February 10, 2012
21:21 جمعه، 21ام بهمنماه 1390
کد خبر: 39992

در دستان ایستنا: نوکیا۷۰۱; واپسین دلارام های نوکیا


سیستم‌عامل  Symbian Belle یکی از نکات بارز به‌کار رفته در گوشی هوشمند Nokia 701 محسوب می‌شود. نمایشگر لمسی بزرگ، بدنه محکم و کمی سنگین، سرعت بالا در پردازش اطلاعات، پردازنده جدید و سیستم ارتباطی پیشرفته همراه با فناوری NFC از دیگر قابلیت‌هایی هستند که این گوشی هوشمند را از مدل‌های مشابه آن در بازار متمایز می‌کنند.



به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) برای این  گوشی هوشمند طراحی جدیدی در نظر  گرفته نشده است، اما به طور کلی  می‌تواند گفت که این گوشی بسیار  زیبا طراحی شده و بدنه فلزی که در آن به کار رفته است می‌تواند توجه هر کاربری را به خود جلب کند. این  گوشی هوشمند مشخصات و قابلیت‌های فراوانی  دارد که هر کدام از آن‌ها بخشی از نیازهای  کاربران را برطرف می‌کند.
در زیر  مهم‌ترین مزایا و معیاب این  گوشی هوشمند آورده شده است.


مهم‌ترین مزایا
پشتیبانی از سیستم مخابراتی چهاربانده GSM/GPRS/EDGE
باند مخابراتی Penta مخصوص شبکه 3G برای بارگذاری اطلاعات با سرعت 4/14 مگابایت در ثانیه، پشتیبانی از شبکه HSDPA با سرعت 76/5 مگابایت در ثانیه و پشتیبانی از شبکه HSUPA که البته تا عرضه واقعی خدمات نسل سوم در ایران برای خریداران ایرانی متغیری به حساب نمی آید
بدنه باریک آلیاژی
نمایشگر لمسی 6/3 اینچی مبتنی بر 16 میلیون رنگ از نوع nHD ClearBlack TFT LCD با کیفیت 1000 نقطه نوری
دوربین دیجیتالی 8 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت همراه با دو فلش LED و دوربین دوم برای برقراری تماس‌های تصویری، مجهز به سیستم برچسب‌گذاری جغرافیایی تصاویر تهیه شده، سیستم تشخیص چهره و زوم هوشمند در تصویربرداری‌هایی ویدیویی
قابلیت تصویربرداری با کیفیت 720 پیکسل و با سرعت 30 فریم در ثانیه و ضبط صدا به صورت استریو
سیستم‌عامل Symbian Belle
پردازنده یک گیگاهرتزی و 512 مگابایت رم
مجهز به فناوری بی‌سیم Wi-Fi 802.11 b/g/n
8 گیگابایت حافظه داخلی و قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه microSD
سیستم فعال رفع صداهای اطراف از طریق میکروفون هوشمند
پشتیبانی از فرمت‌های ویدیویی DivX، XviD، H.264
کیفیت مناسبی سیستم صوتی
پشتیبانی از جک استاندارد 5/3 میلیمتری برای هدفون‌
رادیو FM استریو و پشتیبانی از سیستم USB On-the-go
مجهز به فناوری ارتباطی بی‌سیم Stereo Bluetooth 3.0
گیرنده ماهواره‌ای GPS و پشتیبانی از سیستم A-GPS مجهز به قابلیت سیستم هدایتگر صوتی با پشتیبانی از گفتار فارسی
پشتیبانی از فناوری Flash Lite در مرورگرهای اینترنتی
سیستم شماره‌گیر هوشمند و دریافت فرمان‌های صوتی
پشتیبانی از فناوری نوین NFC
مجهز به حسگر شتاب سنج
خروجی تلویزیون


مهم‌ترین  معایب
روشن بودن نور پس زمینه نمایشگر به اندازه کافی است اما کنتراست نمایشگر چندان مناسب به نظر نمیرشد
عدم پشتیبانی از Flash در مرورگر اینترنتی
عدم پشتیبانی دوربین دیجیتالی از اتوفوکوس
عدم پستیانی دوربین دیجیتالی از ماکرو

محدود بودن ابزارها و نرم‌افزارهای تکمیلی ارایه شده
نداشتن برنامه مربوط به ویرایش اسناد اداری
عدم پشتیبانی از سیستم Hot-Swappable برای خروج کارت حافظه به هنگام روشن بودن گوشی
نداشتن خروجی HD TV


مهم‌ترین نکته‌ای که در این گوشی هوشمند به کار رفته را می‌توان سیستم‌عامل Symbian Belle و پشتیبانی از فناوری ارتباطی NFC برای پرداخت‌های موبایلی دانست. این نسخه از سیستم‌عامل نوکیا بسیار تکامل یافته است و می‌توان آن را با کمی اغماض با اندروید و iOS اپل مقایسه کرد! فناوری NFC نیز که این روزها نوکیا و دیگر تولیدکنندگان تلفن‌همراه آن را در محصولات جدید خود به کار می‌گیرند، جایگزینی برای کارت‌های اعتباری است تا کاربران به کمک آن بتوانند هزینه مربوط به خریدهای روزانه خود را از طریق موبایل پرداخت کند. فناوری ای که هم خدمات کیف پول همراه ایرانسل و هم جیرنگ همراه اول داعیه دار آن در بازار ایران هستند.


