تلفن همراه

بايد بتوانيم مفهوم وفاداري به مشترك را ايجاد كنيم

گفت‌و‌گو با فريبرز ن‍ژاددادگر، مديرعامل تاليا

 

فاطمه ملكي - عصر ارتباط
 
تاليا برگ جديدي از فعاليت خود را آغاز كرده است. اين پيمانكار شركت مخابرات ايران براي عرضه سيم‌كارت‌هاي اعتباري فعاليت خود را خرداد ماه سال 84 آغاز كرد، اما در نيمه راه متوقف شد و ورود اپراتورهاي ديگر به اين عرصه موجب شد تا از قافله توسعه عقب بماند. حالا اين پروژه از دست مجري قديمي آن يعني شركت تعاوني مجتمع صنعتي رفسنجان خارج شده و جاي آن را سرمايه‌گذاران جديدي گرفته‌اند؛ سرمايه‌گذاراني كه نه مانند رفسنجاني‌ها به‌دنبال سرمايه‌هاي داخلي و خارجي‌اند و نه به نازكشيدن از مخابرات براي تامين نيازهايشان محتاج‌اند؛ چراكه خود بخشي از سهامداري مخابرات را در اختيار دارند.
 
تاليا با نفس تازه و با مدير پرانرژي‌اي همچون فريبرز نژاددادگر وارد بازار رقابت شده است كه كمتر كسي اشارات نوميدانه در نگاه‌ها و كلام او مي‌تواند بيابد كه خود حاكي از دميدن جان تازه به بطن اين اپراتور است. نژاددادگر با تجربه‌هاي خوبي از فعاليت در بازار اينترنت و خدمات ديتا وارد بازار تلفن همراه شده است.
 
تاليا به‌عنوان پيمانكار شركت مخابرات ايران، دور جديدي از فعاليت‌هاي خود در عرصه سيم‌كارت اعتباري را آغاز كرده است. آيا موضوع انتقال پروژه از مجتمع صنعتي رفسنجان به سرمايه‌گذاران جديد نهايي شده است؟
 
انتقال تاليا از مجتمع صنعتي رفسنجان به شركت ما كاملا نهايي شده و كل شبكه تاليا را در اختيار گرفتيم و در اصل مشكلاتي كه با مالكان ساختمان‌ها هم داشتيم تا
 
90 درصد حل كرديم و اين عملا نشان مي‌دهد كه انتقال ما كامل شده است. بازي‌سازي شبكه را شروع كرديم. الان آن را براي ارائه سرويس خوب به مردم احيا مي‌كنيم؛ البته بعد از نمايشگاه تله‌كام از فاز احياي شبكه وارد فاز توسعه شده‌ايم. به هر حال تاليا مشكلاتي داشت كه در برخي نقاط شبكه آن خاموش بود و الان در بخش فني كارهاي آن انجام شده و بحث‌هاي توسعه آن را جلو مي‌بريم.
 
 ظاهرا يك بحث حقوقي بين مجتمع صنعتي رفسنجان و مخابرات وجود دارد كه تا زماني كه تعيين تكليف نشود، انتقال سهام به‌صورت كامل عملي نمي‌شود.
 
آن بحث به ما ربطي ندارد. آن موضوع كاملا حقوقي و بين مجتمع صنعتي رفسنجان و شركت مخابرات ايران است و ربطي به موضوع انتقال ندارد. شركت مخابرات ايران، مجتمع صنعتي رفسنجان و شركت گسترش ارتباطات تاليا زماني كه قرارداد را امضا مي‌كردند، هر سه مي‌دانستند كه اين مشكل حقوقي وجود دارد و با علم به آن، قرارداد سه‌جانبه را امضا كردند و انتقال پروژه به ما انجام شده است. ما شركتي از مجتمع صنعتي رفسنجان نخريديم. ما پروژه تاليا را از مجتمع صنعتي رفسنجان تحويل گرفتيم.
 
