فقط یک درصد سیم کارتهای افغانستان از خدمات موبایلی مالی استفاده میکنند
کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) این بار ضرورت همکاری بین اپراتورهای رقیب، تغییرات قانونی و رگولاتوری، و به کارگیری نوآوری برای سرعت بخشیدن به جذب منابع مالی در کشور افغانستان را مورد توجه قرار داد.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) کنفرانس UNCTAD در گزارش نهایی خود به چشماندازهای بازار تجارت الکترونیک در افغانستان اشاره کرد توضیح داد فرآیندهای دنبال شده در این کشور تا چه اندازه با توسعه تجارت الکترونیک در جهان همسو بوده است. بر اساس این گزارش گفته شد از زمان عرضه نخستین سرویس موبایلی مالی در افغانستان توسط دو شرکت «روشن» و «ودافون» در سال 2008 میلادی، سرعت توسعه این خدمات برای افغانها بسیار کند بوده است.
سازمان ملل متحد اعلام کرد در پایان سال 2017 میلادی کمتر از یک درصد سیم کارتهای فعال در کشور افغانستان به یک حساب مالی موبایلی متصل بودند و این اتفاق در حالی صورت گرفت که شرکت سرمایهگذاری M-Paisa درخواست 85 درصد سهام بازار را داده بود. خدمات ارایه شده در این حوزه در کشور افغانستان در اصل به سرویس mHawala شرکت «اتصالات» و سرویس MyMoney شرکت «افغان وایرلس» محدود میشوند.
در گزارش UNCTAD اعلام شد: «محرک اصلی برای سرویسهای مالی موبایلی دسترسی آسان و امنیت بالا است تا مردم پرداختهای خود را از حالت پول نقد خارج کنند و اعتبارات مثبت شرکتهای مخابراتی نیز در این زمینه میتواند تاثیرات فراوان برجا بگذارد».
با این توضیحات گفته شد میزان نفوذ سرویس مالی موبایلی بین مردم افغانستان بسیار اندک بوده است و این خدمات در کشور مذکور پیشرفت چندانی نداشته است.