Nokia 701 Review


جعبه  Nokia 701


این گوشی هوشمند همراه با یک شارژر به دست کاربران  می‌رسد که از طریق ورودی 2 میلیمتری یا آنچه در بازار ایران به شارژر سوزنی مشهور شده به گوشی متصل می‌شود. گوشی 701 از microUSB نیز پشتیبانی می‌کند و مشخص نیست که به چه علت نوکیا برای شارژر آن از ورودی‌های قدیمی سوزنی استفاده کرده است. شارژر microUSB این امکان را به کاربر می‌دهد که دستگاه الکترونیکی مربوطه با دیگر دستگا‌ه‌ها از طریق یک کابل ساده در ارتباط باشد و اشتراک بیشتری با آن‌ها داشته باشد.








در جعبه این گوشی هوشمند کابل microUSB، هدفون، شارژر و خود گوشی موجود است و در آن خبری از کارت حافظه microSD نیست.


طراحی و ساخت


طول، عرض  و ارتقای این گوشی هوشمند به‌ترتیب 2/117، ‌8/56 و 11 میلیمتر است و 131 گرم  وزن دارد. این گوشی از نظر طراحی بدنه و زیبایی عنوان یا جایزه خاصی دریافت نکرده است و در مقابل گوشی هوشمند آیفون در تمام مدل‌های خود موفق شده است نظر عموم کاربران را به طور کامل به خود جلب کند. گوشه‌های منحنی‌شکل این گوشی هوشمند هوشمند باعث شده است تا این محصول زیباتر به‌نظر برسد. همچنین بدنه فلزی آن نیز بر زیبایی این محصول افزوده است.




نمایشگر این  گوشی نخستین چیزی است که پس از مشاهده جلب توجه می‌کند. در قسمت بالای نمایشگر  حفره‌های مربوط به بلندگو تعبیه  شده‌اند که در کنار آن‌ها حسگرهای  نوری و دوربین دوم با کیفیت VGA برای برقراری تماس‌های تصویری مشاهده می‌شود. در پایین نمایشگر نیز کلیدهای اصلی کنترلی قرار دارند: کلید Menu در وسط و در اطراف آن کلیدهای برقراری و خاتمه تماس. بدنه صاف و صیقلی گوشی موجب شده است تا کلیدها هم‌سطح نمایشگر باشند و کاربر برای فشار دادن آ‌ن‌ها مجبور باشد انرژی بیشتری را به کار گیرد. کلید Menu در قسمت میانی تعبیه شده است که نوع طراحی آن موجب شده فشار دادن آن اندکی سخت باشد.






یکی دیگر از مشکلاتی که این کلید دارد، نزدیک  بودن آن به نمایشگر است. در بسیاری از مواقع کاربر به هنگام فشردن  این کلید، نمایشگر و کلید Menu را به صورت همزمان فشار می‌دهد.


حفره مربوط  به میکروفون گوشی در پایین کلیدهای  مذکور قرار گرفته و محل آن دقیقا  زیر کلید Menu است.


Nokia 701 Review Nokia 701 ReviewNokia 701 ReviewNokia 701 ReviewNokia 701 ReviewNokia 701 ReviewNokia 701 ReviewNokia 701 ReviewNokia 701 Review


بخش فوقانی گوشی هوشمند 701 نوکیا شامل کلید خاموش و روشن می‌شود که البته برای قفل کردن نمایشگر، حالت آماده‌باش برای ذخیره بیشتر انرژی و کنترل زنگ گوشی نیز به کار می‌رود. دو حفره مربوط به سیستم‌های ورودی گوشی نیز در این قسمت قرار دارند. برای بخش ورودی microUSB یک در پلاستیکی در نظر گرفته شده است که یک چراغ LED بسیار کوچک نیز کنار آن موجود است و وضعیت گوشی در حال شارژ را نشان می‌دهد. جک استاندارد 5/3 میلیمتری گوشی نیز در کنار این بخش قرار دارد که به عنوان خروجی تلویزیون هم به کار گرفته می‌شود.



سمت چپ گوشی 701 عاری از هرگونه کلید سخت‌افزاری است  و تنها چیزی که در آن دیده می‌شود بخش  ورودی شارژر 2 میلیمتری است. در سمت  راست گوشی امکانات بیشتری قرار گرفته  است. در این بخش کلید سخت‌افزاری برای کم و زیاد کردن صدای در حال پخش  به چشم می‌خورد که در پایین آن می‌توان کلید کشویی مخصوص قفل  کردن نمایشگر و کلید شاتر مخصوص  دوربین را مشاهده کرد. با توجه به اینکه  دوربین دیجیتالی این گوشی هوشمند فارق از فناوری اتوفوکوس است، فشار دادن کلید شاتر به صورت نصفه کاری انجام نمی‌دهد.