 شما سهام را خريداري نكرديد؟
 
مجتمع صنعتي رفسنجان يك شركت تعاوني مستقل است كه پروژه‌هاي متعددي در اختيار آن بوده و يكي از آن‌ها پيمانكاري و قرارداد BOT تاليا بوده است. ما قرارداد و پروژه را از مجتمع صنعتي رفسنجان خريداري كرديم. هيچ انتقال سهامي در بحث تاليا انجام نشده است.
 
43 درصد قرارداد BOT آن‌ها به ما تحويل داده شده است.
 
 تركيب سهامداران درحال حاضر به چه صورتي است؟
 
درحال حاضر گسترش الكترونيك مبين ايران و شركت گسترش ارتباطات تابا هركدام 50 درصد سهم دارند.
 
 آيا تعهد جديدي علاوه بر تعهداتي كه قبلا وجود داشت و عملي نشد، بابت پروژه تاليا به مخابرات داده‌ايد؟
 
ما برنامه جديدي به مخابرات داده‌ايم و هيئت‌مديره مخابرات ايران اين انتقال را به شرط ارائه طرح تجاري جديد پذيرفت كه بعد از ارائه و بررسي آن موافقت شد اين كار انجام شود. دو تا درخواست هم از شركت مخابرات ايران داشتيم كه با هر دوي آن‌ها موافقت كرد؛ يكي تمديد زمان BOT به مدت 10 سال از اين تاريخ و ديگري بهره‌برداري از شبكه‌هاي WLL استاني.
 
 در اين بيزينس پلن مشخص كرديد كه به چه سقف تعداد مشتركي برسيد يا كف تعهداتي براي خودتان قائل شده‌ايد؟
 
ما در بيزينس پلن تعهد كرديم كه طي چهار سال حداقل شش ميليون مشترك جذب كنيم.
 
 فكر مي‌كنيد درحالي‌كه اپراتورهاي ديگر از شبكه‌هاي به مراتب گسترده‌تري از تاليا برخوردارند و 3G به‌سرعت رو به گسترش است، به آن دست پيدا كنيد؟
 
ان‌‌شاء‌ا.... .
 
 چگونه توانستيد مجتمع صنعتي رفسنجان را به انتقال سهام راضي كنيد؟ ظاهرا آقاي بهرام‌پور خيلي روي آن متعصب بود؛ چرا‌كه ديگر به بحث حيثيتي و نه بيزينسي تبديل شده بود.
 
بالاخره همه شركت‌ها و همه فعالان صنايع مختلف به‌تدريج رفتارهاي‌شان به رفتارهاي حرفه‌اي تبديل مي‌شود. بحث حيثيتي ديگر خيلي معني ندارد. اگر پروژه تاليا مي‌توانست موفق باشد، به دلايل مختلف متوقف شده بود و آقاي بهرام‌پور هم علاقه داشت كه پروژه مجددا احيا شود. هم ما و هم شركت مخابرات معتقديم شبكه تاليا يك سرمايه ملي است كه همه علاقه دارند رشد كند. اين‌كه كجا و به چه شكلي، به اين ترتيب است كه به هر حال مجتمع صنعتي رفسنحان نمي‌توانست و امكانات آن نبود و بحث‌هاي مالي زيادي داشت و پروژه سنگيني بود و تصميم گرفته بودند آن را واگذار كنند.
 
 قاعدتا شما قبلا بررسي كرديد كه مجتمع صنعتي رفسنجان چرا و به چه علت پروژه را متوقف كرد. يكي از دلايلش خروج سرمايه‌گذار بود. به هر حال علت‌هاي ديگري هم وجود داشت. شما فكر مي‌كنيد چرا پروژه متوقف شد و شما چه كارهايي خواهيد كرد كه اين توسعه انجام بشود؟
 
