پیشنهادهای ایرانسل برای مواجهه با شرایط بحران در مواقع بروز حوادث غیرمترفبه

دومين كنفرانس ملي مديريت بحران با محوريت نقش فن‌آوري‌هاي نوين در كاهش آسيب‌پذيري ناشي از حوادث غيرمترقبه برگزار شد.


به گزارش ایسنا در اين كنفرانس فارسي‌نژاد - دبير كارگروه فن‌آوري اطلاعات مديريت بحران، ميررفيعي - رييس كارگروه، اكبرپور - معاون مديريت آمادگي بحران و دو تن از نمايندگان شركت مخابرات ايران و استان تهران و مديران ايرانسل صحبت كردند.


پیشنهادهای ایرانسل برای مواجهه با شرایط بحران


برقرای ارتباط درجریان وقوع حوادث همواره یکی از مهمترین موارد مورد توجه مدیران بود كه در دومین کنفرانس ملی مدیریت بحران، در قالب کارگاهی با عنوان نقش حاکمیتی وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات در کاهش آسیب‌پذیری ناشی از حوادث غیرمترقبه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.


با توجه به اینکه ایران مقام سوم ازنظرتعداد آسیب دیدگان بلایای طبیعی را بعد ازکشورهای هند و چین به خود اختصاص داده و با یادآوری این نکته که از مجموع 40 نوع بلای طبیعی شناخته شده، 31 بلا در ایران اتفاق می افتد، می توان ایران را یکی از بلاخیز ترین کشورهای جهان لقب داد.


در این کارگاه تخصصی نمایندگان اپراتورهای فعال در کشور به ارائه دستاوردهای ارتباطی خود در زمان بروز حوادث غیرمترقبه پرداختند.


پیشنهادهای ایرانسل برای مواجهه با شرایط بحران


استفاده از تکنولوژی Mss Poll، افزونگی HLR و STP، استفاده از رومینگ بین‌المللی و نیز استفاده از وایمکس ایرانسل به عنوان نمونه راهکارهای مورد استفاده در شرایط بحران از سوی کارشناسان شرکت ایرانسل مطرح و عنوان شد كه در شبکه اپراتور دوم اگر مشترکین ساکن در یک شهر خاص به واسطه بروز حادثه‌ای مجبور به انتقال به یک شهر دیگر بشوند، امکان مدیریت ترافیک به صورت آنی وجود دارد و با توزیع پذیری یکنواخت ظرفیت امکان تماس برای همه مشترکین فراهم می‌شود. یکی دیگر از مواردی که در شرایط بحران می‌تواند امکان تداوم ارتباطات مشترکین را فراهم کند استفاده از رومینگ است، با این تفاوت که این رومینگ می‌تواند در فضای داخلی نیزمورد استفاده قرار بگیرد.


رضا ماسوریان - مدیر رومینگ ایرانسل - در اين باره گفت: لزوم ایجاد رومینگ داخلی بهره‌مندی از زیرساخت‌های گسترده است که با ایجاد این زیرساختها می‌توان زمینه رومینگ ایرانسل با دیگر اپراتورهای همراه اول و تالیا را فراهم کرد.


وی درخصوص رومینگ بین‌المللی نیز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اپراتور همراه دوم با ماهواره ثریا رومینگ بین‌المللی دارد، در شرایط بحران می‌توانیم به خوبی از این امکان ارتباطی استفاده کنیم.


استفاده از وایمکس ایرانسل نیز یکی دیگر از مواردی بود که در این کارگاه تخصصی مورد بحث قرار گرفت.


مرادی - مدیر فنی شبکه وایمکس ایرانسل - با اشاره به اینکه با استفاده ازسایت‌های سیار که هریک در محدوده‌ای 2 کیلومتری 600 مشترک را تحت پوشش قرار می دهند و توزیع مودم‌های Wifi، امکان برقراری ارتباطات ضروری را از طریق اسمارت فون‌ها و هندست‌های مختلف نیز فراهم کرد.


وی اضافه کرد: علاوه براین می توان تلفن‌های ثابت مشترکین را نیز به مودم‌های وایمکس مجهز کرد تا در زمان بروز حوادث غیر مترقبه امکان استفاده از Voip وجود داشته باشد.


باقر صمدی - مدیر ارشد بازاریابی تجاری ایرانسل - نیز با اشاره به اینکه امکان برقراری ارتباط بین مدیران ستادهای مدیریت بحران در قالب سامانه مجازی ارتباطات انسانی ایرانسل فراهم می شود، تاکید کرد: ایرانسل این امکان را فراهم کرده تا با توزیع سیم کارت‌هایی با شماره‌های کوتاه امکان برقراری تماس اعضای این ستادها به راحتی فراهم شود.


شبکه امن داده همراه، پیام تجاری انبوه و امکان ارائه خدمات بر اساس محل از دیگر مواردی بود که مدیرارشد بازاریابی تجاری ایرانسل بر استفاده از آنها در شرایط بحرانی تاکید کرد.