کلید شاتر در این گوشی هوشمند اندازه کوچکی  دارد و فشار دادن آن چندان راحت نیست. بر این اساس شاید راحت‌تر باشد که به هنگام عکس‌برداری از کلید نرم‌افزاری که در نمایشگر نشان داده می‌شود استفاده  کرد.


در پایین  این گوشی هوشمند نیز فقط حفره مربوط  به اتصال بند مشاهده می‌شود.



در بخش  پشتی گوشی لنز دوربین، فلش دوگانه LED و اسپیکرها به چشم می‌خورند که تمامی آن‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. زمانی که کاربر قصد دارد از این فلش‌ها به عنوان چراغ‌قوه استفاده کند، می‌تواند کلید کشویی مخصوص قفل کردن نمایشگر را کشیده و آن را نگه دارد تا این فلش‌ها روشن شوند. این قابلیت حتی در زمانی که گوشی قفل است نیز به کار می‌آید و پس از آنکه کاربر کلید مربوطه را رها کرد، نمایشگر بازهم در حالت قفل باقی میماند.



بدنه پشتی گوشی از فلز ساخته شده است. در قسمت پایین بدنه پشتی گوشی یک قفل کوچک وجود دارد که آن را روی گوشی نگه می‌دارد. این قفل کوچک در اصل میکروفون دوم  گوشی است که برای حذف صداهای اضافه  محیط و همچنین صدای استریو برای تصاویر ویدیویی به کار گرفته می‌شود. باید دقت کرد که به هنگام گرفتن  گوشی در دست،‌ روی این میکروفون را پوشش نداد.


برای این  گوشی هوشمند باتری لیتیوم-یونی 1300mAh در نظر گرفته شده است که می‌تواند در حالت استفاده تا 17 ساعت و در حالت آماده‌باش 21 تا 23 روز انرژی را در خود ذخیره کند. البته این مسئله به اینجا ختم نمی‌شود. این باتری می‌تواند برای تماشای تصاویر ویدیویی تا 9 ساعت انرژی مورد نیاز را در خود ذخیره کند،‌ برای ذخیره تصاویر با دوربین دیجیتالی 6 ساعت و 25 دقیقه انرژی داشته باشد و در هنگام برقراری تماس‌های تصویری به میزان 3 ساعت انرژی لازم را در اختیار کاربر بگذارد. طول عمر این باتری برای استفاده از سیستم نقشه دیجیتالی 11 ساعت و به هنگام پخش فایل‌های صوتی و موسیقی 3 روز اعلام شده است.


گوشی هوشمند 701 نوکیا مشکل گوشی C7 این شرکت را دارد. مشکل اصلی در این دو گوشی این است که به هنگام باز کردن در پشتی گوشی بخش مربوط به سیم‌کارت بدون هرگونه محافظ نمایان می‌شود و در دسترس است و در مقابل کاربر برای دسترسی به کارت حافظه microSD باید تلاش بیشتری انجام دهد. بخش ورودی کارت حافظه microSD در زیر باتری قرار دارد.


Nokia 701 ReviewNokia 701 Review



با گوشی 701 شما می‌تواند یک گوشی باکیفیت  نوکیا را در اختیار داشته باشید  و با بدنه فلزی آن اطمینان حاصل کنید که هرگونه آسیب احتمالی مشکلی را برای گوشی شما به وجود نمی‌آورد. نمایشگر  این گوشی هوشمند از شیشه ضد‌خش ساخته  شده است و بدنه فلزی آن نیز گوشی را مقاوم‌تر می‌نماید.


Nokia 701 Review Nokia 701 Review


نمایشگر IPS-LCD ClearBlack فوق‌شفاف


بخش اعظم قسمت رویی گوشی هوشمند 701 نوکیا را نمایشگر  IPS-LCD ClearBlack به خود اختصاص داده است. این نمایشگر لمسی 5/3 اینچی تصاویر را با کیفیت nHD به نمایش می‌گذارد.



کارشناسانی  که این گوشی را بررسی کرده‌اند توضیح  داده‌اند که این شفاف‌ترین نمایشگری بوده که تا به حال دیده‌اند. این نمایشگر شفاف به گونه‌ای ساخته شده است که در زیر نور خورشید نیز تصاویر و کلمات را با کیفیت مناسب به نمایش می‌گذارد و از این نظر از نخستین نسل نمایشگرهای SuperAMOLED Plus موسوم به ClearBlack باکیفیت‌تر است.


فناوری IPS امکان مشاهده تصاویر را تا زاویه 160 درجه‌ای فراهم می‌کند. بررسی‌ها روی گوشی 701 نشان داده است که کیفیت نمایشگر آن با نمایشگر Galaxy S II سامسونگ برابری می‌کند.


سیستم‌عامل


این روزها  بر همگان مشخص شده است که سیمبین نسبت به اندروید گوگل و iOS اپل محبوبیت کمتری نزد کاربران دارد. اما نسخه Belle این سیستم‌عامل با تصویر پشت‌زمینه و منوی جدید، ابزارهای پیشرفته و به‌روز شده و همچنین رابط کاربری مرتب و دردسترس‌تر توانسته است تا حدودی رضایت کاربران را جلب کند.


