تلفن همراه

گوشی

December 25, 2012
3:59 سه شنبه، 5ام دیماه 1391
کد خبر: 52309

سامسونگ پر فروش ترین برند موبایل دنیا در سال 2012

 

 برای اولین بار بعد از چهارده سال دیگر نوکیا رتبه اول را در تجارت جهانی گوشی‌های موبایل در اختیار ندارد. نوکیا حالا جای خودش را به رقیب کره‌ای یعنی سامسونگ داده است تا به جایگاه دوم این رتبه بندی سقوط کند. 

به این ترتیب سامسونگ حالا عنوان برند برتر موبایل سال را از آن خود کرده است. تا‌کنون نوکیا با خیال آسوده بر جایگاه شماره یک فروش موبایل دنیا تکیه زده بود؛ اما از ابتدای سال جاری سامسونگ با حرکتی سریع و فروشی قدرتمند توانست این جایگاه را از آن خود کند. 
آخرین و جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی iSuppli در این مورد نشان می‌دهد که شرکت سامسونگ تا پایان سال 2012 سهم 29 درصدی از بازار جهانی گوشی‌های موبایل را در اختیار گرفته در حالی که سهم بازار این شرکت در سال 2011 برابر 24 درصد بوده است. در مقابل شرایط برای نوکیا کاملا برعکس سامسونگ شده است. در حالی که سهم نوکیا از بازار جهانی در سال 2011 برابر 30 درصد بود، حالا انتظار می‌رود این سهم تا پایان سال 2012 به 24 درصد کاهش پیدا کند. حالا این اولین باری است که سامسونگ توانسته رتبه اول را در جدول برترین برندهای بازار جهانی موبایل در اختیار بگیرد و همچنین اولین بار از سال 1998 تا حالا است که نوکیا جایگاه خودش را در صدر بازار جهانی موبایل از دست می‌دهد و به رتبه‌های پایین‌تر سقوط می‌کند.
«وین لام» یکی از کارشناسان iSuppli در این مورد می‌گوید: «واقعیت این است که رقابت در بازار موبایل بسیار شدید و نزدیک است. این رقابت در سال 2012 اما بیشتر در حوزه موبایل‌های هوشمند رونق داشت و این گوشی‌ها بودند که توانستند میزان فروش، سود و سهم بازار هر شرکت تولید‌کننده را تعیین کنند تا جایی که حدود نیمی از گوشی‌های موبایلی را که در سال 2012 به سرتاسر جهان صادر شده‌اند، موبایل‌های هوشمند تشکیل می‌دهند. این همان حوزه‌ای بود که سامسونگ توانست در آن نسبت به نوکیا حضور موفق‌تر و موثرتری داشته باشد.»


این گزارش نشان می‌دهد که میزان صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند در سال 2012 افزایش 5/35 درصدی خواهد داشت؛ در حالی که این افزایش برای کل بازار جهانی گوشی‌های موبایل تنها یک درصد خواهد بود. بر اساس این آمار میزان ضریب نفوذ موبایل‌های هوشمند در جهان تا پایان سال 2012 به 47 درصد می‌رسد؛ در حالی که این میزان در سال 2011 برابر 35 درصد بوده است.
به عقیده کارشناسان و فعالان بازار موبایل، موفقیت سامسونگ در برابر نوکیا بیشتر به دلیل تمرکز این شرکت کره‌ای روی طراحی صنعتی بهتر و البته مدل‌های هوشمند بوده است. در حال حاضر سامسونگ به خاطر عرضه موبایل‌های هوشمند پیشرفته و گران‌قیمت برای کاربران رده بالا و از طرفی عرضه موبایل‌های هوشمند کاربردی و ارزان قیمت برای کاربران نه چندان حر‌فه‌ای توانسته است، مقبولیت خوبی در بازار پیدا کند.
سامسونگ در این سال‌ها تمام تلاش خودش را برای دنبال کردن راه شرکت‌های بزرگ، شناسایی نیاز بازار و کاربران و البته فرصت‌های بازار انجام داده و همچنین توانسته خودش را با روند رشد و تغییر بازار همراه کند.
در مقابل اما شرکت فنلاندی نوکیا همچنان درگیر تغییر سمت و سویش به طرف موبایل‌های هوشمند و البته تمرکز بر تولید موبایل‌های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل ویندوز خودش است. این موضوع تاثیر قابل توجهی بر کاهش میزان صادرات جهانی نوکیا داشته و از طرفی فروش موبایل‌های قدیمی مبتنی بر سیستم عامل سیمبین این شرکت هم کاهش قابل توجهی داشته است.
سامسونگ گویا بهترین عملکردش را در سال 2012 به نمایش گذاشته است. این شرکت همچنین در بازار موبایل‌های هوشمند هم توانست بر اپل محبوب و پر‌طرفدار غلبه کرده و با افزایش 8 درصدی سهم بازار خودش به برترین تولید‌کننده در جهان تبدیل شود. در مقابل بیشترین کاهش و سقوط در بازار هوشمندها به نوکیا اختصاص دارد که با کاهش 11 درصد سهمش از بازار موبایل‌های هوشمند در رتبه سوم این فهرست قرار گرفته است. حالا نوکیا همراه با دو شرکت HTC و RIM هر کدام به سهم 5 درصدی از بازار موبایل‌های هوشمند رضایت داده‌اند تا به ترتیب رتبه‌های سوم، چهارم و پنجم این رتبه‌بندی را در اختیار بگیرند.
سامسونگ سال ۲۰۱۲ را در حالی پشت سر گذاشت که تجربه فروش ۳۰ میلیون دستگاهی گوشی Galaxy S3 را دارد؛ اما نوکیا هنوز در مرحله گذار از سیمبین به ویندوزفون بوده و به تازگی فروش اسمارت فون‌های ویندوز فون 8 خود را آغاز کرده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.