اپراتورها

باندپهن سیار

تلفن همراه

رگولاتوری

January 24, 2013
21:31 پنجشنبه، 5ام بهمنماه 1391
کد خبر: 52951

رایتل برای عرضه پهنای باند بین مشترکین دائمی، اعتباری و دیتای خود تفاوت قائل میشود!

rightel1.jpg

رایتل برای واگذاری پهنای باند مبتنی بر فناوری نسل سوم تلفن همراه، میان مشترکان اعتباری، دائمی و دیتای خود تفاوت قائل شده است.

به گزارش عصر ارتباط، درحالی‌که این اپراتور بر اساس فناوری+HSPA به‌کار‌گرفته در شبکه نسل سوم تلفن همراه خود امکان واگذاری پهنای باند با سرعت دانلود بین 5 تا 8 مگابیت بر ثانیه را دارد، اما حداکثر پهنای باندی که این اپراتور واگذار می‌کند، یک مگابیت بر ثانیه است.
 
+HSPA یک نسخه بهبود‌یافته از شبکه‌های پرسرعت بی‌سیم نسل سوم است که در واقع نسل 3.5 فناوری تلفن همراه است و در شرایط ایده‌آل قادر به ارائه سرعت‌های مبتنی بر فناوری نسل چهارم (LTE) تلفن همراه نیز هست.
 
رایتل در حال حاضر پهنای باند حداکثر یک مگابیتی را به مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی خود و پهنای باند حداکثر 512 کیلوبیتی را به مشترکان سیم‌کارت‌های اعتباری و دیتای خود واگذار می‌کند.
 
این درحالی است که این میزان پهنای باند ویژه جشنواره برف رایتل در فصل زمستان 91 بوده و ممکن است میزان پهنای باند واگذار شده در طول جشنواره‌های دیگر آن تغییر کند.
 
لطف‌اله سبوحی، معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این باره گفت: «هیچ بندی در رابطه با تعیین محدودیت در میزان پهنای باند واگذار شده به مشترکان رایتل در پروانه این اپراتور گنجانده نشده است.»
 
او افزود: «تعیین میزان پهنای باند واگذار‌شده به مشترکان رایتل به اختیار این اپراتور و سیاست‌های اتخاذی آن قرار داده شده است.»
 
شاهین آرپناهی، مدیرکل برند و ارتباطات رایتل گفت: «میزان پهنای باندی که روی سیم‌کارت‌های اعتباری رایتل به مشترکان واگذار می‌شود، حداکثر یک مگابیت بر ثانیه است اما میزان پهنای باند قابل واگذاری روی سیم‌کارت‌های اعتباری رایتل حداکثر 512 کیلوبیت بر ثانیه است که بر اساس سیاست بازرگانی رایتل تعیین شده و واگذار می‌شود.
 
او در خصوص مباحث مطرح‌شده مبنی بر عدم امکان فنی این اپراتور برای عرضه پهنای باند بیشتر روی سیم‌کارت‌های دیتا و اعتباری، وجود دلایل فنی در خصوص اعمال این محدودیت را رد کرد و گفت: «میزان پهنای باند واگذار‌شده روی هر یک از سیم‌کارت‌ها بر اساس سیاست‌های بخش بازرگانی رایتل تعیین می‌شود که ثابت نیست و در بازه‌های زمانی مختلف تغییر می‌کنند.»
 
به گفته آرپناهی، در پروانه رایتل نیز قیدی مبنی بر تفاوت میان مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی با اعتباری و دیتا در سرعت‌های اینترنت مبتنی بر نسل سوم تلفن همراه نیامده است و طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، این متغیر تنها در خصوص تعرفه مکالمات میان سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری است که امکان افزایش تعرفه مکالمه سیم‌کارت‌های اعتباری تا 20 درصد بیشتر از سیم‌کارت‌های دائمی فراهم شده ست.
 
او گفت: «واگذاری پهنای باند بیش از 128 کیلوبیت بر ثانیه به هر یک از مشترکان سیم‌کارت‌های اعتباری، دائمی یا دیتا، تابع قوانین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و مشترکان باید مدارک لازم را برای دریافت سرعت بیشتر ارائه بدهند.
 
آرپناهی افزود: «در جشنواره برف رایتل و تا پایان زمستان، سرعت بالاتر از 128 کیلوبیت بر ثانیه به مشترکان اعتباری واگذار نخواهد شد و حوزه بازرگانی رایتل به‌طور مستقیم در این باره تصمیم‌گیری می‌کند.»
 
درحالی‌که رایتل باید قانون رگولاتوری را مبنی بر عدم واگذاری پهنای باند بیش از 128 کیلوبیت به کاربران خانگی رعایت کند، اما امکان درخواست و خرید پهنای باند بیشتر از 128 کیلوبیت بر ثانیه برای مشترکان فراهم است و این در سامانه مدیریت حساب مشترکان در دسترس است.
 
در این سامانه تنها قید شده است که متقاضیان سرعت بیش از 128 کیلوبیت بر ثانیه لازم است مدارک مورد نیاز خود را از طریق لینک موجود در این سامانه ارسال کنند و بسته‌های خریداری شده پس از تایید مدارک ارسالی فعال خواهد شد.
 
این درحالی است که کسانی که این بسته‌ها را خریداری کرده‌اند، بدون ارائه مدارک خود، بسته درخواستی آن‌ها فعال شده است و امکان دسترسی آن‌ها به سرعت‌های بالاتر فراهم است.
 
رایتل از فناوری +HSPA نسل سوم تلفن همراه بهره می‌برد و امکان ارائه سرویس‌های دیتا با سرعت بیشتر نیز برای آن ممکن است، اما هنوز اراده‌ای برای واگذاری پهنای باند بیش از یک مگابیت بر ثانیه در این اپراتور وجود ندارد و مشترکان از سرعت همین بسته‌های موجود و تجربه 3G راضی به نظر می‌رسند.
 
عموما +HSPA نرخ سرعت بالاتری را در شرایط خیلی خوب رادیویی که آنتن‌ها به یکدیگر نزدیک باشند، در اختیار مشترک قرار می‌دهد، اما باتوجه به پوشش نامطلوب رایتل در سطح کشور هنوز این سرعت مطلوب برای کاربران فراهم نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.