 Close windowClose window
Close window Close window


در نسخه Belle از سیستم‌عامل Symbian^3 شما 6 تصویر مجزا برای پشت‌زمینه صفحه اصلی را در اختیار دارید که البته در صورتی که به آن‌ها تمایل نداشته باشید، می‌توانید این تصاویر را پاک کنید. هر یک از این تصاویر با سیستم گرافیکی مجزا برای نمایش ساعت، تاریخ، آیکون‌ها و … روی صفحه اصلی گوشی نمایان می‌شوند. یکی از بزرگترین تفاوت‌های این نسخه از سیستم‌عامل سیمبین با اندروید این است که سیستم نمایش آیکون‌ها در صفحه اصلی گوشی مجهز به سیستم‌عامل Belle به صورت حلقه‌ای ساخته شده است و کاربر مانند گوشی‌های اندروید برای مشاهده آیکون در صفحه اول نیاز بازگشتن ندارد و با ورق زدن صفحات به سمت جلو بازهم می‌تواند آیکون مورد نظر خود را مشاهده کند. برای صفحه نخست در گوشی‌های مجهز به این سیستم‌عامل سیستم خودکار تغییر جهت نگه‌داشتن گوشی نیز در نظر گرفته شده است.



در قسمت پایین نمایشگر شما سه کلید مجازی  را مشاهده خواهید کرد: Menu، Dialer و Homescreen Setting که به‌ترتیب برای ورود به بخش مربوط به برنامه‌ها، بخش شماره‌گیر و تنظیمات صفحه اصلی طراحی شده‌اند. با این سه دکمه مجازی کاربر به هیچ دکمه سخت‌افزاری برای استفاده از برنامه‌های داخلی گوشی نیاز ندارد.


یکی دیگر از قابلیت‌های مهم صفحه نخست، کشیدن  صفحه به پایین برای مشاهده صفحه مربوط  به اطلاعات است که این قابلیت به سیستم‌عامل اندروید و iOS شباهت دارد. این بخش در سیستم‌عامل سیمبین به کاربر امکان می‌دهد اطلاعات مربوط به قرارهای ملاقات، برنامه‌های روزانه و … را در آن وارد کند تا به او یادآوری شود.


منوی اصلی این گوشی به طور کامل تغییر کرده و به صورت تخت طراحی شده است. بنابراین در این منو کاربر یک فولدر  اصلی و زیرمجموعه‌های آن را مشاهده نمی‌کند و همه فولدرها و  آیکون‌ها را کنار یکدیگر می‌بیند. با این  وجود، در صورت تمایل می‌توان در این بخش فولدرهای مورد نظر را ایجاد  کرد و حتی فولدارها را داخل یکدیگر قرار داد.


Nokia 701 reviewNokia 701 reviewNokia 701 reviewNokia 701 reviewNokia 701 reviewNokia 701 reviewNokia 701 review


کاربر می‌تواند آیکون‌ها در منوی اصلی را به‌ترتیب الفبا  یا به صورت دستی مرتب کند که این جریان  با انتخاب گزینه Arrange و حرکت آیکون‌ها به هر جهت امکان‌پذیر است. کاربر همچنین قادر است با گرفتن و کشیدن یک آیکون، آن را به داخل فولدر مورد نظر خود هدایت کند. برای این کار گزینه‌ای با نام Move نیز در نظر گرفته شده است. همچنین گزینه‌ای با عنوان Add در این بخش وجود دارد که می‌تواند آیکون را به صفحه اصلی گوشی اضافه کند.


دفترتلفن


گوشی هوشمند نوکیا 701 با یک دفترتلفن کاربردی و  کامل در اختیار کاربران قرار گرفته  است که می‌تواند به سادگی با سیستم  Exchange و اطلاعات داخل آن سازگار شود. سیستم‌عامل سیمبین این امکان را به کاربران می‌دهد تا به صورت مجازی و نامحدود اطلاعات مورد نظر خود را در دفترتلفن وارد کنند و تمامی اطلاعات آن را مدیریت نمایند.


Nokia 701 ReviewNokia 701 ReviewNokia 701 ReviewNokia 701 Review


اسامی ذخیره  شده در این دفترتلفن به‌راحتی می‌توانند  بر اساس نام یا نام‌خانوادگی مرتب شوند. شما همچنین قادر خواهید بود شماره  تلفن‌ها را بر اساس نحوه ذخیره آن‌ها  روی سیم‌کارت یا حافظه داخلی گوشی مشاهده کنید. همچنین این امکان وجود دارد که بر اساس نیاز شما، برخی شماره  تلفن‌ها انتخاب و به بخش فوقانی دفترتلفن منتقل شوند تا تماس گرفتن  با آن‌ها آسان‌تر شود.


ویرایش اطلاعات  مربوط به یک نفر در دفترتلفن به سادگی  انجام می‌شود و هر چند بار که تمایل داشته باشید با استفاده  از اطلاعات جدیدی که در اختیار می‌گیرد، می‌توانید این ویرایش را انجام  دهید. شما همچنین می‌توانید رینگتون‌های  شخصی و تصاویر مورد نظر خود را برای هر یک از افراد موجود در دفترتلفن انتخاب کند. اگر شما تمایل داشته  باشید، گروهی از افراد مورد نظر  شما که انتخاب شده‌اند نیز می‌تواند رینگتون مخصوص خود را داشته  باشند.