به نظر من، فقدان تعامل و مستندات مشخص در قرارداد BOT ديده مي‌شد و برنامه مشخص براي اين‌كه ارتباط مجتمع صنعتي رفسنجان و مخابرات را تحليل كند، وجود نداشت و هيچ شفاف‌سازي ديده نمي‌شد. اين پروژه BOT ضربه بزرگي از اين عوامل خورد. مثلا يكي از مشكلاتي كه مجتمع صنعتي رفسنجان در پروژه مطرح مي‌كند، اين است كه هر طرح واگذاري و فروشي كه مي‌خواستم اجرا كنم بايد از شركت مخابرات ايران مجوز مي‌گرفتم. در اينجا مفهوم بازار هدف عوض مي‌شد. اگر مخابرات مي‌توانست ظرف 48 ساعت پاسخ بدهد، مي‌گفتيم منطقي است، اما اجراي يك طرح براي بازه زماني مشخص اگر بخواهد يك ماه كار كارشناسي روي آن انجام شود كه ديگر ارزش ندارد. به همين دليل مجتمع رفسنجان نتوانست در بازار رشد كند. آن موقع هم دولت منتظر نمي‌ماند تا رشد آن اتفاق بيفتد و مردم هم حق دريافت سرويس داشتند. همراه اول هم شبكه‌اي بود كه مي‌توانست سرويس بدهد. همراه اول و شركت مجتمع صنعتي رفسنجان هم پروژه را از يك شركت دولتي گرفته بود.
 
 شما با يك شركتي مواجه هستيد كه از اپراتور بزرگي به نام همراه اول برخوردار است و سوددهي زيادي براي آن دارد و مخابرات هم ترجيح مي‌دهد همراه اول‌ رشد كند تا شركت‌هاي اقماري كوچك‌تر. با اين اوصاف فكر مي‌كنيد با عواملي كه به توقف پروژه از سوي مجتمع صنعتي رفسنجان منجر شد، بر نخواهيد خورد؟
 
در اپراتوري و سرويس‌دهي همراه اول فقط بحث‌هاي سودآوري مقطعي و ساليانه در دوره‌هاي مالي خيلي مهم نيست. مخابرات ايران يك استراتژي در ارائه سرويس دارد و مولتي برندينگ يكي از ابزارهاي استراتژيك شركت‌هاي مخابراتي است كه در اين‌جا هم اتفاق مي‌افتد. مخابرات ايران به‌عنوان هلدينگ شركت‌هاي همراه اول و شركت تلفن ثابت و همين‌طور تاليا ممكن است اين موضوع را به‌عنوان يك استراتژي براي خود قلمداد كند و ما و همراه اول را به روشي هدايت كند كه بتوانيم در بازار و در مقابل ساير رقبا هم‌افزايي داشته باشيم.
 
 اين مولتي برندينگ باعث نمي‌شود به جاي تمركز روي يك نقطه، برخي از بخش‌ها تضعيف بشوند؟
 
مولتي برندينگ در هيچ جاي دنيا باعث تضعيف خدمات نشده است. فلسفه MVNOها اصلا براي چه اتفاق افتاده است؟ همه اپراتورها در زمينه MVNOها كار مي‌كنند و اگر درست هدايت شود، بهترين ابزار است كه بتوانيم در بازار تعادل ايجاد كنيم. همراه اول يك برند لوكس و باارزش است كه به‌خاطر ماهيت لوكس‌بودن آن خيلي از سرويس‌هايي كه خيلي از طبقه‌هاي جامعه نياز دارند، ممكن است نتواند ارائه كند، اما يك برند ديگر مي‌تواند اين خدمات را ارائه بدهد. الان همراه اول و ما خروجي، درآمد و ارزش افزوده‌اي كه ايجاد مي‌كنيم، در هلدينگ مخابرات وارد مي‌شود.
 
 احياي دوباره تاليا به بحث تغيير ساختارهاي اساسي كه در شركت مخابرات ايران اتفاق افتاد، ربطي دارد؟
 
نه، تاليا به‌عنوان يك پروژه مستقل كه قرارداد آن BOT است، فعاليت مي‌كند و با تغيير ساختار در مخابرات ايران رابطه‌اي ندارد.
 
