اپراتورها

تلفن همراه

January 8, 2013
9:08 سه شنبه، 19ام دیماه 1391
کد خبر: 52611

بازار بکر خدمات ارزش افزوده کشور، پای خارجی‌ها را به ایران باز کرد

 

پیش‌بینی حجم مالی 700 میلیون دلاری از بازار خدمات ارزش افزوده کشور بر بستر تلفن همراه و تلفن ثابت، علاوه بر شرکت‌های داخلی، برخی شرکت‌های خارجی را نیز به فعالیت در کشور ترغیب کرده است.
 
به گزارش عصر ارتباط، عدم پرداخت حق‌السهم به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از محل درآمد خدمات ارزش افزوده؛ هم از سوی شرکت‌های تولیدکننده محتوا و هم از سوی اپراتورهای ارائه‌‌کننده بستر ارائه خدمات موجب شده است تا بازار خدمات ارزش افزوده، به بازار جذاب‌تری برای کسب درآمد تبدیل شود.
 
شکل‌گیری رقابت در بازار تلفن همراه و انحصار برای ارائه خدمات تلفن ثابت در کشور، بازار جذابی برای ارائه خدمات ارزش افزوده تلفن همراه که حلقه گم‌شده خدمات در کشور محسوب می‌شود، فراهم کرده است.
 
بر همین اساس هم طبق اعلام وزارت ارشاد مجموعا 18 شرکت داخلی و خارجی فعالیت در این بازار را از سر گرفته‌اند و پیش‌بینی می‌شود با عرضه گسترده خدمات ارزش افزوده، درآمد شرکت مخابرات ایران به‌ازای هر مشترک 25 درصد افزایش یابد.
 
درحالی‌که از 18 شرکت مذکور 2 شرکت خارجی به‌طور گسترده فعالیت‌های خود را در زیرمجموعه شرکت مخابرات ایران و برای ارائه خدمات ارزش افزوده تلفن همراه و تلفن ثابت به مشترکان این شرکت در پیش گرفته‌اند، حسن علیزاده، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال بارها از ممنوعیت فعالیت شرکت‌های خارجی تولیدکننده محتوا با توجه به شرایط خاص فرهنگی ایران خبر داده بود که باید به موسسات داخلی آشنا با فرهنگ و تمدن ایران اسلامی واگذار شود.
 
این عدم صدور مجوز برای فعالیت این شرکت‌ها در‌حالی است که آن‌ها طبق قوانین سرمایه‌گذاری در کشور و با همکاری شرکای داخلی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و حضور آن‌ها را می‌توان برگ برنده توسعه سرویس‌های ارزش افزوده مبتنی بر موبایل و تلفن همراه در کشور توصیف کرد.
 
گرچه شرکت مخابرات ایران سرویس‌های اصلی خود را از طریق این شرکت‌ها ارائه می‌کند، اما شرکت‌های داخلی نیز در کنار آن‌ها مشغول رقابت‌اند و محتوای فارسی مورد نیاز کاربران از طریق همین شرکت‌ها تعیین می‌شود و به‌نوعی رقبای خارجی درحال تعیین مسیر این بازار هستند.
 
در حال حاضر، دو شرکت مبین‌وان کیش و پارس تله‌پروموی کیش نسبت به ثبت شرکت در کیش اقدام کرده‌اند و به‌طور انحصاری با آغاز تغییر ساختار شرکت مخابرات و رویکرد مشتری‌مداری در این شرکت، خدماتی بیشتر از خدمات پایه به مشترکان تلفن ثابت و همراه اول ارائه می‌دهند.
 
 حضور پرقدرت وان ایتالیا
 
شرکت مبین وان کیش در 28 دی ماه سال 89 با موضوع تامین، ارائه و توسعه خدمات ارزش افزوده مخابراتی، بازاریابی و توسعه خدمات داده‌ها، ارائه خدمات داده‌های تلفن همراه و ثابت، تاسیس و توسعه شبکه‌های مخابراتی، رایانه ای به‌عنوان اپراتور و عرضه کننده خدمات مربوط، مشاوره، طراحی، مهندسی، نگهداری و بهره‌برداری از شبکه‌های مخابراتی و الکترونیکی در ایران و خارج از کشور به ثبت رسید.
 