Nokia 701 ReviewNokia 701 Review


زمانی که قصد  دارد آدرس مربوط به شخص مورد نظر  خود در دفتر تلفن را وارد کنید یک قابلیت جالب و کاربردی در نظر گرفته  شده است. در این حالت نقشه دیجیتالی باز می‌شود تا شما آدرس را به طور  دقیق و آسان‌تر وارد کنید.


این روزها  بیشتر کاربران در شبکه‌های اجتماعی  نظیر فیس‌بوک و توئیتر صفحه شخصی دارند. از این رو دفترتلفن گوشی هوشمند 701 نوکیا با این شبکه‌های اجتماعی  نیز می‌تواند در ارتباط باشد تا به صورت خودکار اطلاعات مربوط به اشخاص  در دفترتلفن با اطلاعات آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی به‌روز شود.


شماره‌گیری


سیستم شماره‌گیری که برای این گوشی هوشمند در نظر گرفته  شده بسیار عالی است. این گوشی هوشمند یک میکروفون اضافه برای حذف صداهای پیرامون را دارد و کیفیت صدا  در هنگام برقراری تماس در آن بسیار  قابل قبول است.


برای این  گوشی هوشمند سیستم شماره‌گیری صوتی نیز در نظر گرفته شده است  و تنها با فشار دادن و نگه داشتن  یک دکمه این سیستم فعال می‌شود. این  سیستم به طور کامل به صورت مستقل  از اسپیکر فعالیت می‌کند و زمانی  که کاربر فقط اسم شخص مورد نظر  خود را می‌گوید، سیستم هوشمند داخلی  شماره آن را میگیرد.


Nokia 701 ReviewNokia 701 ReviewNokia 701 Review


حتی در فضاهایی  که صدای محیط بسیار زیاد است نیز  این سیستم می‌تواند بدون مشکل کار  کند. اگر شما اطلاعات مربوط  به یک شخص را همراه با چند شماره  ذخیره کرده باشید، این سیستم سراغ شماره پیش‌فرض که در لیست مربوطه نخستین شماره است، می‌رود و بر این  اساس با شماره مذکور تماس حاصل می‌کند.


برای این  بخش سیستم شماره‌گیری هوشمند نیز  در نظر گرفته شده است. با این  قابلیت شما تنها با وارد کردن چند  حرف از نام شخص مورد نظر خود  می‌توانید نام آن را به صورت کامل در اختیار بگیرد تا آسان‌تر و  سریع‌تر وی را پیدا کنید. این بخش  یک صفحه‌کلید شماره‌ای مجازی دارد که تمام امکنات مورد نظر شود را در خود جا داده است و به کمک آن می‌توانید تمام نیازهای خود را برطرف کنید.


گوشی هوشمند 701 به سیستم شتاب‌سنج نیز مجهز شده  است که به شما امکان می‌دهد هنگام  برقراری تماس با سروته کردن گوشی،  آن را در حالت بی‌صدا قرار دهید. این  قابلیت برای زمانی که سیستم آلارم  برای اعلام زمان مشخصی تنظیم شده  است نیز کارایی خواهد داشت.


پیام‌ها


گوشی هوشمند 701 نوکیا به سادگی می‌تواند تمامی نیازهای شما را در بخش ارسال و دریافت انواع پیام‌ها برطرف کند. تمام پیام‌هایی که شما دریافت می‌کنید در یک بخش به‌صورت یکجا به شما نشان داده می‌شود و به صورت پیش‌فرض در حالت گفت‌وگوی دنباله‌دار در اختیار شما قرار می‌گیرد تا در جریان پیام‌های قبلی رد و بدل شده با شخص مورد نیز قرار بگیرید. شما همچنین در صورت تمایل می‌توانید سیستم معمولی و رایج در بخش دریافت پیام‌ها که در انواع گوشی‌ها موجود است را نیز در اختیار داشته باشید.


Close window


گوشی هوشمند 701 یک سیستم ویرایشگر مرکزی برای انواع  پیام‌ها دارد. این سیستم در هنگام  ارسال پیامک(SMS) تعداد حروف تایپ شده را به صورت خودکار به شما نمایش می‌دهد. همچنین به شما امکان می‌دهد که در هنگام ورود به بخش پیامک‌های چندرسانه‌ای یا MMS به صورت خودکار قابلیت افزودن صوت یا تصویر را داشته باشید. در این حالت سیستم شمارش حروف به صورت خودکار به سیستم مشخص کردن حجم اطلاعات تغییر حالت می‌دهد و با مقیاس کیلوبایت حجم اطلاعات را برای شما نمایان می‌کند.


گوشی هوشمند 701 نوکیا قادر است به صورت خودکار شما را وارد پست الکترونیکی Gmail بکند و با سیستم Exchange Active Syncconfiguration در ارتباط باشد. برای ورود به این بخش شما فقط نیاز به وارد کردن شناسه کاربری و رمز عبور خود دارید. برای راه اندازی Active Sync نیز برخی تنظیمات دستی لازم است که انجام شود.