 يعني مشاور هيچ پيشنهادي براي اين‌كه شما بتوانيد در اين بازار كار كنيد به شما يا مخابرات ارائه نداده است؟
 
نه، مشاور وقتي شروع كرد، تاليا در اختيار مجتمع صنعتي رفسنجان بود و بعد از آن هم ما يك شركت مستقل هستيم و اگر بخواهيم از مشاور براي كار بررسي استفاده كنيم، بايد به‌صورت مستقل استفاده كنيم. مخابرات ايران تنها بحثي كه داشته، به سودآوري و درآمدزايي شبكه WLL فكر مي‌كرد كه ما پيشنهاد داديم بر اساس طرح تجاري از آن‌ها استفاده كنيم و آن‌ها هم قبول كردند.
 
 بسيار خب. نحوه انتقال شبكه به چه صورتي است؟ زيرساخت، آنتن‌ها، سوئيچ‌ها...
 
ما همه‌چيز را گرفتيم. مالكيت اصلي زيرساخت در اختيار مخابرات ايران بوده است و در قرارداد BOT مخابرت ايران از زيرساخت لينك مي‌گرفته و به مجتمع صنعتي رفسنجان مي‌داده و هزينه‌هاي آن را نيز خودش پرداخت مي‌كرده است. بنابراين اين بخش از زيرساخت در اختيار مخابرات ايران است و شركت ارتباطات زيرساخت هم مخابرت ايران را بابت آن مي‌شناسد. آن بخش كه بايد ايجاد مي‌شده، قاعدتا مشخص است و فقط كنترل كرديم. در بخش سايت‌ها همه‌چيز را تحويل گرفتيم.
 
 رويكردها به چه صورتي خواهد بود؟ قاعدتا صوت و پيام كوتاه به‌عنوان سرويس‌هاي پايه هستند. روي فناوري 2G بايد فعاليت كنيد. چه چيزي مي‌خواهيد عرضه كنيد كه باعث ارزش افزوده‌اي بشود كه مشترك را براي مهاجرت به تاليا ترغيب كند؟
 
ما چند موضوع در تاليا داريم كه شايد متفاوت‌تر از بقيه اپراتورها كه ظاهر شده‌اند، باشيم. موضوع كلي كه به‌صورت حرفه‌اي خودم روي آن‌ها فكر كرده‌ام، ارائه خدمات در نسل دوم روي GPRS و EDGE است كه در كشور خيلي پيچيده شده است. نياز و تقاضاي مردم به اين سرويس‌ها زياد شده است، اما اپراتورها به دليل حجم مشتركي كه دارند روي GPRS و EDGE نتوانسته‌اند سرويس خوبي ارائه كنند و ما يك بخشي از ظرفيت شبكه خود را به آن‌ها اختصاص مي‌دهيم، به‌طوري‌كه مشترك ما اگر سرويس GPRS و EDGE مي‌گيرد كه تا آخر بهمن حداقل در تهران و كرج آن را فعال مي‌كنيم، سرويس واقعي EDGE را خواهد داشت كه سرويس باارزشي هم هست. به‌خاطر اين‌كه هنوز ما خدمات ديتاي مناسب نداريم. اين سرويسي است كه پيش‌بيني كرديم ارائه بدهيم و شديدا هم مورد استقبال قرار مي‌گيرد و مي‌تواند ارزش افزوده‌اي براي تاليا باشد. دوم موضوع خدماتي است كه به سازمان‌ها مي‌دهيم. اپراتورهاي ديگر هم اين سرويس را مي‌دهند، اما هرچه حجم اپراتورها بزرگ‌تر مي‌شود، امكان اين‌كه به‌صورت خاص سرويسي را به سازماني بدهد ندارد، اما ما يك بخشي از شبكه‌مان را به طراحي و ارائه اين سرويس اختصاص مي‌دهيم. هزينه‌هاي ارتباطي سازمان‌ها را به‌شدت مي‌توانيم كاهش بدهيم، نيازهاي امنيتي آن‌ها را هم در ارتباطات تلفني‌شان مي‌توانيم تامين كنيم. بحث آخر اين‌كه به‌رغم توسعه شبكه، موضوع SLA را هم در شبكه فعال خواهيم كرد؛ به اين مفهوم كه اگر مشترك‌مان در يك محدوده شهر مي‌خواهد از سرويس خوبي برخوردار باشد و هيچ قطعي نداشته و كاهش كيفيت سرويس نيز نداشته باشد، حاضريم با مشترك قرارداد SLA امضا كنيم.
 
