December 28, 2012
16:31 جمعه، 8ام دیماه 1391
کد خبر: 52358

اصلاح مصوبه افزایش نرخ پهنای باند اینترنت؛ اعمال قیمت طبق تعرفه‌ قبلی

internet.jpg

معاون سازمان تنظیم مقررات از اصلاح مصوبه تغییر نرخ پهنای باند اینترنت که اوایل آذرماه و با حدود 50درصد افزایش در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب رسید، خبر داد و گفت: تا نهایی شدن این اصلاحات شرکت ارتباطات زیرساخت مجاز به اجرای این مصوبه نخواهد بود.
 
مهر نوشت: حسن رضوانی با بیان اینکه بنا به دلایلی مصوبه شماره 153 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مبنی بر افزایش نرخ پهنای باند اینترنت از حدود 37 میلیون تومان به ازای هر لینک STM1 که معادل 155 مگابیت بر ثانیه پهنای باند است به 54 میلیون و 826 هزار تومان هنوز ابلاغ نشده است، اظهار داشت: اجرای این مصوبه نیازمند اصلاحاتی است.
 
وی اصلاح این مصوبه را بنابر اظهار نارضایتی شرکت‌های فعال در حوزه اینترنت پرسرعت برشمرد و ادامه داد: مصوبه 153 کمیسیون تنظیم مقررات هنوز ابلاغ نشده و در دست بررسی است و ممکن است اصلاحاتی داشته باشد.
 
رضوانی افزود: براین اساس شرکت ارتباطات زیرساخت تا اطلاع ثانوی ملزم است که نرخ پهنای باند اینترنت را مانند نرخ‌های گذشته یعنی به ازای هر لینک STM1 حدود 37 میلیون تومان برای شرکت‌های اینترنتی توزیع کند.
 
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه این مصوبه براساس نظرات اخذ شده از سوی فعالان صنف اینترنت باردیگر در دست بررسی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که ممکن است در این مصوبه جدید تغییر یابد موضوع حذف دو تخفیف 20 درصدی نرخ پهنای باند برای شرکت‌های اینترنتی است که در مصوبه 153 کمیسیون تنظیم مقررات نارضایتی‌هایی را به همراه داشت.
 
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره 153 خود که ریاست آن را رضا تقی پور وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات به عهده داشت، تعرفه‌ای برای فروش پهنای باند اینترنت شرکت ارتباطات زیرساخت مصوب کرد که به گفته شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت در کشور این تغییر نرخ، افزایش حدود 50 تا 70 درصدی را در نرخ اینترنت تمام شده شرکت‌های اینترنتی به همراه خواهد داشت و باعث افزایش قیمت اینترنت حداقل 50 درصد برای کاربران نهایی خواهد شد.
 
در این مصوبه جدید، کلیه تخفیفات در نظر گرفته شده مربوط به مصوبه شماره 49 کمیسیون تنظیم مقررات در تاریخ 8 مهرماه سال 87 و مصوبه شماره 86 این کمیسیون در 16 خرداد سال 89 که مربوط به تخفیفات 20 درصدی نرخ پهنای باند به شرکت‌های اینترنتی در دو مرحله بود حذف شد.
 
با این وجود و با افزایش بالغ بر 26 میلیون تومانی نرخ هر STM1 که برای توزیع اینترنت به توزیع کنندگان – شرکت‌های PAP، شرکت مخابرات ایران، اپراتورهای وایمکس و دیگر اپراتورها – سپرده می‌شود قیمت اینترنت که تا پیش از این روند نزولی داشت با احتساب هزینه‌های داخلی انتقال پهنای باند، برای نخستین بار طی 14 سال اخیر با افزایش قیمت ناگهانی حدود 50 درصدی به کاربران ایرانی ارائه خواهد شد.
 
پیش از این قرار بود این مصوبه از اول آذرماه در صورتحساب مشترکان نهایی – شرکت‌های ارائه کننده اینترنت- اجرایی شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.