Nokia 701 Review Nokia 701 Review Nokia 701 Review Nokia 701 Review


این سیستم  از چندین پست الکترونیکی و سیستم‌های  امنیتی اینترنتی به صورت همزمان پشتیبانی می‌کند و بدون هرگونه مشکلی شما  را در جریان پیام‌های رد و بدل  شد در این بخش می‌گذارد.


صفحه‌کلید کامل QWERTY


از زمان عرضه نسخه Anna سیمبین، صفحه‌کلید کامل QWERTY به صورت پورتره برای صاحبان گوشی‌های نوکیا عرضه شد. این صفحه‌کلید به این صورت طراحی شده است که نیمه فوقانی نمایشگر برای نمایش ابزارها خالی می‌ماند و نیمه پایین آن را صفحه‌کلید اشغال می‌کند.


Nokia 701 Review


کلیدهای صفحه‌کلید  QWERTY پورتره تقریبا کوچک طراحی شده‌اند و به طور کلی می‌توان گفت از کلیدهایی که باید برای یک نمایشگر 5/3 اینچی در نظر داشت، کوچکتر هستند. با این وجود شما برای فشار دادن هر یک از این کلیدها به هنگام حرکت مشکلی نخواهید داشت و بدون غلط متن مورد نظر خود را تایپ خواهید کرد.


در این  بخش شما می‌توانید گزینه مربوط  به سیستم پیش‌بینی کلمات را فعال کنید تا به هنگام تایپ چند حرف  کلمات مورد نظر پیش‌بینی شوند و  سرعت شما در تایپ کلمات افزایش یابد. این سیستم همچنین برای وارد کردن شناسه کاربری یا آدرس اینترنتی سایت‌ها  نیز به کار گرفته می‌شود.


Nokia 701 Review


مدیریت  فایل‌ها


اگرچه سیستم‌عامل سیمبین رقبای سرسختی در بازار دارد،  اما سیستم مدیریت فایل‌های آن همواره بسیار کامل‌تر و کارآمدتر از سیستم  مربوطه در سیستم‌های عامل رقیب بوده است. بخش File Manager در گوشی هوشمند 701 نوکیا هرآنچه که قصد داشته باشید با فایل‌های خود انجام دهید را در اختیار شما می‌گذارد: انتقال، کپی، تغییر نام، طبقه‌بندی، ارسال و … شما همچنین با این بخش می‌توانید برای محافظت بیشتر از اطلاعات خود رمز عبور برای آن‌ها در نظر بگیرید.


این بخش  همچنین یک جست‌وجوگر ویژه دارد که امکان  جست‌وجو به دنبال یک فایل مشخص را فراهم می‌کند. در این جست‌وجوگر  می‌توانید نام فایل مورد نظر خود  را وارد کنید تا در کمترین زمان محل قرار گرفتن آن در حافظه داخلی گوشی مشخص شود.


Nokia 701 ReviewNokia 701 ReviewNokia 701 Review


برای این  بخش سیستم ZIP نیز در نظر گرفته شده است تا زمانی که قصد دارید چند فایل را به صورت همزمان از طریق پست الکترونیکی ارسال کنید، بتوانید آن‌ها را به یک فایل فشرده تبدیل کنید.


طراحی مجدد آلبوم تصاویر


ابزار آلبوم تصاویر در این گوشی تغییر شکل داده است. در حالت کلی نمی‌توان این بخش را یک ابزار جدید دانست، اما نوکیا آن را نسبت به مدل قبلی خود اندکی تغییر داده است. در این بخش تصاویر در سه ستون مجزا به نمایش درمی‌آیند  و شما می‌توانید آن‌ها را به بالا و پایین هدایت کنید.


Nokia 701 ReviewNokia 701 Review


با دو بار  زدن نوک انگشت خود به بخش  مورد نظری از عکس می‌توانید روی  آن بخش زوم کنید. زمانی که در حالت زوم قرار دارید سیستم مربوط  به حرکت تصویر به جهات مختلف در اختیار شما قرار می‌گیرد تا بتوانید همه  تصویر را مشاهده کنید. تغییر حالت عکس از عمودی به افقی نیز به صورت خودکار انجام می‌شود که این فرآیند نیز از طریق سیستم شتاب‌سنج صورت می‌گیرد.


انتخاب چند  عکس به صورت همزمان برای پاک کردن یا ارسال کردن نیز امکان‌پذیر است. شما می‌توانید تصاویر مورد نظر  خود را از طریق MMS، پست الکترونیکی یا بلوتوث انتقال دهید یا آن را به صورت مستقیم روی صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.


پخش موسیقی


سیستم‌عامل  سیمبین هرگز برای پخش موسیقی مشکلی نداشته است و کاربران همواره از آن راضی بوده‌اند. این سیستم به صورت خودکار فایل‌های صوتی شما را بر اساس نام خواننده، آلبوم، نوع و …. طبقه‌بندی می‌کند و این امکان را به شما می‌دهد تا تمامی موسیقی‌های مورد علاقه خود را به صورت یکجا در اختیار داشته باشید. در بخش Library این سیستم شما می‌توانید موسیقی‌های مورد نظر خود را از آلبوم‌های مختلف انتخاب کرده و آن‌ها را در اختیار داشته باشید.


