اپراتورها

تلفن همراه

January 20, 2013
12:21 یکشنبه، 1ام بهمنماه 1391
کد خبر: 52856

هم‌زیستی مسالمت‌آمیز شهروندان با آنتن‌های تلفن‌ همراه

 

«تحقق کیفیت مطلوب تلفن‌ همراه، مستلزم همزیستی مسالمت‌آمیز افراد جامعه و آنتن‌های تلفن همراه است»؛ این جمله‌ برروی یک پوستر تبلیغاتی در یک شرکت ارایه کننده خدمات مخابراتی این سوال را در ذهن تداعی می‌کند که همزیستی انسان با آنتن BTS چطور انجام می‌شود؟
 
تعداد آنتن‌های تلفن ‌همراه هر روز در سطح شهرها، بویژه در کلان‌شهر تهران، در حال افزایش است؛ با این حال طبق اظهارات مدیران اپراتورهای مختلف یکی از مشکلات ارایه‌کنندگان خدمات تلفن همراه این است که نمی‌توانند نسبت به نصب BTS در برخی از مکان‌های لازم اقدام کنند.
 
باید بپذیریم که شبکه‌ی تلفن همراه، شبکه‌ای ملی است و نبود نگاه ملی، قطعا بر موفقیت در توسعه‌ی شبکه نیز تاثیرگذار خواهد بود چراکه تحقق توسعه‌ی شبکه‌ و بهبود خدمات تلفن همراه، نیازمند همکاری تمام سازمان‌های دولتی و دستگاه‌ها و بویژه مردم است و شرکتها برای نصب ایستگاه‌های جدید BTS متقاضی استفاده از فضای منازل یا ساختمان‌های اداری موسسات و دستگاه‌ها هستند.
 
شرکت ارتباطات سیار اعلام کرده بود که برای هر مکانی که از اشخاص حقیقی و حقوقی برای نصب BTS دریافت می‌کند، اجاره‌ی ماهانه‌یی پرداخت خواهد کرد که هزینه‌ی این اجاره، براساس نرخ کارشناس رسمی دادگستری و نرخ منطقه‌یی مشخص و طبق قرارداد فی مابین پرداخت خواهد شد.
 
با این حال پوشش‌دهی و کیفیت بخشیدن به شبکه‌ی تلفن‌ همراه طی سالهای گذشته مهم‌ترین چالش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین اپراتورها به شمار می‌رفت و این امیدواری وجود داشت که با نصب آنتن‌های BTS در نقاط کور، در سراسر کشور پوشش‌دهی تلفن‌ همراه به‌صورت مناسب صورت بگیرد.
 
با توجه به اهمیت این مساله، سالهای گذشته طرحی درباره جایگاه مکان‌یابی برای آنتن‌ها‌ی تلفن همراه، در راستای بهینه‌سازی شبکه مطرح شد.
 
اما علت این همه تاکید ازسوی مدیران مبنی بر ممانعت مردم و بعضا سازمان‌ها برای استفاده از فضای منازل و ساختمان‌ها در جهت نصب این آنتن‌ها، احتمال مضر بودن تشعشعات آنتن برروی بدن انسان بوده است.
 
مدیران میگویند فاصله‌ی قرار گرفتن بخش فرستنده و گیرنده‌ی آنتن‌های BTS تلفن‌ همراه که امواج از آن‌ها خارج می‌شود، تا زمین، به‌گونه‌ای است که ضرری متوجه افراد نیست. بحث مضر بودن امواج برای آسیب‌رسانی به بدن انسان، به قدرت فرستنده، شدت تشعشع و زمانی که فرد در برابر آن قرار می‌گیرد، بستگی دارد.
 
یک استاد دانشگاه در این باره معتقد است: چنانچه فرد به‌طور دایم در مقابل تشعشعات یک دکل BTS تلفن‌ همراه قرار داشته باشد، بر روی بدنش تاثیر منفی می‌گذارد.
 
ابوالحسنی به خبرنگار سرویس ارتباطات ایسنا گفته بود: هنوز جواب قطعی برای تاثیرات تشعشعات آنتن‌های BTS بر روی انسان وجود نداشته و دقیقا کسی نتوانسته ثابت کند، این تشعشعات برای انسان مشکل‌زا یا غیرمشکل‌زا هستند. البته تاثیر BTSها به قدرت آن‌ها و میزان فاصله‌ی فرد با آن‌ بستگی دارد.
 
به اعتقاد وی زمانی که افراد با BTSها فاصله‌ی زیادی دارند، میزان تشعشع اثر کمی خواهد داشت، اما چنانچه فرد به‌طور دایم در مقابل تشعشعات یک دکل قرار داشته باشد، بر روی انسان تاثیرگذار خواهد بود.
 
قطعا میزان تاثیر امواج الکترومغناطیسی آنتن‌های BTS تلفن‌همراه با توجه به شدت و مدت زمان قرار گرفتن فرد در برابر آن بیشتر می‌شود.
 
به گفته مدیران مخابراتی آنتن‌های BTS مورد استفاده در شبکه‌ی تلفن‌همراه، کم‌قدرت و در مقایسه با فرستنده‌های مخابراتی مانند رادار یا سیستم‌های پرقدرت، از توان پایین‌تری‌ برخودارند و توان BTS‌ها به‌طور طبیعی در حد 20 یا 30 وات است که در ارتفاعات پایین‌تر قدرت آن‌ها به جهت نیاز به پوشش کمتر، کاهش می‌یابد.
 