 آيا شما از زيرساخت SLA مي‌گيريد كه بخواهيد به مشترك بدهيد؟ چون تا الان هميشه يك دور باطلي بوده است.
 
در موبايل در اختيار خودمان است و ربطي به شبكه زيرساخت ندارد. در اين SLA از A تا Z شبكه در اختيار خودمان است.
 
 اگر قطعي‌هاي زيرساخت باعث قطعي شبكه شما بشود چطور؟
 
من هيچ‌وقت SLA را در محدوده بين‌استاني نمي‌دهم؛ چون در آن صورت قطعا لينك زيرساخت تاثيرگذار است. قطعا داخل شهر خواهد بود، چون شما درست مي‌گوييد. اين دور باطل اپراتورها اتفاق افتاده و ما هم اين را مي‌فهميم اما شبكه موبايل و كاربر موبايل در 80 يا 90 درصد مواقع در محدوده مشخصي است. به افرادي كه در محدوده مكاني مشخصي هستند، اين سرويس SLA را مي‌توانيم ارائه بدهيم.
 
 پس به اين شرط كه در محدوده مكاني مشخصي باشد.
 
اپراتورهاي موبايل در دنيا به‌تدريج ارتباط‌شان با مشترك را دارند دو‌طرفه مي‌كنند. اين‌طور نيست كه يك سيم‌كارت به مشترك بفروشند و بعد يك قبض به آن بدهند يا كارت شارژ به آن بفروشند. نيازهاي مشترك را بايد شناسايي كنيم. همكاران من تلاش مي‌كنند يك امور مشتركين يا Customer Club خوبي راه‌اندازي كنند كه مشترك به آن‌جا مراجعه كند و نيازهايش را مطرح كند تا ما به فكر تامين آن باشيم. به همين دليل مجبوريم شبكه‌مان را با ظرفيت بيشتري در اختيار داشته باشيم؛ يعني اگر قرار است من شش ميليون مشترك داشته باشم، ظرفيت شبكه‌ام را هشت ميليون طراحي خواهم كرد. هيچ‌وقت ظرفيت شبكه من پر نخواهد شد كه نتوانم به مشتركم سرويس بدهم. اپراتورهاي بزرگ ما نمي‌توانند اين كار را بكنند. حجم ترافيك كه روي شبكه آن‌ها بالا مي‌رود، امكان ارتباط دوطرفه با مشترك را نخواهند داشت. ولي اپراتورهاي كوچك مي‌توانند با مشترك‌شان حرف بزنند و نيازهاي آن را تامين كنند و ما دوست داريم در اين سطح قرار بگيريم و ارتباط با مشترك‌مان دو‌طرفه باشد.
 
 مي‌خواهيد وفاداري ميان مشتركان‌تان ايجاد كنيد؟
 
بله. بحث اصلي بازاريابي و هدف آن، وفاداري مشتركان است و يك موضوع ديگر كه رويكرد دنيا است، به نظر من IP است. از اين به بعد هر اپراتوري به سمت IP مي‌رود ديگر نمي‌تواند با مشتركش ارتباط يك‌طرفه داشته باشد، بايد حتما ارتباط آن دو‌طرفه باشد. هر چقدر به سمت سرويس‌هاي ديتا مي‌رويم بايد ارتباط با مشترك دو‌طرفه باشد و دقيقا بايد بتوانيم مفهوم وفاداري را با مشترك ايجاد كنيم. يك چسبندگي با آن ايجاد كنيم كه از سرويسي كه مي‌گيرد، لذت ببرد. اميدواريم بتوانيم آن را پياده‌سازي كنيم ولي اگر شبكه خود را در همين اشل و ظرفيت نگه داريم، تعداد مشتركان كه بيشتر مي‌شود، قاعدتا بايد بتوانيم بهترين سرويس را به آن‌ها بدهيم.
 