Nokia 701 ReviewNokia 701 ReviewNokia 701 ReviewNokia 701 Review


سمت چپ و  راست تصویر در هر آلبوم به شما  امکان می‌دهد آهنگ قبل یا بعد  را انتخاب کنید. این سیستم پخش  موسیقی می‌تواند در حالت اجرا کوچک شود  تا شما به هنگام فعالیت در دیگر بخش‌های  گوشی از گوش دادن به موسیقی‌های مورد علاقه خود لذت ببرید. این بخش  سیستم تنظیمات صدا را نیز در اختیار دارد تا موسیقی در بهترین حالت مورد نظر شما پخش شود.


Nokia 701 Review


کیفیت مناسب صوتی


گوشی هوشمند 701 نوکیا پس از آزمایش‌های صورت گرفته  کیفیت بسیار مناسبی برای پخش صدا  داشته است. این گوشی صدا را به صورت شفاف و با کیفیت مناسب پخش می‌کند. زمانی که این گوشی به یک آمپلی‌فایر بیرونی وصل می‌شود، صدا با کیفیت بسیار مناسب در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.


بر این  اساس اگر کاربر قصد گوش دادن به موسیقی از طریق هدفون را داشته  باشد، از کیفیت صدای در حال پخش  لذت خواهد برد. سیستم در نظر  گرفته شده برای این بخش می‌تواند صدا را به صورت استریو پخش کند. به طور کلی می‌تواند گفت که این  بخش رضایت کامل کاربر را جلب  خواهد کرد.



پخش فایل های ویدیویی


گوشی هوشمند 701 نوکیا با سیستم پیشرفته قابلیت پخش فایل‌های ویدیویی را در اختیار کاربران می‌گذارد. این بخش قابلیت پشتیبانی از انواع فایل‌های تصویری را دارد و می‌تواند تصاویر را با کیفیت 720 پیکسل پخش کند.


برای این  سیستم قابلیتی در نظر گرفته  شده است که طی آن کاربر می‌تواند تصاویر را به صورت افقی در کل نمایشگر  ببیند. با توجه به اینکه نمایشگر در نظر گرفته شده برای گوشی هوشمند 701 نوکیا بسیار شفاف و باکیفیت  است، تماشای تصاویر در این گوشی تجربه  لذت‌بخشی خواهد بود.


در قسمت پایین تصاویر ابزارهای کنترلی ویدیویی  قرار گرفته‌اند که به کمک آن‌ها  می‌توان علاوه بر انتخاب فایل ویدیویی  مورد نظر، تنظیمات لازم را نیز روی  آن انجام داد.


Close window
Close window


رادیو FM


رادیو FM در گوشی هوشمند 701 نوکیا با ظاهری ساده و کاربردی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. شما در این رادیو به راحتی می‌توانید موج‌ را تغییر دهید و شبکه مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای این بخش کلیدهای مجازی در نظر گرفته شده است که استفاده از آن‌ها بسیار آسان است.


Nokia 701 ReviewNokia 701 ReviewNokia 701 Review


این سیستم  رادیویی از قابلیت RDS نیز پشتیبانی می‌کند و قادر است به صورت خودکار برای پیدا کردن فرکانس‌های دیگر جست‌وجو کند.


دوربین  دیجیتالی 8 مگاپیکسلی


گوشی هوشمند 701 نوکیا همراه با دوربین دیجیتالی 8 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این دوربین قادر است تصاویری با کیفیت 3264 در 2448 پیکسل را تهیه کند. در فضاهای تاریک  این دوربین به صورت خودکار فلش LED دوگانه خود را روشن می‌کند تا تصاویر با کیفیت مناسب‌تری تهیه شوند.


رابط کاربری دوربین دیجیتالی گوشی‌های نوکیا از زمان عرضه نسخه Anna سیستم‌عامل سیمبین تغییر کرد. اما تغییراتی که هم‌اکنون در این گوشی دیده می‌شود اندک است.


در این  دوربین کلیدهای مجازی زیر وجود دارند که کار را برای عکس‌برداری با کیفیت مناسب آسان می‌کنند: Back، Flash mode، Scenes، Extended و Menu. این ابزارها تمام قابلیت‌های مورد نظر کاربر را در اختیار او می‌گذارد. در این بخش کلید مجاز شاتر نیز در نظر گرفته شده است که علاوه بر آن در سمت چپ بدنه گوشی نیز کلید سخت‌افزاری شاتر موجود است.



Close window

Close window

Close window

Close window


عدم پشتبانی از فوکوس ماکرو

نمونه عکس از فاصله ۲۰ سانتی متری

نمونه عکس از فاصله ۵ سانتی متری


این دوربین دیجیتالی همراه با قابلیت تشخیص چهره،  سیستم عکس‌برداری خودکار، تنظیمات  تصویری برای تعیین ISO،‌ سفیدی تصویر و روشنایی و ایجاد شورتکات‌های لازم برای ورود به بخش‌های مورد نظر در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.