بیشتر تشعشعات، موازی با سطح زمین و به‌گونه‌ای قرار می‌گیرند که ما در مقابل حداکثر قدرت آن‌ها قرار نمی‌گیریم و در نتیجه به گفته کارشناسان تشعشعات مذکور با توان پایین مشکلی برای انسان ایجاد نمی‌کنند، مگر زمانی که فرستنده‌های BTS مستقیما برروی پنجره قرار داشته باشند.
 
مهرماه امسال مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر تهران با اعلام وجود حدود هشت هزار دکل آنتن در پایتخت، از اعلام تعداد دکل‌های غیرمجاز نصب شده خودداری کرد و گفت: از تبدیل شهر تهران به جنگل دکل‌های فلزی جلوگیری می‌کنیم.
 
اردوبادی با اشاره به اینکه برای دریافت عوارض از دکل‌ها، چهار هزار و 217 دکل توسط شرکت ارتباط مشترک شناسایی شد که قدمت 14- 15 ساله دارند، افزوده بود: حدود سه هزار و 700 دکل نیز بعدها به این تعداد اضافه شد.
 
وی یکی از اقدامات موثر شرکت ارتباط مشترک شهر را جلوگیری از نصب دو هزار و 500 دکل جدید در شهر عنوان کرد و گفت: تمامی تقاضاهای جدید برای نصب دکل باید در این شرکت بررسی و مجوز آن توسط شهرداری صادر شود.
 
اردوبادی با اشاره به فعالیت کمیته تخصصی به منظور بررسی نصب دکل‌ آنتن‌های جدید در تهران اظهار کرده بود: در این کمیته نمایندگان کلیه دستگاه‌های مرتبط همچون حوزه شهرسازی، خدمات‌ شهری، سازمان پارک‌هاو فضای سبز و دیگر بخش‌های مرتبط حضور دارند ضمن اینکه از مسئولان وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست نیز برای شرکت در جلسات دعوت می‌شود که تنها در برخی موارد حضور می‌یابند.
 
وی در عین حال تاکید کرد که به هیچ سازمانی بابت نسبت دکل‌های مخابراتی اعتراض ندارد و از همه می‌خواهد که به هر نحوی که می‌توانند به شرکت ارتباط مشترک شهر کمک کنند.
 
پیش از آن هم وزیر پیشین بهداشت و درمان و آموزش پزشکی درباره افزایش دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی در هر کوچه و خیابان، نگرانی‌های شهروندان به دلیل امکان ایجاد بیماری‌ها از طریق این امواج و اینکه هر روزه این دکل‌ها در سطح شهر رو به افزایش است، بیشتر می‌شود با تاکید بر لزوم رعایت استانداردها در نصب آنتن‌ها و دکل‌های مخابراتی گفته بود: اشعه‌های حاصل از آنتن‌ها و دکل‌ها زیان‌رسان نیستند.
 
او با اشاره به فعالیت مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و تشکیل کمیته «بهداشت پرتوها» در این مرکز، به خبرنگار ارتباطات ایسنا گفته بود: حدود سه سال گذشته به منظور رسیدگی بیش از پیش به بخش‌های بهداشت و درمان، معاونت سلامت وزارتخانه تفکیک و دو معاونت بهداشت و درمان تشکیل شد. به این ترتیب معاونت بهداشتی مستقل شد و مباحث بهداشتی و درمانی به طور جدی مورد بررسی قرار گرفتند.
 
وی با اشاره به اقدامات و بررسی‌های انجام شده درباره بهداشت پرتوها و تاثیر آن بر بدن انسان گفته بود: در این زمینه بررسی‌های مختلف در مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت صورت گرفت و به دنبال این بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که اشعه‌های حاصل از آنتن‌ها و دکل‌ها زیان‌رسان نیستند.
 
به گزارش ایسنا، در هر حال هر دستگاهی که بخواهد نسبت به نصب خودسرانه دکل آنتن و دیگر تاسیسات مخابراتی در سطح شهر اقدام کند، باید مجوز مربوطه را از شرکت ارتباطات مشترک شهر دریافت کند. با هر شرکت یا دستگاهی اعم از دولتی و خصوصی که بدون کسب مجوز از شهرداری، تاسیسات مخابراتی نصب کند، برخورد می‌شود و کمیسیون ماده 100 تاسیسات نصب شده، برچیده خواهد شد.
 
قبل‌تر اعلام شده بود که شهروندان می‌توانند شکایت خود در ارتباط با نصب دکل و آنتن غیرمجاز را به سامانه 1888 اطلاع دهند و شرکت ارتباطات مشترک شهر به عنوان متولی اصلی اجرای مصوبه سامان‌دهی دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی که از سوی شورای شهر ابلاغ شده، شناخته می‌شود و این مسوولیت را دنبال خواهد کرد.
 
با وجود این که در جریان توسعه‌ی شبکه‌ی تلفن همراه از سالهای گذشته تاکنون، بخشی از توسعه‌ی شبکه از ایجاد ایستگاه‌ها با دکل‌های بلند در سطح شهر، به ایستگاه‌های کوچک یا مایکرو BTS تغییر یافته و در مناطق پرترافیک پرجمعیت شهر تهران در حال استفاده از مایکرو BTS استفاده خواهد شد، اما ظاهرا توسعه‌ی شبکه‌ی تلفن‌ همراه و رسیدن به کیفیت مطلوب شبکه با افزایش آنتن‌های BTS محقق خواهد شد.
 
با این اوصاف باید دید پاسخ هر یک از ما در صورتی که قرار باشد از پشت بام منزلمان برای نصب آنتن تلفن همراه استفاده شود، چه خواهد بود؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.