May 8, 2012
18:20 سه شنبه، 19ام اردیبهشتماه 1391
کد خبر: 41779

وزیر ICT ایران: تجربیات خود را در اختیار افغانستان قرار می دهیم/وزیر ارتباطات افغانستان: ۲۰ میلیون مشترک موبایل داریم و عرضه 3G را آغاز کرده ایم

مراسم دیدار فی مابین دو هیات وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران و افغانستان در وزارت ICT با حضور نمایندگانی از کشور افغان برگزار شد.


به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا تقی‌پور در این مراسم با اشاره به علایق مشترک بین دو کشور دوست و برادر ایران و افغانستان اظهار کرد: ما خواهان سربلندی افغانستان هستیم و در زمینه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات نیز همواره از مواضع یکدیگر در مجامع بین‌المللی حمایت کرده‌ایم و امیدواریم این سفر در راستای توسعه همکاری فی مابین و با توجه به موقعیت ویژه ایران باشد.


وی گفت: در حال حاضر ایران در مسیر گذر ارتباطات فیبر نوری خود از اروپا، روسیه به سمت جنوب کشور (خلیج فارس) مسیرهای ارتباطی دارد و از غرب به شرق نیز از مسیر ترکیه و عراق ترانزیت ارتباطات به سمت افغانستان و هند دارد.


وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با اشاره به این که در سفر خود به کشور افغانستان مرکز آموزش مخابرات را در این منطقه راه‌اندازی کرده‌ایم اذعان کرد:‌ مرکز آموزشی مخابرات که در کشور افغانستان راه‌اندازی شده به عنوان بخشی منطقه‌ای به حساب می‌آید و امیدواریم که به همکاری‌ها ما در ارتقای سطح دانش افغانستان و همچنین کشورهای منطقه کمک کند.


وی خاطرنشان کرد:‌ ما در ارتباط با همکاری با کشور افغانستان تمامی سعی خود را داشته‌ایم و بر این اساس از پذیرش مهاجرین افغان نیز در زمان جنگ این کشور به کشور خود حمایت کردیم. هرچند که امیدواریم بتواند توسط نیروهای بومی خود امنیت را در این کشور برقرار سازد چراکه امنیت توسط خارجی‌ها به هیچ عنوان قابل تامین نیست.


تقی‌پور گفت:‌ ایران امروز صنایع پیشرفته مخابراتی و نرم‌افزاری دارد که می‌تواند تجهیزات و خدمات خود را در اختیار این کشور قرار بدهد که البته در زمینه‌های فنی نیز تجهیزات بسیاری وجود دارد که بنا به تقاضا حاضریم آن‌ها را در اختیار کشور افغانستان بگذاریم.


وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات افزود: کابل شهید قندی که متولی تامین فیبر نوری است در این کشور تحت پروژه‌های تحقیقاتی به بهره‌برداری رسیده و در حال حاضر زیرساخت‌های افغانستان را در اختیار فعالان این کشور در عرصه فن‌آوری اطلاعات قرار می‌دهد.


در ادامه این نشست وزیر ارتباطات افغانستان نیز با اشاره به این که امروز احساس خوشی بسیاری داریم که در مملکت همسایه هستیم و تحت یک سفر رسمی وارد شده‌ایم گفت: با توجه به این که مدت طولانی در افغانستان شاهد جنگ بودیم در سال‌های اخیر و مخصوصا یک سال گذشته بازسازی امور را در دستور کار خود قرار داده‌ایم واز این جهت از مردم ایران تشکر می‌کنیم که در بازسازی سازه‌های ما همکاری بسیار خوبی را داشته‌اند.


وی گفت: البته امیدواریم در عرصه‌های متفاوت مخصوصا در بخش فن‌آوری اطلاعات وارتباطات این همکاری‌ها بیشتر شود تا بتوانیم چالش‌های مواجه شده با آن را برطرف کنیم.


زی سنگین خاطرنشان کرد: در این سرمایه‌گذاری ایران در حوزه مرکز تحقیقات مخابرات بوده که امسال 64 نفر فارغ‌التحصیل از آن داشته‌ایم که در راستای ارائه خدمت به وطن خود آمادگی کامل را دارند.


او گفت:‌اگر مردم افغانستان بعد ازشرایط دشوار جنگ از هر گونه ارتباطی فاقد بودند در حال حاضر پیشرفت خوبی در این حوزه شاهد هستیم و بیش از 85 درصد تحت پوشش ارتباطات مبتنی بر مخابرات هستیم و 20 میلیون خط تلفن همراه را نیز در کشور واگذار کرده‌ایم وعلاوه بر این خدمات اینترنت پر سرعت فعالی را نیز داریم و در روزهای گذشته خدمات نسل سوم تلفن همراه (G3) در کابل آغاز به فعالیت کرده و این نوید پیشرفت ارتباطات کشور افغانستان است و در این حوزه شرکت‌های ایرانی تشویق کردیم تا در کشور ما به سرمایه‌گذاری همچون کابل شهید قندی بپردازند.


وزیر ارتباطات افغانستان تصریح کرد: در کشور خود پنج شرکت فعال درحوزه مخابرات داریم که چهار شرکت خصوصی و یکی دولتی است و در حال حاضر زیرساخت‌های فیبرنوری را در کشور داریم و مبتنی بر آن خدمات نسل سوم، وایمکس و اینترنت پرسرعت را راه اندازی کرده‌ایم و در افغانستان با توجه به این که زمینه‌های نوآوری و ابتکار در زمینه مخابراتی بیش از پیش است امید می رود به زودی این خدمات فراگیرتر شوند.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.