 شخص آقاي نژاددادگر از زمان شروع فعاليت خود، در زمينه ديتا فعاليت مي‌كرد. الان هم كه شما در قامت اپراتوري در تاليا ظاهر شده‌ايد، همه انتظار دارند تمركز فعاليت‌هاي شما روي ديتا باشد كه الان هم وعده مي‌دهيد روي سرويس‌هاي EDGE و GPRS خيلي فعاليت خواهيد كرد. به‌طور مشخص‌تر برنامه‌هايي براي حركت به سمت سرويس‌هاي IP داريد؟
 
اول در مورد ديتا شبكه را روي يك ظرفيتي نگه مي‌داريم. اپراتورهاي موجود هر كجا با كمبود ظرفيت در زمينه صوت مواجه شوند، مجبورند ديتا را قطع كنند. اما ما هيچ‌وقت اين كار را نمي‌كنيم. بديهي است كه اولويت سرويس‌دهي آن‌ها شبكه ديتا نيست، اما ما اصلا چنين برنامه‌اي نداريم و در طراحي شبكه و بسته‌هايي كه طراحي مي‌كنيم اين دو بخش را از هم جدا مي‌كنيم. ظرفيت‌ها را طوري شناسايي مي‌كنيم كه هيچ‌وقت مجبور نشويم به‌خاطر زياد شدن ترافيك صوت، ترافيك ديتا را كاهش دهيم. بنابراين ترافيك ديتاي ما هميشه در حالت باثباتي قرار خواهد داشت. بحث‌هاي باندلينگ با ابزارهايي كه مبتني بر GPRS و EDGE هستند در برنامه داريم كه براي استفاده از سرويس‌هاي ديتا سيم‌كارت روي آن قرار مي‌گيرد. پروژه ديگري را هم شروع كرديم كه قبلا من روي آن كار كرده بودم، اما فضايي نبود كه آن را پياده‌سازي كنم ولي خدا را شكر الان امكاني در اختيارم هست كه مي‌توانم اين پروژه را به نتيجه برسانم و آن هم آفلودينگ ديتا است. اپراتورهاي دنيا كه روي LTE كار مي‌كنند، مسيرشان به اين سمت است كه ابزار بسيار مشهور و به بلوغ رسيده‌اي است. اپراتورهاي بزرگ و مطرح دنيا روي اين موضوع كار مي‌كنند و جزو برنامه‌هاي اجرايي ما هم هست كه تا پايان سال 92 حداقل در مراكز استان‌ها آفلودينگ‌مان را روي شبكه واي‌فاي انجام دهيم.
 
 اما رگولاتوري به اپراتورهاي وايمكس اجازه فعاليت روي واي‌فاي را نداد.
 
بايد با آن‌ها مذاكره كنيم. در دنيا اپراتورهاي موبايل آفلودينگ را در اختيار دارند. اپراتورهاي وايمكس عملا پاي‌شان را در ديتا در حيطه ديگري مي‌گذارند، در‌صورتي‌كه اپراتورهاي موبايل مي‌توانند بخش آفلودينگ ترافيك خود را در يك مناطق مشخصي انجام دهند. ما سرويس و مشترك خودمان را آفلود مي‌كنيم؛ يعني من ترافيك خودم را روي يك تكنولوژي ديگري مي‌اندازم كه آن را به مشتركان خودم مي‌دهم. مشترك تاليا زير هات اسپات تاليا كه قرار مي‌گيرد، ترافيك و واي‌فاي مي‌گيرد و ترافيكش را از شبكه راديويي نمي‌گيرد. بنابراين من پا در حيطه ديگر تامين‌كنندگان سرويس نمي‌گذارم. يكي از دلايل اين‌كه رگولاتور با اپراتورهاي وايمكس مخالفت كرد، اين بود. اما اين موضوع در دنيا كاملا جا افتاده است.
 