این شرکت نماینده شرکت وان ایتالیا است که به‌صورت گسترده ارائه خدمات ارزش افزوده به اپراتورها را بر عهده دارد و با همکاری و شراکت شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران، شرکت فناوران مبین خاور و ناراتک پردیس، فعالیت خود را با سرمایه اولیه یک میلیارد و 350 میلیون ریال با مدت زمان نامحدودی آغاز کرد.
 
در آخرین تغییرات مدیریتی این شرکت، فلیپو انتونیو‌ پرتا به ‌نمایندگی از وان ایتالیا، مدیرعاملی این اپراتور، حجت‌اله روحی، به نمایندگی از شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران، ریاست هیئت‌مدیره، سیدعلی میراشرفی، به‌ نمایندگی از شرکت وان‌می، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره، محسن سجادی‌نیا، به نمایندگی از شرکت آراتک پردیس و هادی جوهری، به نمایندگی از شرکت فناوران مبین خاور نیز اعضای هیئت‌مدیره آن را تشکیل می‌دهند.
 
شریک تجاری وان در ایران، شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران است که خود سهامداری شرکت مخابرات ایران را برعهده دارد، و به همین دلیل با قدرت بیشتری در بازار ارائه خدمات ارزش افزوده می‌تازد و سهم بیشتری از خدمات ارائه‌شده از سوی اپراتول اول را در اختیار دارد.
 
شرکت مبین‌وان کیش تاکنون نسبت به ارائه خدمات ارزش افزوده‌ای از جمله ایجاد صندوق پیام صوتی برای تمام مشترکین تلفن ثابت، سرگرمی کودکان سنین مختلف شامل داستان، شعر و لطیفه، دسترسی به منابع و بانک‌های اطلاعاتی که ممکن است متقاضیان به آن‌ها احتیاج داشته و بر اساس خواست جمعی به سرویس‌ها افزوده شود، فال حافظ، طالع‌بینی، راهنمایی‌های سلامتی، راهنمایی‌های تغذیه، موسیقی سنتی، مدیریت پرداخت 1818 و 09990 و دیگر پرداخت‌ها و عملیات بانکی مربوطه و سرویس‌های ADSL را با امکانات وسیع فکس در قالب سرویس هشت ستاره به مشترکان تلفن ثابت مخابرات و همراه اول ارائه کرده است.
 
 تله پرومو؛ لهستانی بی‌سروصدا
 
شرکت لهستانی تله پرومو، زمستان سال 90 با عنوان شرکت پارس تله‌پرومو با سرمایه اولیه 100‌میلیون ریال، فعالیت خود در ایران را آغاز کرد.
 
این شرکت که کم‌سروصداتر از رقیب لهستانی خود است، با موضوع ارائه طرح و مشاوره، اجرای سیستم‌های مخابراتی و الکترونیکی و الکتریکی و تاسیسات و نصب و راه‌اندازی سیستم‌های برقی تا سرویس و طبخ غذا و پذیرایی مربوطه در اماکن عمومی و خصوصی و واردات و صادرات ثبت شده است.
 
در ظاهر شریک ایرانی آن مشخص نیست، اما فیاض کمال فیاض، مسئولیت مدیرعاملی آن را بر عهده دارد و اریک چامچوم نیز ریاست هیئت‌مدیره آن را بر عهده دارد.
 
با همه این تفاسیر، حالا وزارت ارشاد رفتار سختگیرانه‌ای نسبت به این دو شرکت خارجی در پیش گرفته است. شرکت‌هایی که به‌رغم ثبت رسمی در ایران و شرایط سخت تحریم، فعالیت در بازار ایران را برگزیده‌اند، اما مشخص نیست وزارت ارشاد چه برنامه‌ای برای آن‌ها دارد و غیر از تبعیت از آیین‌نامه‌ای که قرار است برای تولیدکنندگان محتوا نوشته شود، چه توقعی از آن‌ها دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.