عامل آندرویید، نوکیا را به شکل کامل از بازار موبایل دنیا به گوشه ای راندند. در آن زمان دیگر برای نوکیا با سیستم عامل سیمبیان دیگر جایی نبود. با این حال نوکیا تا سال ۲۰۱۱ به تولید موبایل با سیستم عامل سیمبین ادامه داد و بعد از آن گوشی هایی با سیستم عامل ویندوز به بازار عرضه کرد که آن ها هم عملکرد خوبی نداشتند.
 
در حالی که نوکیا کم کم از بازار موبایل حذف شده بود و به نظر می رسید که عمرش به سر رسیده، از سال ۲۰۱۳ با کناره گیری از تولید موبایل، روی ساخت تجهیزات شبکه، نرم افزار، فناوری های پوشیدنی و اینترنت اشیاء تمرکز کرد.
اما راهکار نوکیا برای گام گذاشتن در راه موفقیت چه بود. 
 
ارایه استراتژی های جدید
یکی از دلایلی که منجر به شکست نوکیا شد، پافشاری روی استفاده از سیستم عامل سیمیبان بود و این موضوع کاملا احساسی دنبال شد؛ این در حالی بود که دوره سیمبیان به سرآمده بود و سیستم عامل قدرتمند آندرویید و iOS اپل وارد عرصه رقابت شده بود.
گفته می شود در آن زمان مدیران ارشد می دانستند موقع تغییر استراتژی ها فرا رسیده است؛ اما هیچ کس نمی خواست به این موضوع فکر کند.
 
سال ۲۰۱۲ با انتصاب استفن الوپ به عنوان مدیر غیرفنلاندی نوکیا، اعضای جدید هیات مدیره هم منصوب شدند و باور داشتند که ارائه راه حل های جدید، احساسات سرمایه گذاران را برمی انگیزد. اما نوکیا تقریبا به آخر خط رسیده بود. 
در آن زمان تعصب مدیران در رابطه با جایگزینی ویندوز به جای سیمبیان و پافشاری روی این سیستم عامل در حالی که رویکرد بازار به سمت آندرویید و iOS تغییر کرده بود، باعث شد تا نوکیا هر چه بیشتر میزان سهم اش از بازار را از دست بدهد. مدیران نوکیا معتقد بودند با سیستم عامل ویندوز می توانند تجربه متفاوتی از بازی ها و امکانات ارائه دهند. این در حالی بود که تمام کارشناسان معتقد بودند ایده ویندوز فون موفق نخواهد شد و شکست خواهد خورد. 
بسیاری معتقد بودند عرضه گوشی های نوکیا با سیستم عامل آندرویید فکر بسیار خوبی است و کمک می کند نوکیا بار دیگر در صنعت گوشی هوشمند موفق شود؛ اما درست عکس این موضوع هم اتفاق افتاد. پس از واگذاری نوکیا به مایکروسافت، مدیران ارشد شرکت نوکیا ابتدا با خرید سهام کامل شبکه های نوکیا– زیمنس مخالفت کردند؛ اما مدتی بعد نظرشان تغییر کرد. نوکیا– زیمنس سرمایه گذاری مشترکی بین دو شرکت نوکیا و زیمنس بود که سال ها به دلیل مشکلات ادغام عملکرد خوبی نداشت. زمانی که مدیر مالی شرکت ایده خرید زیمنس را مطرح کرد هیچ یک از کارمندان نظر مثبتی نداشتند. اما بعد از چند جلسه بحث و گفتگو این ایده مخصوصا از نظر معیارهای مالی مورد قبول واقع شد. درنتیجه شرکت نوکیا شبکه های نوکیا–زیمنس را در سال ۲۰۱۳ خریداری کرد و کسب وکار شبکه اش را گسترش داد. شرکت نوکیا در سال ۲۰۱۵ شرکت آلکاتل– لوسنت را نیز خریداری کرد.
اگرچه نوکیا در بازار موبایل دنیا سهم زیادی را از دست داد، اما واگذاری آن به مایکروسافت و انتخاب سیستم عاملی منسوخ شده، باعث شد تجربیات بزرگی به دست آورد. البته از سوی دیگر توانست در زمینه شبکه و زیرساخت های مخابراتی همچنان سهم خود را در بازار دنیا حفظ کند و هم اکنون هم که دوباره با همکاری HMD گلوبال به بازار موبایل دنیا بازگشته است، تصمیم گرفته با سیستم عامل آندرویید فعالیت خود را از سر بگیرد.
امتیازی که نوکیا دارد، ارزش برندش و از سوی دیگر تصویر خوبی است که در ذهن کاربران از قدیم گذاشته است. بر این اساس می توان نوکیا را یکی از شرکت هایی دانست که در آینده نزدیک می تواند در میان پنج تولیدکننده برتر گوشی در دنیا قرار بگیرد و سهم اش را در بازار دنیا افزایش دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.