 تغيير نامبرينگ خواهيد داشت؟
 
نه، فعلا پيش‌شماره‌مان 0932 است.
 
 مگر براي نامبرينگ نبايد از رگولاتوري مجوز بگيريد؟
 
من اصلا به‌عنوان پيمانكار مخابرات با رگولاتوري مواجه نيستم. اين مجوز دست مخابرات ايران است و تاليا يكي از زيرشاخه‌هاي آن است. ما طبق قاعده و قانون به رگولاتوري پاسخگو نيستيم. اگر من نيازي داشته باشم، آن را به مخابرات ارائه مي‌دهم و مخابرات از رگولاتوري آن را پيگيري خواهد كرد.
 
 وقتي شروع به كار كرديد، يكي از برگ‌هاي برنده‌تان سايت شيرينگ با همراه اول است.
 
هم همراه اول و هم ديگر اپراتورها.
 
 آيا شما و همراه اول به‌عنوان دو شركت زيرمجموعه مخابرات باز هم نياز به هماهنگي از طرف اين شركت نياز داريد؟
 
بله، هر گونه سايت شرينگ و راه‌اندازي سايت جديد بايد با هماهنگي شركت ارتباط مشترك شهر انجام شود. درست است كه ما پيمانكار مخابرات هستيم، اما چون تاليا به‌عنوان يك هويت مستقل در تشكيل اين شركت حضور داشته، به‌عنوان يك سهامدار در اين شركت حضور دارد. هر جا سايت شيرينگ بخواهيم بكنيم، به شركت ارتباط مشترك شهر اعلام مي‌كنيم و با همه اپراتورهاي ديگر هم سايت شيرينگ كرده‌ايم.
 
 شما فرموديد يكي از بحث‌هايي كه روي آن تمركز كرديد، GSM-WLLهاي روستايي است. چرا روي نشنال رومينگ تمركز نمي‌كنيد؟ طبق مصوبه كميسيون هم پس از 60 روز درخواست شما به هر اپراتوري، آن‌ها موظف‌اند پاسخ دهند و كار عملياتي خود را آغاز كنند.
 
روي نشنال رومينگ بحث داشته‌ام و به همراه اول درخواست آن را نوشته‌ام و با ايرانسل نيز جلساتي در اين‌باره هماهنگ كرده‌ايم. اين را هم پيگيري مي‌كنيم، اما به هر حال GSM روستايي ارزش خاصي براي مخابرات ايران دارد. به نظر من يك شبكه، يك امكان و سرمايه بسيار باارزشي در مخابرات ايران است كه به اندازه ارزش آن بهره‌وري ندارد.
 
 مشخصا مي‌خواهيد روي آن چه كاري بكنيد؟
 
ما مي‌خواهيم توسعه يك بخشي از شبكه راديويي تاليا را از طريق آن در كشور برقرار كنيم.
 
 چرا؟ اين شبكه در همه جاي كشور گسترده نيست.
 
يك بخشي را از طريق GSM روستايي و يك بخشي هم از طريق رومينگ.
 
 روي آن همين سرويس‌ها را ارائه خواهيد داد؟
 
بله، تجهيزاتي كه در WLL روستايي هست، به‌صورت بالقوه امكان ارائه هر نوع سرويسي را دارد.
 
 اما گستره آن زياد نيست.
 
هست.
 
 چقدر است؟
 
آمار آن را بايد از مخابرات ايران بگيريد، اما مطابق بررسي‌هاي ما پوشش آن‌ها باورنكردني است و توسعه عجيبي در كشور دارد.
 
 قبلا اعلام كرديد مي‌خواهيد سيم‌كارت‌هاي تاليا را به سيم‌كارت‌هاي لوكس تبديل كنيد...
 