مدیریت تماس‌ها مورد توجه شرکت مخابرات


کارشناسان مخابرات استان تهران که به نمایندگی از شرکت مخابرات ایران در این کارگاه تخصصی حضور یافتند یکی ازمهمترین وطایف شرکت مخابرات را مدیریت حجم بالای تماس‌های صورت گرفته در شرایط بحران عنوان کردند تا تمامی افراد بتوانند از امکان برقرار ارتباط آسان بهره مند شوند. شبکه سوئیچ مخابرات شامل مراکز شهری، بین شهری، بین الملل، سیار و سیگنالینگ است که می توانند در زمان بروز حوادث به عنوان جایگزین یکدیگر مورد استفاده قرار بگیرند.


نقش حیاتی اطلاعات درمدیریت بحران و امکان بهره مندی ازمراکز داده جانشین ازدیگرمواردی بود که در کناراستفاده از سیستم های مخابراتی بی سیم، با سیم، ماهواره ای و اینترنتی به صورت جایگزین مورد توجه کارشناسان شرکت مخابرات استان تهران قرار گرفت.


خدمات رایتل در شرایط بحران


فیضی‌زاده - کارشناس شرکت رایتل - از دیگر کارشناسان این کارگاه تخصصی بود که به ارائه دستاوردهای اپراتور سوم در این حوزه پرداخت.


وی مجموع فعالیتهای رایتل را در شرایط بحرانی در سه گروه آموزش، اطلاع‌رسانی و پوشش خبری و امدادرسانی تقسیم بندی کرد و گفت: برقراری ارتباط امدادگران با یکدیگر و مراکز تصمیم‌گیری از مهمترین مواردی است که با بهره مندی از سیم کارت‌های رایتل ممکن خواهد شد.


فیضی‌زاده تصریح کرد: با توجه بر 3G بودن سیستم رایتل امکان استفاده از خدماتی از جمله پیدا کردن بهترین و کوتاه ترین مسیر تا محل وقوع حادثه و نیز امکان ارسال اطلاعات پزشکی مصدومین در قالب دیتا در شرایط بحران فراهم می‌آید.


در ادامه ميررفيعي با اشاره به اهميت فن‌آوري اطلاعات و نقش اساسي آن در كاهش آسيب‌پذيري‌ها گفت: شايد فن‌آوري‌ها بخشي از خدماتي است كه تاكنون داشتيم اما برنامه‌ريزي‌هايي نيز ارائه شده كه به تدريج وارد عرصه مديريت بحران و به ويژه بلاياهاي طبيعي شده است.


او افزود: اپراتورها از جمله همراه اول، ايرانسل، رايتل و اپراتورهاي شركت‌هاي PAP كه مجموعا 22 اپراتور را تشكيل مي‌دهند آمادگي لازم براي ارائه اپليكيشن‌ها و برنامه‌هاي مرتبط را دارند تا براي كمك به امور در شرايط اضطراري وارد شوند.


وي با اشاره به مباحث مطرح شده در اولين روز برگزاري كنفرانس در تاريخ 30 خرداد گفت:‌ كنفرانس روز گذشته با حضور رگولاتوري انجام شد و مي‌توان از اين سازمان حاكميتي كمك خوبي گرفت.


در ادامه يكي ازنمايندگان شركت مخابرات ايران بيان كرد: در حوادث پيش آمده تجربه زيادي كسب كرده‌ايم و متوجه تاثير و نقش ارتباطات و مخابرات در مواقع بحراني شديم. شايد گاهي خود حادثه چندان ابعاد گسترده‌اي نداشته باشد اما نبود ارتباطات و مخابرات كار را پيچيده‌تر و بحران را مضاعف خواهد كرد.


وي تاكيد كرد:‌ در مواقعي توانستيم از طريق سيستم‌هاي راديويي ارتباط برقرار كنيم و لازم به ذكر است بيشتر نگراني‌ها از برقراري ارتباط در زمان وقوع حادثه رخ داده است.


يكي ديگر ازنمايندگان مخابرات ايران از استان تهران گفت: درباره نقش فن‌آوري‌هاي نوين دركاهش آسيب‌پذيري‌ها در مواقع بحراني بهتر است ابتدا با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري در زمينه پدافند غيرعامل ابتدا بايد مراكز درجه اول سريعا شناسايي شوند، بناها هسته‌يي و مراكز علمي بزرگ شناسايي شوند و براي هر كدام يك طرح پدافند غيرعامل تهيه و به صورت ميداني عمل شود.


وي افزود: ابتدا بايد ديد بحران را چه مي‌بينيم و واقعه و جريان و خدمات‌رساني آن را چگونه انجام مي‌دهيم و بعد براي كاركرد منظم آن تصميم‌گيري كنيم.


وي با اشاره به رسالت اصلي شركت گفت:‌ ارائه خدمات به مشتركين درمواقع بحراني بيشترين مديريت را نياز دارد و شبكه مخابراتي نيز بايد به گونه‌اي برقرار شود كه در مواقع بحران بهترين عمل را داشته باشد.


او تاكيد كرد:‌ از نظر آماري شش درصد بلاياي طبيعي به ايران تعلق دارد و از 40 نوع بلاياي طبيعي 30 نوع آن در ايران رخ داده است و وظيفه ما در بخش ارتباطات در مواقع بحران سنگين‌تر است.

 


​​