مرورگر  اینترنتی


مرورگر اینترنتی این گوشی هوشمند نسبت به نسخه قبلی اندکی  ارتقا یافته است. در بخش فوقانی مرورگر اینترنتی شما می‌توانید آدرس‌های اینترنتی مورد نظر خود را وارد کنید. زمانی که صفحه باز می‌شود و شما  در حال گشت‌وگذار در صفحه مورد نظر  خود هستید، این بخش به صورت خودکار محو می‌شود. زمانی که شما قصد  جست‌وجو به دنبال کلیدواژه‌ مورد نظر خود را دارید، ابزارهای مربوط  به جست‌وجوگرهای گوگل و Bing برای شما ظاهر می‌شوند.


Close window

Close window


در پایین  این مرورگر شما یک نوار ویژه با پنج  کلید مجزا را در اختیار خواهید داشت: Back، Forward، Bookmarks، Tabs و Menu. با فشار دادن کلید Tabs می‌تواند چند صفحه را در یک صفحه اینترنتی در اختیار داشته باشید. در نسخه‌های قبلی شما مجبور بودید برای استفاده از این قابلیت وارد منوی اصلی شوید.


فروشگاه اینترنتی Ovi Store (غیرقابل استفاده در ایران)


سیمبین همچنان یکی از معمول‌ترین سیستم‌های عامل موبایلی در جهان محسوب می‌شود،  اما فروشگاه اینترنتی آن در مقایسه با فروشگاه‌های اندروید و iOS محبوبیت چندانی ندارد و مورد پسند کاربران واقع نشده است.


شرکت نوکیا  فروشگاه اینترنتی Ovi و رابط کاربری آن را چندی پیش تغییر داد تا در سیستم‌عامل Symbian^3 کاربران آسان‌تر بتوانند ابزارهای مورد نظر خود را از این فروشگاه خریداری کنند. در گوشی هوشمند 701 نوکیا ابزار مربوطه برای ورود به این فروشگاه تغییر چندانی نکرده است.


Close window
Close windowClose window
Close window


صفحه‌ای که به صورت پیش‌فرض در این بخش نمایش  داده شده است، شامل بخش‌های زیر  می‌شود: Applications، Games، Audio و Video. کاربر با انتخاب هر یک از این بخش‌ها می‌تواند ابزار مورد نیاز خود را پیدا کرده و آن را بارگذاری کند.

البته این خدمات برای آی پی آدرس های ایران قابل استفاده نیستند و شما باید از روش های جایگزین و یا مراجعه به صفحه محدود دانلود در نسخه فارسی وبسایت رسمی نوکیا به نشانی https://www.farsi.nokia.com/downloads مراجعه کنید.


کلام آخر


برای گوشی هوشمند 701 نوکیا نکات فراوانی وجود دارد که بر پایه آن‌ها نظر کاربران جلب شود و این گوشی را خریداری کنند. این گوشی در مقایسه با رقبای خود در بازار در خانواده گوشی‌های متوسط چندان هم بد به نظر نمی‌رسد.


بدنه فلزی گوشی که علاوه بر مقاوم ساختن آن به زیبایی ظاهری افزوده است، در بیشتر گوشی‌های امروزی دیده نمی‌شود و همین مسئله می‌تواند آن را از گوشی‌های رقیب جدا کند. قابلیت‌های مختلفی که برای صفحه اصلی نمایشگر گوشی در نظر گرفته شده است نیز از دیگر مواردی است که نظر کاربر را به خود جلب خواهد کرد.


گوشی هوشمند LG Optimus Black P970 یکی از رقبای موجود در بازار است که می‌توان آن را هم‌سطح Nokia 701 دانست. این گوشی که از نظر امکانات داخلی تغییر مشابه 701 است، نمایشگر لمسی 4 اینچی با کیفیت WVGA دارد که البته شفافیت تصویر آن 700 نقطه نورانی است. در مقایسه با این محصول همچنین می‌توان گوشی X7 نوکیا را در نظر گرفت که با نمایشگر 4 اینچی AMOLED خود تصاویر با با 630 نقطه نورانی به نمایش می‌گذارد.





پایین آمدن قیمت گوشی هوشمند Galaxy S ساموسنگ نیز موجب شده است تا بتوان آن را هم‌رده 701 نوکیا دانست. اما باید توجه داشت که شفافیت تصویر در این گوشی هم با 701 نوکیا برابری نمی‌کند. گوشی هوشمند HTC Desire S نیز در شرایط مشابهی قرار دارد.





به طور  کلی باید گفت که گروه قابل ملاحظه‌ای  از کاربرانی که 701 نوکیا را خریداری  می‌کنند، تمام قابلیت‌های مورد نظر  خود را در آن خواهند یافت و در مقابل  گروه دیگر بر اساس تصورات پیشین خود  از سیمبین رضایت چندانی از این گوشی ندارند. با این وجود توصیه می‌شود که اگر قصد خرید گوشی هوشمند جدید را دارید، 701 نوکیا ارزش بررسی را دارد!

این گوشی در حال حاضر با گارانتی ۱۲ ماهه نوکیا با بهای ۵۳۵ هزار تومان در بازار موبایل ایران به فروش می رسد.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.