يك بخشي از آن را.
 
 چرا؟ باتوجه به ورود سرويس‌هاي جديد و ارائه سرويس‌هاي 3G، مشتركان نمي‌توانند اين لوكس‌بودن را با توجه به نوع تكنولوژي شبكه از شما بگيرند؟
 
مي‌توانند، اما همه آن تكنولوژي نيست. مثلا يكي از آن‌ها SLA است. من روي ارائه SLA به مشتري درآمد خواهم داشت. در حالت طبيعي SLA نداريم. اگر بخواهيد مشترك لوكس بگيريد، سر SLA با آن توافق مي‌كنيد. سرويس‌هاي خاصي كه براي طيف خاصي از مشتركين طراحي شود مي‌تواند سيم‌كارت تاليا را به يك سرويس لوكس تبديل كند. ما مي‌توانيم براي يك جامعه‌اي ميان مخاطبان‌مان كه درآمد آن‌ها از سطح متوسط بالاتر است، سرويسي بدهيم كه سرويس لوكس محسوب شود. همكاران ما در بخش بازاريابي و فروش دارند به اين مدل فكر مي‌كنند.
 
 برنامه‌ريزي‌تان براي پوشش شبكه به چه صورتي است؟
 
تا سه ماه اول سال 92 برنامه‌مان اين است كه حداقل
 
70 درصد در كشور پوشش داشته باشيم و براي اين كار بايد از تمام ابزارهايمان استفاده كنيم؛ شامل رومينگ ملي، GSM روستايي، توسعه شبكه خودمان و هر امكاني كه داشته باشيم.
 
 شما در توسعه‌تان از GCها هم كمك مي‌گيريد؟
 
يك موضوع كلي و جدي كه در شركت ما به عنوان اصل مطرح است، اين است كه ما اساسا اعتقاد داريم در كشورمان ظرفيت‌هاي بالقوه زيادي وجود داشته كه مخصوصا در بخش موبايل اصلا از آن‌ها استفاده نشده است. دلايل مختلفي هم دارد كه همه آن‌ها را مي‌دانند، اما من الان دوباره رفتم سراغ سازندگان قديمي BTSها براي شش ميليون مشترك شركت ارتباطات سيار. داريم يك پايلوت اجرا مي‌كنيم كه اگر پايلوت موفقي باشد...
 
 اما ظاهرا رگولاتوري به آن‌ها TA نداد.
 
داد، اما اپراتورها آن‌ها را رد كردند. دوست دارم بتوانم دوباره اين بخش را احيا كنم و طبيعتا GCها ابزار اپراتور در اجرا هستند. يك فراخوان شناسايي هم در اين‌باره داديم. اصطلاح GC تقريبا مي‌شود گفت يك مدت از بين رفته است، اما واقعيت اين است كه وقتي فراخوان شناسايي پيمانكار مي‌گذاريد، GCها اولين كساني هستند كه در اين فراخوان شركت مي‌كنند.
 
 در‌صورتي‌كه از پايلوت جواب مثبت بگيريد، از توليد داخل استفاده خواهيد كرد؟
 
قطعا اجرا مي‌شود. من خيلي به آن خوش‌بين هستم. به همين دليل هم اصلا سراغ خريد BTSها از وندورهاي خارجي نرفته‌ام.
 
 اما يك نگراني وجود دارد كه آن‌ها نتوانند كيفيت مورد نياز را تامين كنند.
 
ما مديران بايد ريسك كنيم. ارزش ريسك مديريت به همين است. اين نگراني باعث نمي‌شود كه من ريسك نكنم، چون پول بدهم و تجهيزات را بخرم ديگر نمي‌توانم از آن‌ها استفاده كنم، چون سرمايه‌گذاري كردم. به همين دليل بايد مقداري تحمل كنم تا اين اتفاق بيفتد. به همين دليل دو ماهي هست دارم صبر مي‌كنم و چند ماه ديگري هنوز ظرفيت تحمل دارم.

​​